• kajsahn

Bröllop Julita 2012/2013

Hej!

Tänkte starta en tråd för oss brudpar som ska gifta oss på Julita 2012/2013 :)

Själv så ska jag gifta mig nu i Juli 2012 i Julita skans kyrka och sedan middag på julita wärdshus och fest i bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård angående allt ni kan tänka på :)

Hur gör ni tex med sovplatser mm? Hur många har ni bjudit? Var ska ni fixa hår och blommor fotograf mm.

Skicka gärna frågor till mig också så ska jag försöka svara så mycket jag kan.

Snart är det bröllop!

• Svar på tråden Bröllop Julita 2012/2013
  • Milja

Perfekt!

Vi gifter oss på Julita Gård, skansenkyrkan nu i augusti 2012. Vi kommer anlita Knattebo Catering och ha festen i Bäckstugan. Vi har bjudit 71 personer, så får vi se hur många som kommer. Har erbjudit alla gäster sovplatser i antingen vandrarhemmet eller på herrgården, det borde gå att få ihop det med de extrabäddar som finns. Själva ska vi sova i 8-kanten. Håret tänkte vi fixa på Heaven or Hell, Katrineholm. Fotar gör en god vän till oss. Blommor vet jag inte.... Något tips?!
     Har ni fått besked om präst och kantor än? Vad ska ni ha för musik i kyrkan? Det är det svåraste av allt tycker jag. Musiken är så viktig för oss.
    Vi ska åka och titta på lokaler sen i maj, då får man kanske fler tankar om saker och ting. 

• Milja

Hur hittar man tillbaka till denna tråd en annan dag? Är så jäkla dålig på allt sånt här! Använder knappt facebook... Jo, en sak som jag undrar över. Hur gör ni med musik i Bäckstugan? Vi skulle vilja göra egna spellistor via Spotify, men jag kan inget om detta. Går det att spela listor utan att vara uppkopplad mot internet? Jag menar, det lär ju inte finnas nätuppkoppling i Bäckstugan precis....Kollade upp DJinabox, men de har inte det låturval som vi söker riktigt. Vi tänkte inte ha "disco" utan mer lite pub/barhäng med musik i bakgrunden. Sen är det rätt många gäster som gillar att spela, så vi hoppas på musikaliskt spontanjam...

• kajsahn

Hej!

Har hört en massa bra om Knattebo, jag tror att 71 kan bli en utmaning i bäckstugan men med borden rätt så kommer det nog funka :)

Det finns 64 sovplatser och då är alla extrasängar inräknade samt att det sover 4 i åttakanten, men det finns ju även boende i katrineholm mm. Och vi har precis som ni bjudit lite fler än sängplatser med det fixar sig alltid på något sätt. Vi ska fixa oss på Hela Dig i katrineholm, fick ett jättebra intryck av dem :) Blommar är inte riktigt bestämmt men det blir nog något i Katrineholm det med. Vi håller på att fixa med präst och kantor vi med. musiken är också den lite under planeringsfas, och vilka salmer med. Det måste man ju även kolla med prästen så han/hon är ok med det. Vi tänker nog hyra en musikanläggning och sen köra spotify offline. Detta får man betala för med det är en jättebra tjänst. Då kan man ju bestämma musik innan. Härligt med spontanjam... :)

• Milja

Ja, det blir nog en utmaning att få plats med alla..) Men jag har aldrig hört talas om att alla gäster kommer, men man vet ju aldrig! Som tur är är det bufé och inte "sittning" vilket gör att vi inte behöver ha plats för serveringspersonal att gå kring borden.
    Kolla in kolloorten Fiskeboda (Stiftelsen Barnens Ö) om ni behöver fler sängplatser. Där finns det en massa stugor och byggnader att hyra billigt. Vi har hyrt en extrastuga där för 5 pers för säkerhets skull. Billigt och hur mysigt som helst. Där kan man hysa in ett gäng kompisar tex. Det ligger 9 km från Julita Gård så då får man fixa taxi.
    Hela dig tror jag är jättemysigt. Hade dem som förstaalternativ, men de visste inte om de kunde ta emot så jag bokade in Heaven or Hell för säkerhets skull. 
    Spotify me doff-linetjänst blir givet!  Hur beställer man det? Har pratat med Panic Ljud&Ljus i Eskilstuna som är vana vid Bäckstugan. De skulle ordna högtalare och kablar för Spotify. De är inte så dyra, så det är ett tips. 
    Bor ni i Katrineholm? 

• kajsahn

Hej! Nej om alla kommer är det ju ett lyxproblem :)

Och härligt med buffe, har ni någon speciellt tema?

Hela dig i Katrineholm är verkligen jättefint, och de tar emot tärnor också till ett bra pris. Så man kan mysa och ta det lugnt på morgonen tillsammas. Skönt att de ligger lite utanför och lätt att ställa bilen där när man sen ska vidare till Julita!

Ska genast kolla in Panic låter perfekt! Vi bor i Sthlm men mina föräldrar har landställe utanför Katrineholm(Mer åt Valla). Var bor ni?

