• Fannyterez

Ny på BT med en velig fästman, hjälp!!

Hej alla!

Jag och min pojkvän förlovade oss i lördag (snart en vecka sen :). Han friade men vi hade valt ut ringar cirka två veckor innan, dock visste jag inte om att det skulle ske i lördags och hade inte sett ringen innan. Det var jättefint romantiskt och allting, han gick ner på knä.

Efter snart en veckas surfande på nätet och lusläsande av BT:s forum bestämde jag mig för att göra en egen profil så jag kunde svara och skriva inlägg.

Mitt lilla problem är att min numera fästman inte vill bestämma ett bröllopsdatum. Jag har föreslagit nästa augusti (2013) men han tycker det är för snart. Det enda han oroar sig över är pengarna. Han har sagt att han vill gifta sig med mig, det är han inte osäker på, men skräms lite av att det ska ske så snart... (ändå 15 månader men jaja han är ju kille).

Jag är väldigt planeringsgalen och kan inte låta bli att börja planera redan nu. Kolla brudklänning, lokal m.m... (på nätet än så länge). Jag har sagt till honom att pengarna inte kommer att bli något problem, vårt bröllop (cirka 70 pers, detta har vi pratat om) kommer inte kosta så mycket eftersom jag och min familj gör mycket själva, bl.a. tårtbuffé, hår och smink, mamma gör min brudklänning samt inbjudningskort, placeringskort och dekorationer (hon är en av sveriges främsta scrapperskor).

Men vad gör jag tycker ni? Ska jag "tjata" på att få ett ja så att vi kan bestämma datum eller ska jag avvakta? Problemet med honom är att han är såhär till allt nytt, vare sig det gäller att köpa en ny soffa, boka semesterresa osv. Han har väldigt svårt att ta beslut och skjuter gärna upp allt till sista sekunden, då han upptäcker att det är försent. MEN det funkar ju liksom inte med bröllop. Man måste ju boka i tid speciellt då vi bor i Göteborg och bröllopet sker i augusti.

Vad tycker ni jag ska göra? TACK så otroligt mycket på förhand, hoppas verkligen ni kan komam med tips och idéer, inte bara angående detta lilla dilemma utan hela mitt bröllopsplanerande
    Kram och trevlig fredageftermiddag!! 

• Svar på tråden Ny på BT med en velig fästman, hjälp!!
  • ColosseoMMXVIV

Hej,
    När jag har några idéer jag vill få igenom brukar min m2b säga att jag ska skriva ett buisness case vilket jag då brukar göra. Vad som avses är att du skapar en budget för alla kostnader samt en sparplan där du redovisar hur ni kommer kunna genomföra bröllopet efter den budget du tagit fram. Håller alla siffror har han inte riktigt någon bra ursäkt till att säga nej

Lycka till! 

• ColosseoMMXVIV

Hej, såg att jag stavat "business case" fel..ska vara business case...men du förstod nog vad jag menade

• Fannyterez
    ColosseoMMXVIV skrev 2012-04-20 16:25:49 följande:
    Hej,
    När jag har några idéer jag vill få igenom brukar min m2b säga att jag ska skriva ett buisness case vilket jag då brukar göra. Vad som avses är att du skapar en budget för alla kostnader samt en sparplan där du redovisar hur ni kommer kunna genomföra bröllopet efter den budget du tagit fram. Håller alla siffror har han inte riktigt någon bra ursäkt till att säga nej

Lycka till! 
    Tack för tipset! Det låter som en bra idé. Har hyfsad koll på hur mycket det kostar osv, samt hur mycket vi kan spara så det är bara att få det på papper. 
    Men det är bara det att det känns så tråkigt att man ska behöva "övertala" honom, vill ju inte att han ska göra det om han inte vill. Samtidigt som jag vet att han vill... Så jobbigt! 
    Men som sagt vi har bara varit förlovade i knappt en vecka så jag kansk borde lugna ner mig. Men hur??!!!! Det verkar ju så kul  Skrattande
  • JesFre
    Fannyterez skrev 2012-04-20 16:29:54 följande:
    Tack för tipset! Det låter som en bra idé. Har hyfsad koll på hur mycket det kostar osv, samt hur mycket vi kan spara så det är bara att få det på papper. 
    Men det är bara det att det känns så tråkigt att man ska behöva "övertala" honom, vill ju inte att han ska göra det om han inte vill. Samtidigt som jag vet att han vill... Så jobbigt! 
    Men som sagt vi har bara varit förlovade i knappt en vecka så jag kansk borde lugna ner mig. Men hur??!!!! Det verkar ju så kul  Skrattande
    Jag vet precis hur du känner dig, Har skrivigt ett pm till dig, 
  • Fästmön

Gör en ordentlig budget där du visar honom exakt vad du räknar med att allting kommer att kosta. Att bara säga att det inte kommer bli så dyrt kanske inte riktigt biter på honom... Det är ju en vanlig uppfattning att bröllop är dyrt så du kan behöva vara lite mer konkret i din övertalning.

