• Stike
    Äldre 18 Apr 01:06
    14937 visningar
    21 svar
    21
    14937

    Hjälp ringar i silver!

    Hej! Jag och min blivande har valt ringar i silver. Min har stenaer men inget äkta, hans är slät. Vi valde silver eftersom att vi gillar "färgen" och för att vi inte har råd med annat i princip.. Min ring är inte klar än men min blivandes blev klar nyligen och han hade på sig den en kväll, alltså några timmar och han blev mörk runt fingret, alltså färgade den av sig, och det syns inuti ringen plus att utsidan redan har lite repor o så, allt detta efter bara några timmar. Ska det vara så? Är det så när man väljer silver? I sådana fall tycker jag att personalen, som vet att man ska ha förlovningsringar (=att man vill ha något som håller länge) så borde de väl avråda oss från just det materialet? Vad visstd vi, ett ungt par som givetvis aldrig köpt förlovningsringar förr. :(

  • Svar på tråden Hjälp ringar i silver!
  • NilsKp­ysslin­g
    Äldre 23 Apr 16:23
    #11

    Vill bara förtydliga att man MÅSTE inte rhodinera vitguldsringarna alls om man inte vill. Det går alldeles utmärkt att ha den vanliga vitguldsfärgen som är lite mer grå än silver, men vill man ha den vita silverfärgen är det rhodering som gäller. Jag har läst många trådar om vitguldsringar och att de måste rhoderas, så är alltså inte fallet om man vill ha vitguldsfärgen (16% palladium)

  • cgosfe­ldt
    Äldre 25 Jul 22:16
    #12

    Stike vart kommer din förlovningsring ifrån? Pris?
    Är med sugen på en förlovningsring i silver :D

  • Galath­ea
    Äldre 25 Jul 22:24
    #13

    Min silverring blir också alldeles svart. Dock blir jag inte svart på fingret, men det stör mig jättemycket ändå. Jag har googlat lite och läst att vissa människor utsöndrar mer av ett ämne ur huden som oxiderar silver, Därför kan vissa ha sina silverringar i flera år utan att de blir svarta men andra får svarta ringar efter bara några veckor (som för mig). Tydligen är min pappa likadan, så det kanske är ärftligt?

    Jag har tänkt byta ut min ring mot vitguld när vi har råd med det, men det lär dröja ett tag :/ 

  • SaraHA
    Äldre 26 Jul 04:49
    #14

    Jag och min fästman valde att oxidera våra namn utanpå ringarna och då vart också gravyren innuti ringarna oxiderat. Då vart våra fingrar nog lite grå/svarta första dagarna. Det kan inte vara nått sånt?

  • Äldre 26 Jul 06:27
    #15

    Jag hade samma problem med min silverring i början men det svarta försvann ganska fort efter någon vecka ungefär. Min kompis hade samma problem så det är inte så ovanligt. Det beror antagligen på att det är något behandlingsmedel kvar i ringen som färgar av sig. Hoppas att det går över för er också. Repigheten får man nog tyvärr så ut med.

  • Guanac­a
    Äldre 26 Jul 08:01
    #16

    Min förlovningsring i silver har aldrig "färgat av sig", den är jätteblank och fin (nägra små repor såklart) efter 7 månaders konstant användning, har inte använt "silverputsen" en enda gång.

    Tips, din fästman kanske kan byta ut ringen mot titan? Blankt titan är lite mörkare än silver (tänk mörgrått blankt) men väldigt snyggt, hållbart och inte på långa vägar lika dyrt som vitguld eller palladium. Ungefär samma prisklass som silverringar.
    Vi beställde vigselringarna i titan, mest pga att min blivande har ett fysiskt, "skitigt" jobb så det kommer bli mycket slitage på ringen.

  • Äldre 16 Aug 03:32
    #17

    Vi har också silver ringar , som förlovnings ringar och ska även ha sen som vigselringar.
    Jag blev grön utav min ring med till en början och jag pratade med min blivande svärfar om det och han sa att har man falska ringar på tex ena handen och silver i andra så kan det bli så.. och jag trodde inte på honom så jag slutade med dem falska för att se om det blev bättre och det försvann :)

    Våra ringar är jätte fina fortfarande även om vi andvänder händerna mycket osv :)


  • Fremm
    Äldre 16 Aug 12:12
    #18

    Åååh va fin din ring va!! Skulle vilja veta vad du har för typ av stenar i din ring! Kan du berätta det? :)


    Stike skrev 2012-04-22 23:25:26 följande:
    vad kluven man blir.. min ring är jätte fin har inte färgat av sig något alls har haft den i ett par dagar nu, tvättar händerna med den på osv. men sambons däremot, han blir inte längre svart på fingret men det är mörkt på insidans kanter (syns inte på bilden). han är dock alltid varm om sina händer och han har ringen på sig dygnet runt. men det kanske inte har någon betydelse?


  • Lindan
    Äldre 21 Oct 20:47
    #19
    Fremm skrev 2012-08-16 12:12:25 följande:
    Åååh va fin din ring va!! Skulle vilja veta vad du har för typ av stenar i din ring! Kan du berätta det? :)
    Lite nyfiken på vad för ringar ni har. Väldigt fina. :)
  • Alylly­ra
    Äldre 21 Oct 21:06
    #20

    Vi har likadana ringar som din fästman (

  • Äldre 10 Jan 19:41
    #21

    Det har med att det finns koppar i silvret. Jag blir också grön av silver så jag var o fråga i affären och fick den förklaringen. Och en del av oss blir det tyvärr.

Svar på tråden Hjälp ringar i silver!