passionsblomman skrev 2012-04-15 19:06:41 följande:
Sedan kan man ju faktiskt konstatera att även om ni skulle vara lite mer finklädda än majoriteten, så är det faktiskt inget ovanligt att man som närmaste släktingar "tar i" lite mer än man kanske gör som mer avlägset bekant. Om inte brudgummens mor får klä upp sig dagen till ära, så vore det ju lite konstigt, men det som verkligen är en fråga då, är ju hur pass uppshapade själva brudparet kommer att vara? För har bruden hellång klänning, så kan det faktiskt inte vara fel att andra kvinnor också har det. Däremot blir det ju ett klavertramp om bruden kommer i kort klänning och brudgummen i lägre stil än kostym.
Fast det du skriver där är inte helt rätt, iaf inte enligt "etiketten". Brudens klänning har ingenting med nivån på övriga gästers klädsel att göra. Att bruden har en superblåsa med släp, siden och diamanter gör inte att de kvinnliga gästerna kan klä sig på samma nivå som henne. Och brudgum, toastmaster, bestman, föräldrar etc. ska inte klä sig enligt en högre klädkod än angivet. Det är ju skillnad på att göra sig extra fin, t.ex med smink, håruppsättning, smycken, tillbehör till kostymen, och att välja t.ex en hellång balklänning och smoking när det är angivet kavaj. Men man är som vanligt fri att göra precis hur man vill! Jag tror t.ex min mamma kommer ha en hellång sommarklänning vilket ju enligt etiketten är "fel" (vi har klädkod kavaj), men eftersom den är väldigt enkel i stilen, (alltså inte med strass och paljetter utan bara i ett vackert linnetyg) så tycker jag att det passar hur bra som helst, och det hade den gjort även om jag hade en kort klänning. Kanske inte enligt Magdalena Ribbing men ibland måste man ju kunna tänka själv :)