• Majblo­mman
    Äldre 20 Apr 17:13
    8974 visningar
    1 svar
    1
    8974

    Lägga upp klänning själv?

    Fixar man att lägga upp en klänning själv om man inte är alltför duktig på att sy? Har en bra symaskin. Det är två lager tyg och klänningen har inget släp.


    Jag antar att det inte bara är att lägga upp lika mycket hela vägen runt? Då det är en gravidklänning så känns det som den borde vara lite kortare i fram iom att magen spänner ut tyget mer än ibak. Eller tänker jag fel?


    Hur är det bäst att göra?


     


    Så här ser den ut nertill. Men på mig är den alltså en bit för lång.


  • Svar på tråden Lägga upp klänning själv?
  • Äldre 20 Apr 17:28
    #1

    Om du har en mage som lyfter ut klänningen fram så kommer den ju att bli kortare där, så om du tar av mer i framkant så kommer du att få en "mullet dress".

    Det ser inte ut att vara en vanlig fåll på klänningen heller. Så jag tror att du ska zickzacka runtom, ställ in symaskinen på rätt tät zickzack och kör 2-3 varv så du får en jämn fin kant.

    Lättast hade ju varit om du hade en provdocka.
    Annars kanske du kan be en kompis vara provdocka och se till att ni blir lika långa (längden som du är när du har rätt skor) och sätta en kudde på magen på henne. Eller om hon kan hjälpa dig att markera ut längden med nålar.

    Tänk också på att när du klipper över sidosömmarna (och alla andra sömmar också för den delen) så kommer sömmen börja repa upp sig.
    innan du klipper över där så sätt ett par stygn i/över den söm som blir kvar om du förstår hur jag menar

Svar på tråden Lägga upp klänning själv?