• Anonym

Vill fråga min sambo om förlovning på årsdag??

Hej

Jag och min sambo ska åka iväg på vår årsdag och jag har under säkert 1 års tid fundera om jag ska "våga" fråga om vi ska förlova oss då.
    Vi har aldrig tidigare pratat om just förlovning, då jag vet att man min sambo är lite "emot" ringar osv.

Dock har han sagt att han vill gifta sig med mig och att han vill vara den som friar...men vi har varit tillsammans i 8 år nu och jag känner att jag vill verkligen ha en ring på fingret. Jag är inte alls  i behov av av att gifta mig eller liknande, inte än....men jag vill gärna förlova mig med honom.
    De är fint och mysigt att vara förlovad, ett bevis på sin kärlek.

Nu om jag ska fråga honom, vill jag säga eller verkligen få fram på nått fint/gulligt vis att detta är en förlovning, och att frierier får han stå för sen!!!
    Jag vet att många tänker att en förlovning är ett frieri, men jag vill att han ska få fria sen när det är dax och att vi tills dess kan vara förlovande...

Hoppas någon förstår mig och kan komma med tips och förslag hur jag kan säga detta på ett fint sätt????

Snälla snälla...bara någon vecka kvar nu.....

• Svar på tråden Vill fråga min sambo om förlovning på årsdag??
  • Chicita

Jag ser både förlovning och giftemål som kärlekshandlingar som kan vara helt fristående...
    Även om förlovningen är tänkt att någon gång övergå i giftemål så känner jag inte att det måste vara inom en viss tid om du förstår hur jag menar.
    Vi var förlovade i 6 år innan vi bestämde oss för att gifta oss. Så vid giftemålet hade vi varit förlovade i nästan 8 år Glad

Tala om för honom att du älskar honom och att du skulle vilja förlova dig med honom. Berätta att du ser det som en kärleksförklaring - utan krav på giftemål direkt. Och att han får berätta för dig när han är redo att ta sista steget, men att ni gärna kan suga på den karamellen ett tag så att såga... 

Ni kan ju köra den "amerikanska" modellen där du får en förlovningsring och att ni sen skaffar lite enklare vigselringar tillsammans när det blir dags då så slipper han ringen ett tag till om det är där skon klämmer Flört 
    Eller så köper ni en klocka till honom eller något annat som han har nytta av och som han kan använda istället för ring. 

• Anneli256

Eftersom ni inte pratat om förlovning så vet han ju inte hur du tänker på det. Som du säger att det är ett tecken på eran kärlek..att ni hör ihopa. Jag tror att det bästa är att ta det när ni är själva..inte ute på någon restaurang eller liknande. Vad har ni planerat på årsdagen? Vid ett tillfälle så bjöd jag ut min m2b på wallmans restauranger och hade även bokat ett hotellrum för natten. På alla hjärtans dag var vi på hotell och hade spa behandling med bubbelbad och massage därefter trerätters middag.

Hade jag varit som du så hade jag nog bokat in något sådant, brukar finnas hotell med "Kärlekshelg" eller liknande ..vad är det för veckodag? har ni möjlighet att komma ifrån? Men iaf.. Jag hade nog valt att säga det rätt ut efter maten när man är på hotellrummet..kanske ha en flaska bubbel och lite jordgubbar.. säg precis som du känner..Att du vill att ni tittar på förlovningsringar..du känner att du är redo för nästa steg, förklara också din syn på det där med frieri.. En sak är bara att du får vara beredd på att han "slår bakut" kanske han inte alls vill ha det så..men det kan också bli så att han får tummen loss och friar inom en snar framtid..vem vet.

Lycka till.

• Anonym

Hejsan
    Tack för era svar, mycket intressant och läsa=)
    Jag har bokat en liten weekend som vi ska iväg på, så de blir bara vi 2....

Kommer ha mycket tid att prata o mysa, dock känner jag att jag vill så gärna våga fråga han... jag vet att han kan mycket väl säga att vi ska vänta eller nej, men vågar man inte får man aldrig veta....dock vet jag att jag kommer bli ledsen, men som sagt...får kanske chansa??

Jag kommer inte vilja ha med mig en ring, för jag vill att vi ska bestämma det tillsammans....
    Dock funderar jag på om vi bestämmer oss för vår årsdag, sen har vi inte "bytt" eller fixat ringar, kan man ta de datumet ändå?? Blir ju att man får ringarna efter själva förlovningsdatumet......

Hoppas på mer inlägg om hur jag kan göra detta på ett fint o mysigt /enkelt sätt????

• Chicita
    Anonym skrev 2012-04-16 08:20:12 följande:
    Hejsan
    Tack för era svar, mycket intressant och läsa=)
    Jag har bokat en liten weekend som vi ska iväg på, så de blir bara vi 2....

Kommer ha mycket tid att prata o mysa, dock känner jag att jag vill så gärna våga fråga han... jag vet att han kan mycket väl säga att vi ska vänta eller nej, men vågar man inte får man aldrig veta....dock vet jag att jag kommer bli ledsen, men som sagt...får kanske chansa??

Jag kommer inte vilja ha med mig en ring, för jag vill att vi ska bestämma det tillsammans....
    Dock funderar jag på om vi bestämmer oss för vår årsdag, sen har vi inte "bytt" eller fixat ringar, kan man ta de datumet ändå?? Blir ju att man får ringarna efter själva förlovningsdatumet......

Hoppas på mer inlägg om hur jag kan göra detta på ett fint o mysigt /enkelt sätt????

Klart att ni kan gravera in det datumet i ringarna.
    Ni förlovar er ju inte när ni får ringarna, utan ni förlovar er ju då Glad
Svar på tråden Vill fråga min sambo om förlovning på årsdag??