• Anonym (Pmsdr­aken)
    Äldre 12 Apr 16:24
    13829 visningar
    15 svar
    15
    13829

    Huskurer mot PMS sökes desperat!

    Hej kära kloka kvinnor därute

    Kanske finns det någon som kan rädda mitt bröllop från att bli en katastrof. Jag har nämligen råkat att boka in mitt bröllop samma helg som jag ska ha mens och min mens är fruktansvärd! Ja, hela jag blir fruktansvärd!

    Jag får huvudvärk, svullnar, gråter, blir arg och irriterad, får massa acne,  blöder jättemycket (hur ska det gå med klänningen vet jag ej!) och känner mig allmänt hemsk och nere. Dessutom får jag väldigt svår mensvärk de första dagarna och måste ofta ligga i sängen.

    Det är bara en månad kvar till mitt bröllop så ändra datum kan jag dessvärre inte.

    Finns det något alls som jag kan göra för att det ska bli åtminstone lite bättre????

    Ge mig alla era tips, flummigt eller vetenskapligt spelar ingen roll. Jag är beredd att testa allt!

    Tack på förhand!

    ps. förlåt att jag är anonym men mitt användarnamn är väldigt likt mitt egna och jag vill inte skylta med mitt mensproblem för hela världen, i alla fall inte att jag kommer ha det just på bröllopet. Tack för förståelsen {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Huskurer mot PMS sökes desperat!
  • ema
    Äldre 12 Apr 16:28
    #1

    Jag hittade det här på vårdguiden.se Det kanske fungerar? Det är alltså INTE p-piller utan någon annan typ av tabletter. Du kan ju alltid ringa din vårdcentral och fråga...

    Det går också att ta tabletter med gulkroppshormon för att på så sätt skjuta upp mensen. Även detta sätt är ofarligt. Gulkroppshormon innehåller inte östrogen. Du börjar ta tabletterna tre till fyra dagar före väntad mens och äter dem sedan under så lång tid som du vill skjuta upp din mens. Det går att ta en lägre dos varje morgon och kväll eller en högre dos varje kväll. Mensen brukar komma omkring två dagar efter att du tagit den sista tabletten.

  • Anonym
    Äldre 12 Apr 16:30
    #2

    Hej Pmsdraken!

    Det finns säkert många olika tabletter du kan ta just den specifika dagen för att lindra smärtorna och blödningarna, kolla med din gynekolog!
    Annars vet jag att vissa brudar "flyttar" sin mens ett par dar med hjälp av p-piller, vet inte exakt hur det går till (har inte testat själv), men tydligen så funkar det.
    Annars skulle jag verkligen rekommendera dig att testa akupunktur, hjälper sååå bra mot alla möjliga krämpor. Har själv fått väldigt god hjälp av det!
     
    Lycka till! 

  • aviman
    Äldre 12 Apr 16:35
    #3

    Jag har också asjobbig PMS! De två veckorna innan är jag ett hormonellt monster som liksom drar igenom världen som en orkan och hatar alla och mig själv allra mest.
    Om du får rent psykiska problem som besvärar kan PMS-piller vara bra, jag har testat att köpa några som heter Femicur från hälsokost och de tar bort all min Pms. Mina bröst sväller inte innan mens, jag samlar inte alls på mig lika mycket vätska och framför allt har jag fått mycket mindre mensvärk sen jag började med dessa.

    För att "reglera" mängden du blöder så finns ett receptfritt preparat som heter Cyklo-F. Det har jag testat också när jag var yngre och blödde massor, och det fungerade också bra för mig. Kan också vara värt att kolla upp.

    Inser att detta inte är några huskurer direkt, men eftersom det är din bröllopsdag så kan ju alla möjligheter vara värda att kolla upp.
    Hoppas du hittar något som fungerar!

    Kramar från en som vet hur jobbigt pms faktiskt är... 


  • pillap­illa
    Äldre 12 Apr 16:36
    #4

    Hej! Det finns olika läkemedel för att skjuta upp mensen. Kanske är den här tråden något för dig: http://www.familjeliv.se/Forum-1-3/m53617806.html och www.brollopstorget.se/Forum-1-86/m3963187.html
    En variant till - gå till läkare, de har säkert någon lösning.
    Det går att lösa! :)
    Lycka till med allt!

  • Äldre 12 Apr 16:39
    #5

    Jag ringde till min vårdcentral innan påsk när jag upptäckte att jag skulle pricka in mensen precis den vecka som vi åker på vår bröllopsresa 2.0 (alltså version 2 eftersom den första var en katastrof).
    Vi har betalt extra för att få en minisvit med en rätt stor privat pool. Och om jag då ska spendera hela resan ner (får det ju naturligtvis på avresedagen) med så ont att jag kan svimma samt sådana extrema blödningar att jag behöver tillbringa dom första 8 timmarna mer eller mindre på toan och inte en chans att bada dom första 4-5 dagarna så känns ju den här resan som bortkastade pengar liksom.

