• Hoffsennanen Tottoplex

Inga dieter men nyttiga alternativ!

Diet hit och dit...vill ha det enkelt! Så varför inte en tråd med nyttiga val bara? Jag har noll koll! Visst inget godis osv men sen då? Vad är bra mellanmål? Nyttig middag? Ja det är en djungel helt enkelt så här kanske vi kan dela med oss lite olika tips Heja oss!!!

• Svar på tråden Inga dieter men nyttiga alternativ!
  • passionsblomman

Problemet med hela grejen, är ju, att vad som anses nyttigt, till stor del avgörs av vilket spår man är inne på. Det är ju det som den heta debatten för respektive mot LCHF tex gäller. Vad är farligt? Hur mycket av vda är bra, dåligt, värdelöst? Det blir matmoral och åsiktsgrupperingar som bara den av alltihop, och jättesvårt att faktiskt veta vad som är objektiva och vetenskapliga fakta.

Jag själv känner ganska starkt att "vi är ju allätare vi människor, och därför borde lite av varje och så allsidigt som möjligt vara vettigt!. Den där devise ´n om att man kan äta allt men inte jämt, du vet.

Det vi allmänt kan konstatera, är ju några saker:

*Vi är konstruerade för att äta allt vi kan medans det finns och dessutom lagra inför kommande prövningar.

*Dessa prövningar uteblir för de flesta av oss, så vi ökar på vårt överskott

*De flesta av oss äter gärna lite mer än vad vi gör av med

*Många av oss tar för stor del av det totala intaget från raffinerat socker och snabba kolhydrater.

*många av oss äter för sällan och när i sedan äter, väljer vi de snabba genvägarna.

Så, genom att

*röra sig något mer och äta lite mindre balanseras vikten och överskottet kan minska

*införa regelbundna matvanor och välja långsammare energikällor jämnas blodsockerkurvan ut

*omfördela proportionerna på tallriken, till mest grönt (hälften), sedan protein och kolhydrater- de allra flesta av oss behöver äta mer av grönsaker

Min egen största fälla är by far att jag gärna hoppar över mål och därmed får lägre ämnesomsättning i kombination med sötsug. När jag äter vettiga mål mat så spelar det faktiskt rätt liten roll exakt vad jag äter-i kombination med en rask promenad om dagen, går jag ner i vikt. Frukost, lunch, middag och så något mellanmål.

Jag vägrar bannlysa något ur kostcirkeln, men inser att jag inte behöver så mycket av kolhydrater, så jag tar mindre av potatis och pasta än förr.

Saker jag tycker är nyttiga och bra för min egen del är bla

*smoothies, särskilt då jag tar nässelpulver i dem, så det verkligen blir en järn-källa
    *gröt
    *frukt/grönsaksjuicer färskpressade ur min råsaftscentrifug
    *frukt och grönt till alla mål
    *gedigen mat lagad från grunden av bra råvaror, gärna närproducerade eller bra miljöval på andra sätt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ojsan, vad långt... sorry!

Mer specat då:

Frukost:

*fiberhavregrynsgröt med banan och äppelmos + fruktjuice (hemmagjord) Kaffe
    *Smoothie och macka, Kaffe
    *Fullkornsvälling + en banan, Kaffe

(fast slarvig som jag är, blir det ofta bara en banan + kaffe....) Skäms

Mellanmål :

*Smootie (banan, naturell yoghurt, frysta hallon och torkade nässlor

Luch håller jag rätt enkel, med rester från middagen, lite äggröra, broccoli och bacon, en omelett, soppa eller annat som inte är så mycket lagande med. Kan även vara gröt.

Middag.

Vanlig husmanskost från världens alla hörn, med allt från Wok till pasta, sushi, fläskkotletter eller stekt fläsk med löksås. Där är huvudregeln att laga från grunden och att ha grönsaker på halva tallriken-då gör sig liksom resten självt.

Är jag hungrig på kvällen, tar jag en halv banan och ett glas mjölk, eller en macka.

• FruHassel

Själv har jag gått ner 11 kg sen januari och har ätit allt men inte alltid och med måtta. Har hållt mig till ca 1300 kcal/dag. och så har jag gått många promenader blandat med zumba 2 ggr/vecka. Det passar mig bra, jag kan inet ha förbud då blir det motsatt effekt och jag sugs till det förbjudna.

