• lordoz

Brudgummens syster och mamma

Hejsan Allesammans!

MIn bror ska gifta sig nu i maj, bröllopet ska ske kl. 15.00 och därefter är det middag och dans. I inbjudan finns ingen klädkod angiven.

Jag har beställt nedanstående klänning till mig. (Brudgumens syster och dessutom toastmaster på middagen):

www.ebay.com/itm/Full-Beading-Flower-Empire-Evening-Dresses-Purple-/150795769384&var=&hash=item231c20d628

och denna till min mamma (alltså brudgumens mamma):

www.ebay.com/itm/Classy-Pleated-Beaded-Evening-Gown-2XL-Blue-/150796663768&hash=item231c2e7bd8

Det jag nu undrar är: Är de för fina???

• Svar på tråden Brudgummens syster och mamma
  • PimPim83
    TheD skrev 2012-04-15 15:52:18 följande:
    Mm, håller med. Klänningara är jättefina men känns lite överfint då det inte står någon klädkod.
    Fast formellt så innebär ingen klädkod högtidsklädsel eller mörk kostym. Så det bästa är kanske att fråga brudparet vad de menar; valfri klädsel eller högtidsdräkt. Känns lite fel att komma i frack om det finns andra gäster som har på sig jeans....

blogg.vett-och-etikett.com/ingen-kladkod-pa-inbjudan-till-brollop-innebar-hogtidsdrakt/
  • Sara 120707
    PimPim83 skrev 2012-04-15 17:03:18 följande:
    Fast formellt så innebär ingen klädkod högtidsklädsel eller mörk kostym. Så det bästa är kanske att fråga brudparet vad de menar; valfri klädsel eller högtidsdräkt. Känns lite fel att komma i frack om det finns andra gäster som har på sig jeans....

blogg.vett-och-etikett.com/ingen-kladkod-pa-i...

Fast den etikett traditionen är väldigt gammal och används i princip aldrig numera, tror tom. nobelfesten skriver ut klädkod numera :-P

Sen har man väl lite koll på sin umgängeskrets/släkt om de är typen som ofta har fester i galaklädsel.

• TheD
    PimPim83 skrev 2012-04-15 17:03:18 följande:

blogg.vett-och-etikett.com/ingen-kladkod-pa-i...
    Högtidskläder syftar mer på folkdräkt eller alt balklänning....
  • Dannedo

Jag skulle säga att ni antagligen kommer vara väldigt överklädda om det är ett traditionellt svenskt bröllop. Klänningarna du beställt passar klädkoden Högtidsdräkt vilket ju innebär frack för männen, och det är väl så pass ovanligt nuförtiden med frack (eller folkdräkt) så jag har svårt att tro att man inte skulle skriva ut det på inbjudan om det förväntades att alla bär det. MEN ni kanske kommer från en annan kultur? Det jag sett från t.ex syrianska bröllop är ju att många har riktiga balblåsor så det bästa och enklaste är väl att fråga din bror :)

• passionsblomman

Här ser man ju tydligt hur otroligt dumt det är att inte ha någon klädkod alls! Det som ofta menas att vara "avslappnat" och "ta det du vill och känner dig fin i", blir istället en fråga och en osäkerhet.

Man riskerar att bli "fel" hur man än gör, ochdet är vare sig kul att komma underklädd eller överklädd till någon festlighet.

