• Maria532

Vad ska jag ha på mig???

Hjälp mig med idéer! Jag är brudens mor, 46 år och undrar vad sjutton jag ska ha på mig på dotterns bröllop i juli? Klädkoden är mörk kostym.

• Svar på tråden Vad ska jag ha på mig???
  • baby freeze

Jag tycker att du kan ta inspiration från brudtärnornas klänningar (om hon ska ha såna?) och välja något som går i samma stil fast mer dämpat. Om de har blåa klänningar, så kan du ha en mörkare blå klänning som tex är lite längre. Alltså inte stjäla deras look rakt av, utan mer ha något som kompletterar.

• Nikkita

Enligt wikipedia:

Mörk kostym [redigera]

Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång.

Lite inspirations bilder kommer här iaf :)

Det beror ju helt på hur färgstark du vill vara & vilken modell du trivs i.

Min mamma som är 50 år ska ha en rynkat figurnära, knälång brons/guldfärgad klänning, med en kort svart bollero.

• ofelia

Fin klänning, men den kanske inte passar klädkoden perfekt. Skulle du kunna tänka dig att lägga upp den? Behöver ju inte ta det så långt som till knäna, utan ankellängd fungerar också bra till mörk kostym. Jag tror att det skulle vara fint på den klänningen Glad. Lägger du sen bara till en liten bolero eller finare kofta som täcker axlarna så är du helt rätt enligt den angivna nivån!

• chrpe

Jag har läst någonstans att man kan ha långklänning till mörk kostym. Jag tycker inte alls det är fel. Min mamma, mormor och syster ska ha långklänning på mitt bröllop och vi har mörk kostym som klädsel. Fråga dottern, hon besitter ju svaret! =)

Lycka till!

• sofiasmamma
    Maria532 skrev 2012-04-11 18:34:45 följande:
    Så en hellång chiffongklänning med smala axelband är då inte ok?

Den var jättefin och skulle passa brudens mor perfekt tycker jag!

Etiketten säger olika beroende på var man läser, fråga din dotter hur hon tolkar den. Om jag fick bestämma kan du absolut ha den fina klänningen!

• knyttan
    chrpe skrev 2012-04-11 19:25:04 följande:

Jag har läst någonstans att man kan ha långklänning till mörk kostym. Jag tycker inte alls det är fel. Min mamma, mormor och syster ska ha långklänning på mitt bröllop och vi har mörk kostym som klädsel. Fråga dottern, hon besitter ju svaret! =)

Lycka till!

Nix pix det är fel - om man vill följa klädkoden. Mörk kostym är två "inte" för kvinnor: inte axelbar, inte golvlång.
    Här finns en ganska bra guide:

sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod#M.C3.B6rk_kostym
  • Brudiframtiden
    Maria532 skrev 2012-04-11 18:34:45 följande:
    Så en hellång chiffongklänning med smala axelband är då inte ok?
    Kolla här:

aijaa.com/004719982243
    Det tycker jag du kan! Flera hade liknande klänningar på bröllop jag varit på med mörk kostym. Ta upp någon av färgerna i klänningen och köpt en bolero/sjal till!
  • aurum

Beror på hur hårt de vill hålla på klädkoden.
    Min systers bröllop hade oxå klädkod "mörk kostym". Brudens mor (min mor) kom iklädd svarta byxor i modern byxkjol-variant och en blus - allt inhandlat tillsammans med bruden och till dennes stora förtjusning. Så mitt tips blir: Fråga!
    Jag tycker klänningen du visade här ovan kan passa ypperligt med något tunnt över axlarna bara.

• knyttan
    chrpe skrev 2012-04-12 09:21:52 följande:
    www.mru.se/Klader/smokingklanning.htm Enligt denna sida tolkar jag det som att man kan ha långklänning till mörk kostym. Frågan är vems "regler" man ska lyssna på.
    Nej det står ingenstans där att man "kan" ha lång klänning till mörk kostym. Det står att man kan ha en smokingklänning till klädkoden mörk kostym men en smokingklänning är inte nödvändigtvis golvlång. Däremot så står det:

Valet av din smokingklädsel beror även på vilken typ av fest du skall gå på. Är det en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning eller byxa. Klänningen kan då vara lång, ärmlös och urringad. Smokingmiddag som har mindre än 20 gäster innebär att det är en mindre fest. Då tar du en något mindre urringad klänning.

