• georgialee

Vad använder NI för ris? Vill undvika fläckar.

Hej! Vad ska ni har för ris i era rispåsar? Har läst massor om att vissa ris fläckar ner kläderna osv. Viket ris är bäst, finast på bild, ger inga fläckar, gör inte ont att få på sig osv?.

• Svar på tråden Vad använder NI för ris? Vill undvika fläckar.
  • Littlemissbean

Jag har köpt ris på
    www.calligraphen.se/

Såhär står det om det riset på deras sida:
    "Hjärtformade gryn som räcker till ca 100 matskedsmått. Till en liten tyllpåse rekommenderas minst 3 matskedar. Riset smälter när det blir vått och faller isär när man trampar på det. Vårt bröllopsris är inte farligt för fåglar.

OBS! Bröllopsriset ihop med konfetti kan göra att konfettin färgar av sig."

• georgialee

Oj, tack brudar för alla svar! Glömde totalt bort att kolla svaren - man har fullt upp nu när det snart stundar:) 

Vi får kasta ris vid kyrkan så det är inget problem, fåglarna har vi gjort mycket research kring och det är som ni skriver - ingen skada för fåglarna.

Puffarna - då ser jag typ frukostflingor som typ är lite brunspräckliga framför mig - finns det andra som är helvita? Ursäkta om frågan är dum, men ris och puffar är inte en kunskap jag innehar:)

Grötris har jag funderat en hel del på, men vet ni om det fläckar?

Och att riset ska vara okokt - DET hade jag redan räknat ut Tungan ute

• Monica89

blåser inte puffat ris bort om det är blåsigt?

I djuraffären sa de att de är farligt för fåglarna så vi vågar inte chansa, blir nog vita solrosfrön här

• chrpe

Jag tror du tänker på kalaspuffar =)

Det är dessa som menas med puffar:

• georgialee

Men är inte de där lite beiga? Eller är de helvita? Får köpa olika i affären och jämföra vilket som blir bäst:)

• Tinzi

Vad ska ni lägga det i? Vi ska ha sånt axa ris...men har ingen fantasi...påsar?

• chrpe

Köp cellofan och knyt en rosett. Tag ett papper, typ vitt smörpapper och sy ihop kanterna. Alt köp organza påsar eller varför inte göra fina strutar av fint papper?

• chrpe

Kom på en till. Lägg det i fina muffinsformar ( finns sååå fina idag) och klä om med cellofan. Om ni kör med att sy i smörpapper kan ni kanske trycka ert monogram eller era namn på framsidan?!

• georgialee

Vi har köpt organzapåsar på ebay:)

• Tinzi
    georgialee skrev 2012-04-23 09:40:40 följande:
    Vi har köpt organzapåsar på ebay:)
    ja vi med iof, men hade tänkt ha dem till godis på varje tallrik, men det kanske man kan strunta i iof då de ändå ska få godis på kvällen där :)

Så jag kör nog på det jag med :)
  • Dejli
    Monica89 skrev 2012-04-22 18:18:08 följande:
    blåser inte puffat ris bort om det är blåsigt?

I djuraffären sa de att de är farligt för fåglarna så vi vågar inte chansa, blir nog vita solrosfrön här
    Djuraffärer har inte alltid särskilt bra koll, så de säger säkert det för att vara på den säkra sidan... nyttigt är det kanske inte, man bör nog inte mata sina tamfåglar med det regelbundet, men att det skulle svälla och ta död på fåglarna är det ingen som helst fara för.
  • Fästmön
    Tinzi skrev 2012-04-22 22:18:16 följande:
    Vad ska ni lägga det i? Vi ska ha sånt axa ris...men har ingen fantasi...påsar?
    Vi ska ha tändsticksaskar som vi ska göra lite fina =) Man kan klä in dem i tyg, sätta sidanband runt osv.
    Vi ska skriva ut en bild och lite text på klisterpapper och bara sätta på. Det ska typ stå "ris" på ena sidan och våra namn och datum på andra.

Vi har inte hört någon om ris är OK eller inte i vår kyrka så vi tolkar det som att det är OK. Vi tänkte ha vanligt grötris. 
  • Chicita
    Fästmön skrev 2012-04-23 12:43:30 följande:
    Vi har inte hört någon om ris är OK eller inte i vår kyrka så vi tolkar det som att det är OK. Vi tänkte ha vanligt grötris. 
    Ta inte det för givet, ring och prata med någon. 
    Inte så kul om kyrkvaktmästaren kommer och skäller på er den dagen eller om du lagt ner massor med tid och planering och pysslande och så får du veta någon dag innan att ni inte får kasta ris
  • Fästmön
    Chicita skrev 2012-04-23 12:49:45 följande:
    Ta inte det för givet, ring och prata med någon. 
    Inte så kul om kyrkvaktmästaren kommer och skäller på er den dagen eller om du lagt ner massor med tid och planering och pysslande och så får du veta någon dag innan att ni inte får kasta ris
    Hm, det har du nog rätt i...
  • Chicita
    Fästmön skrev 2012-04-23 12:53:11 följande:
    Hm, det har du nog rätt i...
    Dagen innan bröllopet så fick vi papperna på lokalen. Där det stod att vi inte fick servera alkohol över huvud taget.
    Men vi hade ju varit öppna med att det skulle drickas vin till maten, att vi till och med skulle ha en bar osv och vi vet ju att vi inte riskerade något serveringstillstånd och det fanns inga grannar som skulle störas (och vi skulle inte ha någon supafest ändå) så vi körde på som vi hade tänkt.
    Vi ansåg att eftersom vi i alla kontakter under ca 1, 5 års tid så hade vi sagt rakt ut att vi skulle ha alkohol med oss och inte en enda hade sagt att vi inte fick det, så då tog vi det som ett tyst medgivande. Det var ändå för sent att ändra något dagen innan, annars hade vi ju bytt lokal om vi vetat om det tidigare liksom Flört 

Men det där med att inte kasta ris kan man ju få veta samma dag annars - och det är ju bara att låta bli, det är ju inget som blir förstört direkt även om det är trist om man stoppas (eller ännu tristare om man får skäll förståss). 
  • AnnelieK

Jag har läst någonstans att det kan vara bra att tvätta riset innan då stärkelsen kan ge fläckar. Sen om det är sant eller inte vet jag ej =)

• georgialee
    AnnelieK skrev 2012-04-23 13:27:15 följande:

Jag har läst någonstans att det kan vara bra att tvätta riset innan då stärkelsen kan ge fläckar. Sen om det är sant eller inte vet jag ej =)

Det är lite det jag undrar, KAN man göra det - eller blir det inte bara grötigt och kletigt då? Jag hade lite planer på att kanske lägga riset i en handduk och "dra runt" lite så det skubbas av - hur har ni andra gjort?
  • Hoffsennanen Tottoplex

Åh är det ngn som har bilder på sina skapelser? SKa precis bestämma vad vi ska göra! Det med strutar lät väldigt intressant!

Svar på tråden Vad använder NI för ris? Vill undvika fläckar.