    Jag sa helt enkelt som det var, och att jag inte äter p-piller så att jag inte kan skjuta upp det genom att äta ihop två kartor och berättade att jag hört talas om det här med gulkroppshormon. (som ema skrev om)
    Och dom skrev helt enkelt ut det åt mig via telefon. Jag har inte hämtat det än, men jag sa att så länge jag får typ 10 tabletter så blir jag glad. Man börjar äta dom 3 dagar innan förväntad mens och så kommer mensen när man slutar äta dom.
    Så det kanske kan vara något för dig?  

  • Anonym (Endro­metrio­s)
    Äldre 12 Apr 22:27
    #6

    Jag kan inte låta bli att reagera på att flera i den här tråden skriver att de får mycket våldsamma menssmärtor till den grad att de blir sängliggande. Jag har haft samma problem tidigare och fick för några år sen diagnosen endometrios. Det är en kronisk sjukdom som innebär att "fel"celler i kroppen "tror" att de är livmodersslemhinna. Vid mens sväller dessa cellerna och i livmodern är det inte ett problem, men cellerna som sitter på fel ställe har inte plats att svälla och ger därför upphov till en mycket stark mensvärk. Den här sjukdomen är mycket vanlig, 5-10% av alla kvinnor beräknas ha den. Men det är mycket ovanligt att få en diagnos, dels för att den är relativt okänd och dels för att symptomen ofta inte tas på allvar.


    Det är INTE normalt att ha mensvärk så man blir sängliggande, eller ens speciellt besvärande mensvärk överhuvudtaget. Har du endometrios så finns det hjälp att få som kan lindra problemet istället för att bara behandla symptomen (dvs avlägsna de felaktiga cellerna istället för att behandla med smärtstillande). Endometrios syns och märks ofta inte på nått annat sätt än att man får ovanligt svåra menssmärtor. Så har du mycket problem - prata med en läkare eller gynekolog.


    http://sv.wikipedia.org/wiki/Endometrios


    Själv tog det 10 år från första symptomet och ett års utredning på Lunds univesitetssjukhus innan deras chefsgynekolog kunde ge mig rätt diagnos. På slutet hade jag så ont att jag hade svårt att gå, även när jag inte hade mens. Jag blev opererad och åt medicin i 6 månader och idag har jag inga problem alls ens vid mens och behöver inte heller någon medicin.

  • Äldre 12 Apr 23:08
    #7
    Anonym (Endrometrios) skrev 2012-04-12 22:27:23 följande:
    Nja... För min del är det en hel del annat som spelar in. Dels har jag tydligen en rätt liten livmoder och väldigt trånga äggledare. Och det ska kunna påverka smärtan på något sätt, har inte riktigt förstått hur bara. Något med att det sväller ihop, och att större del av livmoderväggen skadas på något sätt vid mens än vad som är normalt. Och därför blöder jag också betydligt mer än normalt.
    Men det är inte så varje gång. Kanske 4 av 5 gånger... De gånger jag inte blöder så mycket så har jag knappt ont heller... Antingen blöder jag som en slaktad gris i 3-4 dagar och sen är det över. Då också med svåra smärtor.
    Eller så blöder jag knappt alls, men istället kan jag blöda i 14 dagar men utan att det gör det minsta ont...
    Men det är ju lite logiskt i alla fall... Om min livmoder skadas så illa vissa gånger att den blöder ymnigt så borde det ju göra ondare än om det bara är ett litet "skrapsår" så att säga...

    Efter en druvbörd (för er som inte vet vad det är så är det en graviditet där några celler inte vet om dom ska bilda moderkaka eller foster, så dom bildar en godartad cancersvulst istället, som dödar fostret) så trodde gynekologen att en hormonspiral skulle vara bäst för mig eftersom jag inte fick bli gravid på ett år.
    2 månader senare så visade det sig att spiralen hade punkterat livmodern så jag nu har ärrvävnad där också... Och det gör ju inte saken bättre...

    Men det är bra att du berättar det så att dom som inte vet varför dom har ont - kan kolla upp det Glad 
  • Moster Stina
    Äldre 13 Apr 09:04
    #8

    Hej! Vad tråkigt att du mår så dåligt runt mens. Låter verkligen jobbigt!


    Det finns visserligen sådana där skjuta upp mensenpiller, MEN du bör veta att är man det minsta hormonkänslig, så kan det verkligen gå fel.


    Hade ett förhållande på avstånd förut och brukade äta sådana då och då när vi skulle ses. Blev alltid ledsen och deprimerad. Allt blev riktigt nattsvart.


    Tack och lov insåg jag till slut sambandet, efter att allt kändes helt annorlunda f o m dagen då jag slutade ta den periodens piller.


     


    Jag kommer aldrig, aldri,g aldrig igen riskera min psykiska hälsa på det sättet. Man kan verkligen bli helt knäpp, ÄVEN om man vet om att man tar tabletter som gör en sån. Har även två kompisar som upplevt precis samma sak.


    Så OM du tänker pröva dessa piller så bestäm dig benhårt för att inte få för dig att allt är hemskt och deprimerande!