• passionsblomman

Och nu kände jag efter vad jag själv skrivit, att värst vad det låter som att jag tycker/tror att allt som är nyttigt är relaterat till vikt och viktnedgång!
    DET tycker jag inte! Tvärtom retar det mig att det pratas så lite om alla andra effekter och syften med olika livsmedel. En viss grönsak eller vad som helst, kan ju vara hur nyttig som helst men kanske huvudsakligen på grund av att den stärker immunfösvaret, hjälper till att hålla tarmarna igång, bygger upp skelettet etc etc.

Det är i mina ögon alldlees för stort fokus på hur man ska äta för att "rasa i vikt", och för lite på helhet och balans.

TS, vad är det du sfrämst är ute efter när du vill tänka "nyttigt"? Så det inte blir något annat av tråden än du tänkt dig menar jag.

• Hoffsennanen Tottoplex

Vilka bra svar!! 11kg?! det är ju superbra!! Det jag tycker är svårt är att ändra sina maträtter så de blir nyttigare...tex mindre fett osv osv Nu precis när jag skulle börja så blir jag super förkyld!!! så jäkla tråkigt när jag är så motiverad!

• passionsblomman
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-04-17 09:51:35 följande:
    !! så jäkla tråkigt när jag är så motiverad!
    Och SÅ himla vanligt!

Hejja på nu! Det här ska gå bra!

*peppar*
  • Trixie

Jag rekomenderar stegräknare & tappa.se! Orkar du inte räkna kalorier så räkna iaf steg :) Just nu så är min stegräknare trasig, så jag räknar minuter istället. Minst 500minuter i veckan (strax över 5mil beroende på hur snabbt man går)! Jag har en griffeltavla i hallen jag skriver upp mina tider på varje dag :) När man synligör motionen så känns det mer motiverande tycker jag.

Sen ska man ju skippa godis & läsk etc. Helst alkohol med. Men kan inte säga att jag själv riktigt lever som jag lär gällande iaf de två senaste veckorna när det varit påsk & lediga dagar med filmkvällar etc... Men, nya tag!

Lycka till! :)

• FruHassel
    +9kgHoffsennanen Tottoplex skrev 2012-04-17 09:51:35 följande:
    Vilka bra svar!! 11kg?! det är ju superbra!! Det jag tycker är svårt är att ändra sina maträtter så de blir nyttigare...tex mindre fett osv osv Nu precis när jag skulle börja så blir jag super förkyld!!! så jäkla tråkigt när jag är så motiverad!
    Just nu är jag nere i en liten svacka men så länge vikten håller sig stabil så är jag nöjd. Jag har ungefär 9 kg kvar till mål men det ska gå. JAg började på 82 kg och är nere på 70,8 nu, hihi varje litet hekto är viktigt för motivationen. Jag kör med mycket vanliga produkter inte bytt ut så mycket mot mindre feta. Jag äter mindre potatatis/pasta/ris än jag brukar och öser på med mer sallad.
  • passionsblomman

Jag håller med Trixie. Man behöver något att hänga upp sina insatser och resultat på. Det kan vara olika saker i olika perioder, och olika saker beroende på person också.

Jag har också använt stegräknare och deltog i en stegräknartävling. Numera har jag ett minimum för hur långa mina promenader ska vara räknat i  minuter. Jag loggar mina promenader på dumbbell.se men det finns ju massor av sådana sajter och appar.

Ett tag skrev jag matdagbok-för att få koll på vad jag faktiskt åt.
    Måttband och bestämda mätdagar är ett mycket bra komplement till , eller tom ersättning för vågen. Räkna hål i skärpet...

Om man är som jag, och det största problemet är att se till att verkligen äta ochatt göra det regelbundet, så kan man behöva ställa larmet på mattider, så man får en påminnelse var 3-4 timme att det är dags. Då håller man sötsuget betydligt bättre i schack.

Viktigt tror jag är, att inte dra på med för många grejor och för stora förändringar på en gång. Man kan tex börja med att
    "Den här veckan ska jag promenera 30 minuter varje dag" och på matsidan
    "jag ska äta alla mål och det ska vara grönsaker eller fukt med i alla". Väga/mäta in sig vid startdagen och sedan ge fasen i vågen i två veckor och bara fokusera på sin promenad och att hålla måltiderna.

Själv tycker jag, angående fett och så, att det absolut enklaste är, att lägga upp halva tallriken med grönsaker, eftersom det sedan inte får plats mer än rätt lagom av resten. Förutsatt att man håller sig på en rimligt stor tallrik, inte bygger på höjden och inte ut över kanterna på tallriken... Ni skulle se hur mycket min sambo kan lura till sig på de tjuvknepen...

Svar på tråden Inga dieter men nyttiga alternativ!