• Vella
    Äldre 11 Apr 20:25
    2695 visningar
    3 svar
    3
    2695

    Ni som bytt till släkt/nytt efternamn - vad säger man under vigseln?

    Jag och min blivande man har enats om att ta ett efternamn från min sida av släkten. Alltså byter jag nu efternamn via PRV innan vigseln så kan får ta det vid vigseln. För det är väl det som är smidigars och billigast?

    Men min fråga - vad säger man då under vigselakten? "Tager du XX XX denna..." Jag vill ju att de ska säga mitt flicknamn och inte det nya namnet även om jag på pappret redan heter det men vill inte börja bruka det förrens efter vigseln. Kan man göra så? Hade känts väldigt konstigt om prästen kallade mig vid mitt nya namn som ingen innan hört.

    Sedan har jag en till fråga som någon kanske kan svara på. Vill använda mitt flicknamn som mellannamn men det går inte att anmäla via PRV utan det ska man göra via skatteverket men när jag kollar på deras sida står bara att man kan ta mellannamn i samband med vigsel eller som barn/förälder. Jag vill ju ha mitt nuvarande namn som mellannamn även om jag byter till nytt innan vigseln och inte i samband med, går det?

    Rörigt, hoppas ni förstår.

  • Svar på tråden Ni som bytt till släkt/nytt efternamn - vad säger man under vigseln?
  • Äldre 11 Apr 20:32
    #1

    Prästen måste så vitt jag vet säga det namn du heter vid vigseldatumet annars är inte vigseln giltig. Möjligtvis kan han/hon säga "fd XXXXX" (typ: Malin Karlsson, fd Eriksson). 
    Men ställ den här frågan i tråden "Fråga prästen" istället så får du bättre svar.

    För fråga två så skulle jag ringt skatteverket och frågat helt enkelt. Här inne kan du säkert få olika svar på frågan.

  • majfli­cka
    Äldre 11 May 22:08
    #2

    Jag har varit på vigsel där den ena parten bytt efternamn innan till ett gammal släktnamn och där sa de det gamla efternamnet ( dvs det bruden hette innan bytet) under vigseln. De hade pratat med prästen om det innan och hon tyckte det var ok.

    Håller för övrigt med Chicita ovan om att det är bäst att kolla med experterna, vi inne på BT svarar ju mest baserat på vårt egna tyckande och det kan vara riskabelt att förlita sig på ;)

    Lycka till med namnen och jag hoppas det går att lösa så att ni får den kombo ni önskar!

  • Äldre 11 May 22:12
    #3

    Är du säker på att er präst ska ha den gamla varianten "tager du..."?
    Det ska inte vår, hon valde den nya istället och där nämns det inga efternamn.

    Trodde nästan att den gamla varianten var, tja.... inte utdöd, men ovanlig.

Svar på tråden Ni som bytt till släkt/nytt efternamn - vad säger man under vigseln?