• Madele­n867
    Äldre 11 Apr 15:37
    4584 visningar
    7 svar
    7
    4584

    Vigsel i Jehovas vittnen

    Hej
    Jag håller på med en uppgift kring vigseln i Jehova.
    Om ni har varit på ett bröllop eller själv haft ett bröllop skulle
    jag gärna vilja veta hur själva vigselprogrammet ser ut.
    Eller om ni har tips på var jag kan hitta mer information om
    vigseln tar jag tacksamt emot det.

    All info kring bröllop i Jehova.
    Finns det någon mall för hur man gör? Vad som sägs etc.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Vigsel i Jehovas vittnen
  • s83
    Äldre 11 Apr 20:27
    #1

    Jag har inte varit på något sådan bröllop. Men vigsel i Jehova? Jehova är ju deras namn för gud, du menar nog Rikets sal i såfall om du menar platsen för vigseln. Kanske någon annan har svar kring hur det går till, men det låter inte riktigt seriöst när du blandar ihop rätt viktiga temer.

  • Äldre 11 Apr 20:38
    #2
    s83 skrev 2012-04-11 20:27:47 följande:
    Jag har inte varit på något sådan bröllop. Men vigsel i Jehova? Jehova är ju deras namn för gud, du menar nog Rikets sal i såfall om du menar platsen för vigseln. Kanske någon annan har svar kring hur det går till, men det låter inte riktigt seriöst när du blandar ihop rätt viktiga temer.
    Hon menar kanske INOM Jehova?! :)
  • s83
    Äldre 11 Apr 20:44
    #3

    Jehova är fortfarande namnet på guden, så vigsel inom guden låter inte riktigt rätt. Vigsel inom Jehovas vittnen kanske. Jag är ingen expert men det låter helt fel annars.

  • Äldre 11 Apr 21:24
    #4
    s83 skrev 2012-04-11 20:44:56 följande:
    Jehova är fortfarande namnet på guden, så vigsel inom guden låter inte riktigt rätt. Vigsel inom Jehovas vittnen kanske. Jag är ingen expert men det låter helt fel annars.
    Jovisst, men ofta förkortar man Jehovas Vittnen med att bara säga Jehova/Jehovas (iaf här i Finland). Du vet, lata som vi människor är ;)
  • Jamina
    Äldre 14 Apr 19:29
    #5

    Är lite nyfiken på varför du undrar? Jag har varit på en del vigslar i Riketssal. ( De kallar sig ofta för vittnen om man ska förkorta det). Mina föräldrar  är vittnen så därför kan jag en del om Jehovas Vittnen.

  • Madele­n867
    Äldre 15 Apr 14:01
    #6

    Det är en skoluppgift. Är nyfiken på själva vigselprogrammet.


    Är det uppbyggt på något säskilt sätt? Svenska kyrkans vigselprogram är ju väldigt bestämt vad som ska sägas och i vilken ordning.


    Men hur ser det ut när vittnen gifter sig? Vem viger dem? Det är själva vigselceremonin kan vill ha mer info kring.

  • Just Me
    Äldre 15 Apr 14:16
    #7
    Madelen867 skrev 2012-04-15 14:01:17 följande:

    Det är en skoluppgift. Är nyfiken på själva vigselprogrammet.


    Är det uppbyggt på något säskilt sätt? Svenska kyrkans vigselprogram är ju väldigt bestämt vad som ska sägas och i vilken ordning.


    Men hur ser det ut när vittnen gifter sig? Vem viger dem? Det är själva vigselceremonin kan vill ha mer info kring.


    Jag är ett fd JV. 
    Kontakta din lokala Jehovas vittnens församling, de kan ge dig de mest korrekta svaren!
    De brukar finnas i telefonkatalogen.  

    Men precis som det påpekats tidigare i tråden, säg inte "i Jehova" för det betyder ordagrant "i Gud". Kalla dem inte heller för Jehovas, de heter Jehovas vittnen och vill bli kallade så.

    Kort kan jag säga att de vigs i Rikets Sal, deras möteslokal. Det är en vigselförättare som viger dem. Någon äldste ur församlingen håller ett tal om äktenskapet och varför man gifter sig. Ja, alltså, det är som vilken vigsel som helst tänkte jag säga, men det finns liksom inga konstiga ritualet etc.

    MEN kontakta din lokala Jehovas vittnens församling, så får du de mest korrekta svaren (och framförallt längre svar än vad jag gav dig nu! )  

    Lycka till !  
    Du & Jag 23/3-2013
Svar på tråden Vigsel i Jehovas vittnen