  • Mims
    Äldre 16 Apr 09:17
    #9

    Hej alla ni som lider av PMS,


    Jag har jätte problem och mår shit 1 ggn per månad och därimellan får jag migrän anfall 1-2 ggr. Tidigare har promenader och värmekudde hjälpt men för 3 månader sedan så fick en vännina (med endometrios) mig att prova en knapp att sätta i trosan Mn8 - helt knäpt men det funkar jag mår så mycket bättre inför varje mens och har bara haft 1 migränanfall.


    Så jag säger bara som henne det är värt att testa och det inns inga biverkningar enligt Lifebutiken.


     


     


     

  • Äldre 16 Apr 19:30
    #10

    Hej på dig!
    Jag hade problem med PMS och köpte då Femal balans på hälskosten. Det är ett preparat som minskar PMS-besvär och som även kan vara till hjälp när man kommer i klimakteriet. Jag tyckte det hjälpte mig väldigt mycket i alla fall!
    Kolla gärna in deras hemsida: http://www.femalbalans.se/default.asp

    Hoppas att det löser sig för dig!

  • TBA
    Äldre 16 Apr 19:36
    #11
    Mims skrev 2012-04-16 09:17:48 följande:

    Hej alla ni som lider av PMS,


    Jag har jätte problem och mår shit 1 ggn per månad och därimellan får jag migrän anfall 1-2 ggr. Tidigare har promenader och värmekudde hjälpt men för 3 månader sedan så fick en vännina (med endometrios) mig att prova en knapp att sätta i trosan Mn8 - helt knäpt men det funkar jag mår så mycket bättre inför varje mens och har bara haft 1 migränanfall.


    Så jag säger bara som henne det är värt att testa och det inns inga biverkningar enligt Lifebutiken.


     


     


    Ska kolla upp tack!


  • Äldre 16 Apr 20:09
    #12

    Jag har också har mycket besvär med PMS och humörsvängningar, jag ringde min vårdcentral och fick Citalopram utskrivet. Det är egentligen antidepressiva, men mycket svaga. Antingen äter man en tablett pm dagen, eller så tar man i samband med PMSen. Jag har provat det mesta receptfria, men det har inte hjälpt mig över huvud taget, men tack vare Citalopramen har jag min blivande man kvar ;) Inte är de dyra heller, ca 55 kronor för 90 tabletter!

  • Anonym
    Äldre 17 Apr 11:12
    #13

    Jag har också fruktansvärd pms, men tack och lov inte så stora problem med själva mensen, mer än att den är väldigt utdragen (men inga farliga smärtor iaf.)
    Jag åt svaga citalopram under ett år, men slutade och har försökt sköta min pms med "huskurer" istället. Det har blivit mycket bättre, men tror jag ska försöka med femal balams nu när jag läst om det. 

    Här är iaf mina tips:

    -Jag äter extra b-vitaminer och d-vitmanin. B vitaminerna ska kunna hjälpa vid acne och lindra pms, d-vitaminbrist kan ge depression.

    -Jag brukade alltid gå upp 3 kilo varje mens vilket är ganska mycket då jag är 160 lång och väger 55 kg. Genom att verkligen se till att äta bra, inte ge efter för det stora sötsuget, och undvika väldigt salt mat så "sväller" jag bara ett kg nu. Snabba kolhydrater binder vätska och äter jag t.ex chips eller mycket bröd under pmsen så svullnar iaf jag som en ballong.

    -Jag har läst att både banan och choklad innehåller ämnen som dämpar besvären. Jag ser till att äta banan varje dag hela månaden, och under pmsen ser jag till att få i mig choklad. I hälsokosten finns det råa krossade kakaobönor. De helt naturella är väldigt beska, men funkar bra att ha i smoothie. Sen finns det sweet nibs som är små pluttar av rå kakao som är sötade med lite råsocker och de är riktigt goda att sitta och knapra på.

    -Jag undviker socker helt veckan innan mensen (och under). Det är skitjobbigt att stå emot suget de första dagarna men jag har problem med stickningar och domningar i händerna när jag har pms och det märker jag att förvärras när jag äter socker.Dessutom blir humöret mycket värre när jag äter socker, det blir ju en liten humörtopp först men när sockerdippen kommer så blir jag alldeles stissig och hemsk. 

    -Jag ser till att inte bli hungrig under pmsen, lågt blodsocker gör det hundra gånger värre och det känns som att jag behöver mer mat och mellanmål. Då är det så lätt att äta extra godis och snacks men det har jag ju som sagt märkt att bara gör det värre.

    -Jag försöker verkligen att leva sunt hela månaden och jag tycker mig också märka att de månaderna jag tränat och rört på mig mycket så är pmsen mildare. 

    Inget av det här botar ju något, men det har verkligen hjälp mig och gör de där jävla veckorna lättare att uthärda. 

  • Äldre 20 Jan 23:49
    #14

    Skaffa p-piller och pausa inte. Börja direkt nästa karta. Då får du ingen mens.

  • Äldre 21 Jan 08:20
    #15

    Hur fan hittar folk 2,5 år gammla trådar och plokar upp


    Live free, ride free
Svar på tråden Huskurer mot PMS sökes desperat!