Sedan kan man ju faktiskt konstatera att även om ni skulle vara lite mer finklädda än majoriteten, så är det faktiskt inget ovanligt att man som närmaste släktingar "tar i" lite mer än man kanske gör som mer avlägset bekant. Om inte brudgummens mor får klä upp sig dagen till ära, så vore det ju lite konstigt, men det som verkligen är en fråga då, är ju hur pass uppshapade själva brudparet kommer att vara? För har bruden hellång klänning, så kan det faktiskt inte vara fel att andra kvinnor också har det. Däremot blir det ju ett klavertramp om bruden kommer i kort klänning och brudgummen i lägre stil än kostym.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Dannedo
    passionsblomman skrev 2012-04-15 19:06:41 följande:

Sedan kan man ju faktiskt konstatera att även om ni skulle vara lite mer finklädda än majoriteten, så är det faktiskt inget ovanligt att man som närmaste släktingar "tar i" lite mer än man kanske gör som mer avlägset bekant. Om inte brudgummens mor får klä upp sig dagen till ära, så vore det ju lite konstigt, men det som verkligen är en fråga då, är ju hur pass uppshapade själva brudparet kommer att vara? För har bruden hellång klänning, så kan det faktiskt inte vara fel att andra kvinnor också har det. Däremot blir det ju ett klavertramp om bruden kommer i kort klänning och brudgummen i lägre stil än kostym.

Fast det du skriver där är inte helt rätt, iaf inte enligt "etiketten". Brudens klänning har ingenting med nivån på övriga gästers klädsel att göra. Att bruden har en superblåsa med släp, siden och diamanter gör inte att de kvinnliga gästerna kan klä sig på samma nivå som henne. Och brudgum, toastmaster, bestman, föräldrar etc. ska inte klä sig enligt en högre klädkod än angivet. Det är ju skillnad på att göra sig extra fin, t.ex med smink, håruppsättning, smycken, tillbehör till kostymen, och att välja t.ex en hellång balklänning och smoking när det är angivet kavaj. Men man är som vanligt fri att göra precis hur man vill! Jag tror t.ex min mamma kommer ha en hellång sommarklänning vilket ju enligt etiketten är "fel" (vi har klädkod kavaj), men eftersom den är väldigt enkel i stilen, (alltså inte med strass och paljetter utan bara i ett vackert linnetyg) så tycker jag att det passar hur bra som helst, och det hade den gjort även om jag hade en kort klänning. Kanske inte enligt Magdalena Ribbing men ibland måste man ju kunna tänka själv :)
  • passionsblomman

Jo, för enligt korrekta klädkoder, ska faktiskt inte heller brudparet klä sig över övriga på festen. Dvs, frack ska gummen endast ha ifall alla andra har det också. Så har åtminstone jag fått lära mig. Man ska alltså inte sätta koden "kavaj" för övriga, om man kör på högtidsnivån själv. Det gäller även bruden, faktiskt. men den delen har tydligt och klart glidit över i att brudparet är fria att dra på för allt vad tyd och spetsar håller.

MEN ingen jäkel följer ju det längre, och det jag talar om är inte det formella, utan vad som är rätt vanlig-nämligen att både brudparet, följet och de allra närmsta, faktiskt väldigt ofta sticker ut mer än övriga. nu förtiden.
    Skulle det formella följas i det här fallet, så är det ju högtidsdräkt som gäller, rakt av, för alla.

Jag tycker också att man måste tänka själv. Det jobbiga är, att i fråga om hur alla andra gör-och att man trts individualismens tidevarv, kanske vill passa lite lagom in med de flesta-så hjälper det mycket lite att sitta och tänka ensam, om man inte har en aning om vare sig hur sällskapet i stort ser ut, eller hur var och en i övrigt tänker.

Därför är jag varm förespråkare av bestämd klädkod på inbjudan. Helst ingen hemsnickrad, utan en riktig. Då vet man åtminstone vad man väljer att bryta mot, ifall man gör ett annat klädval och slipper överraskingar.

• passionsblomman

Haha! När jag letar svar på mina frågor, verkar det vara så att alla på hela bröllopet egentligen ska följa koden-den enda som får klä sig över, är bruden, som "får" ha hellång klänning, även vid annan kod än högtidsdräkt.
    Men brudgummen ska hålla samma som övriga män.

Kvarstår gör TS problem: Ska man följa etiketten att ingen kod=högtidsdräkt, och då vara helt "rätt" i hellång klänning, eller "alla går som man vill" och då riskera att vara överklädd?
    Jag kan inte se någon anna lösning än att fråga brudparet hur de tänker.

