• Joli84
    Äldre 19 Apr 14:05
    2114 visningar
    5 svar
    5
    2114

    Pappa är jättenervös inför talet!

    Hej på er brudar!
    Jag har ett problem med min pappa - han är så dönervös för att hålla tal på bröllopet! Jag har sagt till honom att jag vet att han älskar oss lika mycket utan att han säger det i ett tal och att han inte behöver känna någon press. Men han säger att han känner pressen från omgivningen och att han gärna vill hålla tal på sin dotters bröllop. Han var på ett bröllop för ett tag sedan där pappan där höll ett ganska taffligt tal och nu är pappa nervös att han kommer låta likadan. Det roliga är att detta inte är alls likt honom. Han håller gärna låda för vem som nu vill lyssna och på fester är han sällan den som är tyst och skojar och skattar, men jag tror det stora antalet gäster skrämmer honom och det har nu blivit ett hjärnspöke. Han kan inte se fram emot bröllopet längre utan att tänka på det där förgrömmade talet! Har ni några tips på vad jag kan säga till honom så att han kan slappna av lite? Det är ju tråkigt om den detaljen ska förstöra bröllopet för honom!

  • Svar på tråden Pappa är jättenervös inför talet!
  • servet­ten
    Äldre 19 Apr 15:01
    #1

    Jag har liknande problem med min far. Han är så galet nervös av sig så han vågar knappt prata om bröllopet utan att det knyter sig i magen på honom. Jag har sagt att han inte behöver hålla tal, jag vet vilken nervös människa han är. Men jag tror ändå att han vill.. Jag försökte peppa honom med att säga att om han nu verkligen vill säga något räcker det typ med "Välkommen in i familjen Daniel, vi vet att du kommer ta bra hand om min dotter". Så jag har inga tips till dej mer än att du ska veta att du inte är den enda med en "rädd" far =)

  • Äldre 19 Apr 16:33
    #2

    Svårt.
    Undrar hur prins Daniels pappa kände sig när han skulle hålla tal på kronprinsessbröllopet.... Tungan ute

  • Aniara­4
    Äldre 19 Apr 16:44
    #3

    Det bästa tipset är väl att skriva ner talet ordagrant i förväg. Då kan han alltid bara tvinga sig att läsa upp det som står om det knyter sig. Även om det kan låta lite styltigt att läsa innantill så är det bättre än att försöka improvisera fritt ut hjärtat och bli helt blank i skallen. Om han skriver ner exakt ord för ord (och gärna försöker få det lite lättsamt och talspråkligt) så kan han ju formulera det han vill säga i lugn och ro utan press och ha det att luta sig mot sen. Och sen är det bra att öva några gånger så att han kan det i stort sett utantill även om han har fusklapp.

  • Joli84
    Äldre 19 Apr 16:50
    #4

    Ja, det är svårt! Jag hade önskat att han inte tänkte på talet alls och kom till bröllopet utan att tänka det minsta lilla på att han skulle hålla tal, sen skulle svärfar kanske hålla ett och kanske någon annan och då skulle pappa komma på att ja just det, jag ska väl kanske också säga några ord, och resa sig upp och säga vad glad han är att jag träffat Gustav och att han önskar oss all lycka blabla och sen sätta sig ner och så var det gjort =) Men det kommer väl inte hända. Pappa kommer veckla in sig och ha alldeles för stora ambitioner med det här talet och så kommer dte bli pinsamt! Min syster försökte hjälpa pappa genom att tipsa om att det finns ju en massa rolig film på mig när jag var liten som han kunde använda... DET gjorde mig nervös! =)

  • ichbol­l
    Äldre 19 Apr 18:07
    #5
    Juni 2012 skrev 2012-04-19 16:33:06 följande:
    Svårt.
    Undrar hur prins Daniels pappa kände sig när han skulle hålla tal på kronprinsessbröllopet.... Tungan ute
    ja fy o sen skulle det väl även hållas på engelska..... starkt av honom! Glad

    Jag var inte säker på att min pappa skulle hålla tal då han är en väldigt tystlåten man och låter min mor sköta det mesta av snacket i deras äktenskap men fick idag reda på att han visst har tänkt att hålla tal o att han håller på att finlira det sista på det... gjorde mej jätteglad men jag vet att han kommer att vara nervös... men som sagt... förberett och färdigskrivet innan tror jag e a & o Flört
Svar på tråden Pappa är jättenervös inför talet!