• gto

Åh där va vi på bröllop för två år sedan. Jag var tärna och vi bodde med bruden natten innan i en av flyglarna och sen efter bröllopsfesten bodde vi på vandrahemmet. Va jätte trevligt . alla sov över ! jätte fint. Så vacker kyrka och otroligt god mat. Ända som va jobbigt va väl den gegantiska ljus staken som ställdes framför brudparet ( svårt att ta kort) 
    Tänk på att dom röda vägarna utanpå kyrkan färgar av sig . Lycka till ! hade själv gift mig mig där om vi hade råd och om inte min kompis hann förre

• iSusanna

Vi gifte oss där för åtta månader sedan (i september). En himmelsk dag. 

Jag följer tråden och svara gärna på frågor.

Lycka till - och njut!  

• kajsahn

Va härligt att sova över med tärnorna dagen innan. Ska tänka på att inte luta mig mot kyrkan i min vita klänning :)

• Milja
    kajsahn skrev 2012-05-04 14:07:06 följande:

Hej! Nej om alla kommer är det ju ett lyxproblem :)

Och härligt med buffe, har ni någon speciellt tema?

Hela dig i Katrineholm är verkligen jättefint, och de tar emot tärnor också till ett bra pris. Så man kan mysa och ta det lugnt på morgonen tillsammas. Skönt att de ligger lite utanför och lätt att ställa bilen där när man sen ska vidare till Julita!

Ska genast kolla in Panic låter perfekt! Vi bor i Sthlm men mina föräldrar har landställe utanför Katrineholm(Mer åt Valla). Var bor ni?

Vi kommer ha italiensk buffé. Mycket god mat och gott italienskt vin. Känns rustikt och passande i Bäckstugan. Temat är opretentiöst, utan en massa etiketter i goda vänners lag:)
    Vi bor i Sthlm men min blivande mans föräldrar bor i Katrineholm och han är uppvuxen där.
    Vi var på Julita i helgen och tittade. Det är verkligen fantastiskt....
    Träffade också prästen, har ni fått er? 
  • Milja

Ni som varit på bröllop där! Hur har det varit med levande ljus i Bäckstugan? Det är ju eldningsförbud, men vad jag förstått är det många som struntat i det iaf... Hur löste ni belysningsfrågan?
    Är det någon som har bilder på hur ni dukat i Bäckstugan tas det tacksamt emot!

Hur är akustiken i kyrkan? Någon som haft någon solist? Är orgeln ok?

Någon som har något bra tips på utgångsmusik i kyrkan? 

• iSusanna

Bäckstugan vet jag ingenting om, då vi hade vår fest på Båsenberga.

Akustiken i kyrkan på Julita Gård är jättefin. Inte så ekobetonad som den vanligtvis är i större kyrkor. Bägge våra solister (en man och en kvinna) sjöng utan mikrofon och det lät väldigt vackert!

Vi hade en stråkkvartett som spelade in- och utgångsmusiken samt ackompanjerade solisterna. Däremot hade vi en organist/kantor från Katrineholmsbygdens församling som spelade till de två psalmerna. Orgeln är inte stämd, högljudd och stämningsfull som sig bör. Men det är ju såklart inte en katedralvariant, det ska man veta.

Som ingångsmusik hade vi Canon i D av Pachelbel. Den var jättehärlig. Men jag är nästan mer nöjd med utgångslåten, som verkligen fångade stämningen på Julita tycker jag! Frösöblomster av William Peterson-Berger:

Solig

• kajsahn
    Milja skrev 2012-05-17 08:07:51 följande:
    Ni som varit på bröllop där! Hur har det varit med levande ljus i Bäckstugan? Det är ju eldningsförbud, men vad jag förstått är det många som struntat i det iaf... Hur löste ni belysningsfrågan?
    Är det någon som har bilder på hur ni dukat i Bäckstugan tas det tacksamt emot!

Hur är akustiken i kyrkan? Någon som haft någon solist? Är orgeln ok?

Någon som har något bra tips på utgångsmusik i kyrkan?

Det är eldningsförbud men många verkar inte bry sig. Man får nog vara försiktig då för försäkringar mm. När ska ni gifta er. Det är ju ljust nästan hela juni/juli och man kan tex ha ljusslingor i eldstaden.

• kajsahn

Här är en bild på middag i bäckstugan, vet tyvärr inte vem som äger den. så hojta till någon om ni inte vill att jag lägger upp den.
  • kajsahn

Måste bara lägga upp denna fantastiska bild på wärdshuset som ligger precis brevid om det är någon som funderar på bröllop i Julita. Här ska vi ha middagen och sen fest i bäckstugan.
  • Milja

Klänningen börjar ta form... Nu återstår en rad klädda knappar i ryggen.
    Nån som vet var man kan köpa i Sthlm?

• Milja

* Du som har logier i herrgårdsflyglarna? Informerar ni gästerna i förväg om att det inte finns egna
    toaletter på rummen?

* Minns du storleken på kyl/frys i Bäckstugan? Det är en hel del som ska kylas....

Svar på tråden Bröllop Julita 2012/2013