Dessutom kan man kanske utgå ifrån att den infon behöver nå alla andra gäster också, eftersom flerän TS antagligen undrar.

• lordoz

Jag har förstått det på min bror att ingen klädkod = valfri klädsel och inte högtidsdräkt. Så det verkar som om man få ha allting mellan jeans och klänning.

Så en stor risk är nog att klänningarna är 'för fina', men jag lutar nog åt att ha det i alla fall. Jag vill fira min bror och svägerska på deras mest betydelsefulla dag tillsammans genom att klä mig så fint som jag kan.

• Sara 120707
    passionsblomman skrev 2012-04-15 19:38:33 följande:

Jo, för enligt korrekta klädkoder, ska faktiskt inte heller brudparet klä sig över övriga på festen. Dvs, frack ska gummen endast ha ifall alla andra har det också. Så har åtminstone jag fått lära mig. Man ska alltså inte sätta koden "kavaj" för övriga, om man kör på högtidsnivån själv. Det gäller även bruden, faktiskt. men den delen har tydligt och klart glidit över i att brudparet är fria att dra på för allt vad tyd och spetsar håller.

MEN ingen jäkel följer ju det längre, och det jag talar om är inte det formella, utan vad som är rätt vanlig-nämligen att både brudparet, följet och de allra närmsta, faktiskt väldigt ofta sticker ut mer än övriga. nu förtiden.
    Skulle det formella följas i det här fallet, så är det ju högtidsdräkt som gäller, rakt av, för alla.

Fast traditionen att bruden är finare klädd än övriga gäster är en gammal tradition (iaf om man ska tro ribbing mfl).

Brudgummen däremot bör följa klädkoden med undantag för någon detalj som tex sin knappnålsblomma.

Enligt samma vett och etikett bör brudparets föräldrar och ev värdpar klä sig enligt klädkoden el. möjligtvis lite enklare just för att inte få gästerna att känna sig obekväma och för enkelt klädda.

Sedan är det ju upp till var och en om man vill följa dessa regler men det är vad etiketten säger.

• Green

I sambons familj så resonerar dom så att om man inte klär upp sig till tänderna när det är bröllop, när kommer man då att göra det?!
    Min familj är mycket mer diskreta (tråkiga)
    Sålänge man inte kommer i vit klänning så kommer man nog undan med det mesta!
    Till er fördel talar ju både avsaknaden av klädkod (och då är ju långklänning helt korrekt) samt att ni är nära släkt.
    Jag har satt klädkod kavaj ,då vi har ett trädgårdsbröllop, men jag tror och förväntar mig ändå en del extra snygga långklänningar bland gästerna.

• Sara 120707
    lordoz skrev 2012-04-15 20:06:14 följande:
    Jag har förstått det på min bror att ingen klädkod = valfri klädsel och inte högtidsdräkt. Så det verkar som om man få ha allting mellan jeans och klänning.

Så en stor risk är nog att klänningarna är 'för fina', men jag lutar nog åt att ha det i alla fall. Jag vill fira min bror och svägerska på deras mest betydelsefulla dag tillsammans genom att klä mig så fint som jag kan.

Tänk på att just för att ni står lite närmre brudparet så kommer folk också att titta lite extra på er framförallt när det nu inte fanns en klädkod.

Ni riskerar därför att göra andra gäster obekväma och känna att de inte klätt sig tillräckligt fint.

• lordoz
    Sara 120707 skrev 2012-04-15 20:23:12 följande:

Tänk på att just för att ni står lite närmre brudparet så kommer folk också att titta lite extra på er framförallt när det nu inte fanns en klädkod.

Ni riskerar därför att göra andra gäster obekväma och känna att de inte klätt sig tillräckligt fint.

Sara: Ja, det är en jättebra synpunkt! Tack!
Svar på tråden Brudgummens syster och mamma