Problemet med hela grejen, är ju, att vad som anses nyttigt, till stor del avgörs av vilket spår man är inne på. Det är ju det som den heta debatten för respektive mot LCHF tex gäller. Vad är farligt? Hur mycket av vda är bra, dåligt, värdelöst? Det blir matmoral och åsiktsgrupperingar som bara den av alltihop, och jättesvårt att faktiskt veta vad som är objektiva och vetenskapliga fakta.
Jag själv känner ganska starkt att "vi är ju allätare vi människor, och därför borde lite av varje och så allsidigt som möjligt vara vettigt!. Den där devise ´n om att man kan äta allt men inte jämt, du vet.
Det vi allmänt kan konstatera, är ju några saker:
*Vi är konstruerade för att äta allt vi kan medans det finns och dessutom lagra inför kommande prövningar.
*Dessa prövningar uteblir för de flesta av oss, så vi ökar på vårt överskott
*De flesta av oss äter gärna lite mer än vad vi gör av med
*Många av oss tar för stor del av det totala intaget från raffinerat socker och snabba kolhydrater.
*många av oss äter för sällan och när i sedan äter, väljer vi de snabba genvägarna.
Så, genom att
*röra sig något mer och äta lite mindre balanseras vikten och överskottet kan minska
*införa regelbundna matvanor och välja långsammare energikällor jämnas blodsockerkurvan ut
*omfördela proportionerna på tallriken, till mest grönt (hälften), sedan protein och kolhydrater- de allra flesta av oss behöver äta mer av grönsaker
Min egen största fälla är by far att jag gärna hoppar över mål och därmed får lägre ämnesomsättning i kombination med sötsug. När jag äter vettiga mål mat så spelar det faktiskt rätt liten roll exakt vad jag äter-i kombination med en rask promenad om dagen, går jag ner i vikt. Frukost, lunch, middag och så något mellanmål.
Jag vägrar bannlysa något ur kostcirkeln, men inser att jag inte behöver så mycket av kolhydrater, så jag tar mindre av potatis och pasta än förr.
Saker jag tycker är nyttiga och bra för min egen del är bla
*smoothies, särskilt då jag tar nässelpulver i dem, så det verkligen blir en järn-källa
*gröt
*frukt/grönsaksjuicer färskpressade ur min råsaftscentrifug
*frukt och grönt till alla mål
*gedigen mat lagad från grunden av bra råvaror, gärna närproducerade eller bra miljöval på andra sätt.