Tips! Kolla upp vad allting verkligen kostar. Nu har du skrivit att din familj gör tårtbuffé själva men som exempel så är tårta en sån sak som jag personligen trodde skulle kosta typ 10 sek per person men ligger snarare på 45 sek per person (för bröllopstårta alltså). Jag kanske är väldigt dålig på att bedöma kostnader (även fast det är en stor del av mitt jobb Skrattande) men ändå... vissa saker är dyrare än man tror!

Lycka till! 

• Fästmön

Haha, jag trodde jag var först med att svara. Men så håller jag på med så mkt annat parallelt så det tog väldigt långt tid för mej att skriva klart och så har massa andra hunnit skriva före Glad

• Fannyterez

Fästmön: Tack för tipsen! Ja jag får göra det, verkligen kolla vad allt kostar och sätta ihop en budget. 
    Får se hur det går Tungan ute 

• Brud 121212

Hej TS!!

Min sambo friade till mig för snart 2 år sen och han har oxå varit velig med att bestämma datum..
    Han ville inte heller gifta sig för tidigt och jag ville helst börja planera direkt då jag var gravid och ville att jag skulle ha sambons efternamn när dottern skulle födas..

I slutet av december förra året bestämde han ett datum, så 12-12-12 skall vi gifta oss och då är det 2,5 år sen efter att han friade..

Men gör som övriga sagt, gör upp en budget och visa din sambo...
    Sen kan ni börja planera så smått nu, som tex boka kyrka och festlokal så..
    beroende på datum så kan de vara bra vara ute i god tid då vissa datum är mer poppis än andra...

Lycka till !!

• brideo

Mitt tips till dig är att ta det lite lungt ett par månader fram över! Lämpligt är att boka lokal är juli, augusti. Ni måste inte göra det nu. Låt din sambo få ta det lite lugnt och smälta att han har friat. Var inte på honom om någon form av planering överhuvudtaget. 

Det är ALDRIG en bra idé att veckorna efter ett frieri börja tjata om kostnader och logistik. Skulle ni gifta er i sommar hade det varit en annan sak men det är över 15 mån kvar. Överrös honom med kärlek och var mjuk och snäll mot honom ett tag fram över. 

Vad du sen vill göra med din egen tid när du är ifred är en helt annan sak. Rocka loss, läs bröllopstidningar och gör din egen planering och vältra dig bröllopslycka men prata inte med honom om bröllopet. Han intar säkert en bakåtsträvande attityd eftersom du är så på.

Håll tyst helt enkelt och njut på egen hand av all planering om du nu vill börja planera. När det är dags kan du ta det lite pö om pö med lokal och liknande. Kom ihåg att det är lika mycket hans, som ditt bröllop = ert bröllop. 

Lycka till!  

• Guffi

Jag håller med brideo - ligg lite lågt ett tag inför honom, men planera för fullt själv :) Som alla ovan skrivit så gör upp en bugdetplan och tryck på att det inte kommer kännas lika dyrt om ni sprider ut kostnaderna per månad.
    Men vänta ett par månader med att ta upp det med honom, och när du gör det så får du kanske ha lite "feeling" så det inte blir för påträngande då heller.. Lite finlir helt enkelt. Lycka till och njut av planeringen! Det ÄR roligt :)

• filibustern

hade själv samma "problem" vi hade varit förlovade i 2 år.. sen så fråga ja han om vi ska gifta oss snart? tja.. han var väl som sådär.. han vill ju gifta sig med mig.. men nu? men jag föreslog olika datum, la fram budget.. han var fortfarande velig.. efter månader av om och men så frågade jag han seriöst om vi ska gifta oss, för jag vill inte bygga på förhoppningar och så blir de inget. ne.. då sa han ju att han tyckte det var för tidigt. jag var glad att han var ärlig och jag har lagt ned planerna, visst kollar jag runt och så. men jag bokar inget. 

Svar på tråden Ny på BT med en velig fästman, hjälp!!