• sommarblommor

Hur många blir ni på festen? Vilken typ av fest blir det?

Hur många räknar ni med ska komma på er bröllopsfest/middag och vilken typ av fest blir det? Blir det traditionellt eller har ni något annat inplanerat? Vi räknar med ca 70 personer med oss själva och det blir nog ett ganska traditionellt bröllop. Både mina föräldrar, hans och vi bidrar till kalaset men däremot önskar vi oss bidrag till bröllopsresa för där tar budgeten tyvärr slut. Vad räknar ni på att allt kostar?

• Svar på tråden Hur många blir ni på festen? Vilken typ av fest blir det?
  • Fru 0728

Vi kommer oxå att ha traditionell bröllopsfest, bubbel, 3-rätters, tårta, nattamat, fri bar och band som spelar. Vi kommer att vara 56st på middagen och sen ska 4st till bjudas in till tårtan och festen.

Vi önskar oss oxå pengar som gåvor i bröllopspresent. Själva bröllopet kostar ca 70-75000  och bröllopsresan ca 35 000. Vi får ett bidrag på 10 000 av svärmor till bröllopsresan annars står vi för allt.

• SaJo1981

Vi gifte oss förra sommaren och hade en traditionell vigsel sen var det buffémiddag på festen så lite "enklare" än tradionellt kanske, både vi och våra föräldrar hjälpte till med kostnaderna och vi önskade oss pengar till bröllopsresan (som gick till thailand i november) i present.
    Hade ungefär 75gäster

Med kläder, mat, transporter, smink, alkohol, tårta, lokal etc....total kostnad på  ca 40.000 men då har vi haft gott om hjälpt med "budgetalternativ" hela vägen fram=)

länk till min blogg:  sajo.blogg.se/category/brollop.html

• JuliBrud89

Vi kommer gift.oss i kyrkan sen åka och ta bilder, sen till lokalen før att æta en 4 rætters av en cayering vi hyrt. Då ær vi ca , 35 st. Sen till festen och tårtan kommer vi va ca 90 personer :) Det blir nattmat, band, gratis øppen bar, ja allt det dær :) Vi vet nog egentligen inte vad brøllopet kommer kosta, men sækert en go del øver 50.000 :-

• gbg2012

Traditionell bröllopsfest vad gäller utformningen. Men betalar allt själva. 

Vi kommer vara 63 personer och det blir brudskål, trerätters och tårta. Vin till maten och sen får gästerna betala alkohol i baren själva efter middagen.  

Festen är i en 1850-tals villa som är renoverad så jättefin festlokal och mat.

Vi kommer att ha liveband senare på kvällen också och första dansen blir foxtrot. =)

Önskar oss pengar till bröllopsresan.

Vår budget är 120 000 kr och det mesta av budgeten går till lokalen eftersom vi betalar 975 per person.  

Vi har utöver det 70 000 kr i budget för bröllopsresan, vi ska åka två veckor till maldiverna.  

• sommarblommor

Det har dragit iväg rejält så vi har räknat med att festen kostar 87000kr och då är drinkarna efter middagen till självkostnadspris. Sammanlagt för precis alla kostnader blir det ca 160000 och då är inte resan inräknad. Tur att det blir mer vanligt att man kan önska sig bidrag till resa.

• polkapinne

Vår budget från början var 70 000. 36 gäster, fördrink, 3-rätters, tårta och så bjuder vi på 3 drinkar var sen får de betala själva och så festen hela natten.
     Det kommer vi nog kunna hålla i stort sett om det inte varit för att jag nu är lite osäker på om vi trots allt ska bjuda in lite släktingar vi valt bort pga kostnaden. Det rör sig i så fall om ca 10 000 kr extra, vilket jag tycker är mycket pengar som vi kan använda till nya möbler istället. Men vi får se.

Vi fick som tur var ett stort bidrag från mina föräldrar som vi valt att lägga på resan.
    Men ja, det blir en traditionell fest och jag längtar galet mycket.

• Daludd

Vi kommer ha ett traditionellt bröllop, med vigsel kl. 17 och därefter middag. Tvårätters och bröllopstårta, sittande bord. 80 personer. Det som kommer kosta för oss är maten främst som vi lägger lite krut på. Det kommer vara brudskål x2 och tre glas vin till middagen som bjuda på och sen finns en bar där man får köpa mer om man tycker att det behövs.

Jag tror att vi kommer landa på närmare 50-60.0000 trots att vi ville landa på ca 45 från början. Men älsklingen var inte nöjd med våra klänningar så vi ska köpa nya och så blev det ca 12 personer fler som bjöds in än vi tänkt oss. Vi betalar det mesta själva men får en del hjälp av våra föräldrar efteråt förmodligen. Vi har inte fått något än och vet heller inte hur mycket det är på. Vi önskar oss bidrag till bröllopsresa som present. Vi har bara en ring som också är förlovningsringen, så det blir ingen extra kostnad där.

Vi är studenter så vi är helnöjda ändå med vad vi har för sparpengar o budget och sådär, men tycker väl att det ligger lite i överkant mot vad vi hade tänkt oss. Men vi fläskade också på med ett liveband för 8000 kr som vi kände skulle förhöja stämningen.

Huruvida det blir stelt eller inte beror nog mer på gästerna än buffébord vs. servering känner jag så det får vi väl se :) Vi har cocktail-brudklänningar och har inte tänkt sitta still som porslinsdockor hela kvällen så det blir nog trevligt tror vi :) 

• SaJo1981
    Daludd skrev 2012-04-22 10:41:39 följande:
    Huruvida det blir stelt eller inte beror nog mer på gästerna än buffébord vs. servering känner jag så det får vi väl se :) Vi har cocktail-brudklänningar och har inte tänkt sitta still som porslinsdockor hela kvällen så det blir nog trevligt tror vi :) 
    absolut är det så=) sen är det olika från person till person vad man tyckr e bäst=)
Svar på tråden Hur många blir ni på festen? Vilken typ av fest blir det?