Alltså om det är en mycket festlig tillställning med smoking som klädkod så kan man ha en golvlång och axelbar klänning till det. Men inte till klädkoden mörk kostym. Jag skriver jämt i dessa trådar att dessa "regler" är så superenkla att jag fatta inte hur det kan bli en sån himla diskussion varenda gång om vad som är vad!

Sen kanske man inte vill följa klädkoden på grund av tycke, smak, ekonomi eller att man inte bryr sig så himla mycket, det är väl en sak, men att hålla på med att hitta på egna regler bara för att man ska följa någon egen hemkokt variant av klädkod, det är bara... underligt? Passar inte klädkoden gaderoben och du har en fin klänning som passar dig, ha den på festen! Det är inte svea rikes lag, det är upp till dig själv om du vill klä dig lika dant som alla andra....

Personligen skulle jag säga att den klänningen som TS la upp som förslag är ganska underklätt för mörk kostym, det ser mer ut som en trevlig sommarklänning. Men som sagt, tycker du att du kommer se ut som a million bucks i den så ta den ändå.
  • sofiasmamma
    Maria532 skrev 2012-04-24 12:16:55 följande:
    Här är nu några varianter på mig (med vått hår och nakna bleka ben), Vilken verkar mest ok? Här hemma är åsikterna olika. Där är också långa klänningen med men den verkar ju nu dissad.

Långklänningen sitter finast!! Tycker inte du ska bry dig om etikettdiskussionen härinne, gå på vad din dotter säger.

Om den långa är dissad av dottern tycker jag den rosa var finast.

• BlåAugustibröllop
    Inte axelbar - de flesta klänningar är det, men det kan följa med en sjal eller så kan man införskaffa en bolero.
    Inte golvlång - det är en lite känsligare punkt. Oftast vill ju bruden vara den enda i långklänning (om hon nu valt långklänning)

Jag skulle iaf inte välja en "maxiklänning" - en som i princip släpar med golvet. Men en som slutar vid anklarna och med lite klack funkar hur bra som helst. Glad

Här har du några andra förslag:
    www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-baerroed-957698/&type=image&sk=7439&shop=7439&pgs=96    -  inte hellång, slutar lite tidigare och ganska festlig.
    www.hm.com/se/product/00414 - inte riktigt i min smak, men relativt lång och lite intressant stil.
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-080030 - går nedanför knäna, och ganska smickrande
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/jerseykl%C3%A4nning-079885/sorting$score,Descending/paging$1,618?oc=036 - också lite längre, men man ska trivas i sånna klänningar för att ha en sån på sig. Annars tror jag att den skulle passa till "the occasion"
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-069019/sorting$score,Descending/paging$1,618?oc=036
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-069001/sorting$score,Descending/paging$1,618?oc=036
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-060599/sorting$score,Descending/paging$1,618?oc=036
    www.halens.se/mode-kvinna-%C3%B6verdelar-kl%C3%A4nningar-70/kl%C3%A4nning-069681/sorting$score,Descending/paging$1,618?oc=036

Annars kan du ju beställa en kinaklänning - det gjorde min mamma. Den är hellång bak men slutar strax under knäna framme (det var en extra ändring - den var egentligen hellång) och så följer den vår färgtema och är blå!
    Solig
  • sabz
    sofiasmamma skrev 2012-04-24 13:28:59 följande:

Långklänningen sitter finast!! Tycker inte du ska bry dig om etikettdiskussionen härinne, gå på vad din dotter säger.

Om den långa är dissad av dottern tycker jag den rosa var finast.

Håller med! Bry dig inte om ettiketkoden utan bry digom vad din dotter säger. Min mamma har samma problem med att hitta något fint att ha på sig. Jag tyckte attd en rosa var jättefin!
  • BlåAugustibröllop

Nu missade jag titta på de foton som du la ut på dig själv - långklänningen sitter finast! Absolut!

Den första länken bland mina "tips" är en klänning som är ganska lik den långa, men är inte helt såå lång. Kanske ett alternativ om du ändå är tveksam? Ser den ut i verkligheten som på bilden, så är den lite festligare också. Glad

• Koloratur

Den rosa var jättefin på dig!! Även den beige med rosetten fram var fin. Kan du matcha med en sjal eller bolero till vore ju toppen och den behöver inte nödvändigtvis vara i samma färg :)

Svar på tråden Vad ska jag ha på mig???