Vad ska jag ha på mig???
Hjälp mig med idéer! Jag är brudens mor, 46 år och undrar vad sjutton jag ska ha på mig på dotterns bröllop i juli? Klädkoden är mörk kostym.
Hjälp mig med idéer! Jag är brudens mor, 46 år och undrar vad sjutton jag ska ha på mig på dotterns bröllop i juli? Klädkoden är mörk kostym.
Jag tycker att du kan ta inspiration från brudtärnornas klänningar (om hon ska ha såna?) och välja något som går i samma stil fast mer dämpat. Om de har blåa klänningar, så kan du ha en mörkare blå klänning som tex är lite längre. Alltså inte stjäla deras look rakt av, utan mer ha något som kompletterar.
Enligt wikipedia:
Mörk kostym [redigera]
Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång.
Lite inspirations bilder kommer här iaf :)
Det beror ju helt på hur färgstark du vill vara & vilken modell du trivs i.
Min mamma som är 50 år ska ha en rynkat figurnära, knälång brons/guldfärgad klänning, med en kort svart bollero.
Så en hellång chiffongklänning med smala axelband är då inte ok?
Kolla här:
aijaa.com/004719982243
Fin klänning, men den kanske inte passar klädkoden perfekt. Skulle du kunna tänka dig att lägga upp den? Behöver ju inte ta det så långt som till knäna, utan ankellängd fungerar också bra till mörk kostym. Jag tror att det skulle vara fint på den klänningen . Lägger du sen bara till en liten bolero eller finare kofta som täcker axlarna så är du helt rätt enligt den angivna nivån!
Jag har läst någonstans att man kan ha långklänning till mörk kostym. Jag tycker inte alls det är fel. Min mamma, mormor och syster ska ha långklänning på mitt bröllop och vi har mörk kostym som klädsel. Fråga dottern, hon besitter ju svaret! =)
Lycka till!
Den var jättefin och skulle passa brudens mor perfekt tycker jag!
Etiketten säger olika beroende på var man läser, fråga din dotter hur hon tolkar den. Om jag fick bestämma kan du absolut ha den fina klänningen!
Jag har läst någonstans att man kan ha långklänning till mörk kostym. Jag tycker inte alls det är fel. Min mamma, mormor och syster ska ha långklänning på mitt bröllop och vi har mörk kostym som klädsel. Fråga dottern, hon besitter ju svaret! =)
Lycka till!
Beror på hur hårt de vill hålla på klädkoden.
Min systers bröllop hade oxå klädkod "mörk kostym". Brudens mor (min mor) kom iklädd svarta byxor i modern byxkjol-variant och en blus - allt inhandlat tillsammans med bruden och till dennes stora förtjusning. Så mitt tips blir: Fråga!
Jag tycker klänningen du visade här ovan kan passa ypperligt med något tunnt över axlarna bara.
www.mru.se/Klader/smokingklanning.htm Enligt denna sida tolkar jag det som att man kan ha långklänning till mörk kostym. Frågan är vems "regler" man ska lyssna på.
www.festmode.se/festklader.html
Här står det så här.....
Här är nu några varianter på mig (med vått hår och nakna bleka ben), Vilken verkar mest ok? Här hemma är åsikterna olika. Där är också långa klänningen med men den verkar ju nu dissad.
aijaa.com/0033910067815
aijaa.com/0078210067817
aijaa.com/0041210067818
aijaa.com/0099610067852
Långklänningen sitter finast!! Tycker inte du ska bry dig om etikettdiskussionen härinne, gå på vad din dotter säger.
Om den långa är dissad av dottern tycker jag den rosa var finast.
Långklänningen sitter finast!! Tycker inte du ska bry dig om etikettdiskussionen härinne, gå på vad din dotter säger.
Om den långa är dissad av dottern tycker jag den rosa var finast.
Nu missade jag titta på de foton som du la ut på dig själv - långklänningen sitter finast! Absolut!
Den första länken bland mina "tips" är en klänning som är ganska lik den långa, men är inte helt såå lång. Kanske ett alternativ om du ändå är tveksam? Ser den ut i verkligheten som på bilden, så är den lite festligare också.
Den rosa var jättefin på dig!! Även den beige med rosetten fram var fin. Kan du matcha med en sjal eller bolero till vore ju toppen och den behöver inte nödvändigtvis vara i samma färg :)