• thean

    Provdukning, hur ska jag göra med servetten och festhäftet?

    Jag var tvungen att prova lite =)

    Såklart kommer det vara blommor i de små vaserna och i skålen i mitten kommer det vara vatten, en eller två flytblommor i rosa och vitt samt 2-3 flytljus.

    Vår kock vill att förrätten ska stå framme när gästerna kommer in till middagen därav tallrikarna på bordet, men vad ska jag göra med servetten? Och festhäftet?

    Tacksam för synpunkter och tips!

    Jo, märker man att det inte är samma slags rosa på stolen, rosetten, som på bordet? Bandet är av organza och visade sig vara mer åt det gammelrosa hållet... men man kanske inte störs av det?




    Och såklart ska dukarna vara strukna också =))
  • Svar på tråden Provdukning, hur ska jag göra med servetten och festhäftet?
  • thean

    Inte så värst bra kort ser jag nu... men det är band runt ljusen och det är band med namntag runt servetten. I den vita lilla påsen ska det vara rosa godis, nu blev det geisha =) Dottern som spelar DS ska för övrigt vara finklädd med =)

  • augustesen

    Jag tycker att det var fint när servetten ligger ovanpå festhäftet vid sidan om tallriken.

    Vi funderar på att ha servetten "stående". Såg det HÄR och jag blev helt kär i den dukningen, vi ska dock också ha förrätten framme så få ställa dom på sidan antar jag...vi får se :s


  • Pyttsan

    Jag tycker det ser fint ut, men servetten brukar ligga på vänster sida, eller på tallriken, så jag skulle lägga den på väster sida, för att inte folk som sitter bredvid varandra ska ta varandras servetter. 

    Jag skulle absolut inte reagerat på skillnaderna i rosa om du inte påkekat det! Och eftersom jag är perfektionist skulle jag ställa glasen på rad, nu ser de lite "hopfösta ut" och det glas man ska dricka ur står bakom de andra. Tycker du att det ser för brett ut att ha dem rakt bredvid varandra så skullr jag ställa vinglasen jämte varandra och vattenglaset lite snett bakom, alternativt alla glasen lite snett utåt. Det är naturligtvis finlir, men så skulle JAG göra. Flört

    Tycker det ser mycket trevligt ut med sesrvetten och programbladet på varandra som du har lagt det, om du skiljer på dem och lägger programmet till höger och servetten till vänster så skulle det se fullt ut, vilket det ofta gör med programblad. Man tar ju ändå servetten först.Glad 

  • thean
    Pyttsan skrev 2012-04-05 21:39:07 följande:
    Jag tycker det ser fint ut, men servetten brukar ligga på vänster sida, eller på tallriken, så jag skulle lägga den på väster sida, för att inte folk som sitter bredvid varandra ska ta varandras servetter. 

    Jag skulle absolut inte reagerat på skillnaderna i rosa om du inte påkekat det! Och eftersom jag är perfektionist skulle jag ställa glasen på rad, nu ser de lite "hopfösta ut" och det glas man ska dricka ur står bakom de andra. Tycker du att det ser för brett ut att ha dem rakt bredvid varandra så skullr jag ställa vinglasen jämte varandra och vattenglaset lite snett bakom, alternativt alla glasen lite snett utåt. Det är naturligtvis finlir, men så skulle JAG göra. Flört

    Tycker det ser mycket trevligt ut med sesrvetten och programbladet på varandra som du har lagt det, om du skiljer på dem och lägger programmet till höger och servetten till vänster så skulle det se fullt ut, vilket det ofta gör med programblad. Man tar ju ändå servetten först.Glad 
    Det kanske inte syns hur glasen står riktigt, men de står snett typ såhär: /  Så dukade vi på en av de reaturangerna jag arbetade på =) Men servetter brukar ligga på höger sida väl? Men man kan kanske lägga den snett på vänster sida mellan gafflarna och glasen (så tyckte vår kock att den kunde ligga)... hmm får klura lite. Ville ju helst lägga den rullad på tallriksplatsen...
  • aniara

    Jag tycker det är snyggt att det är flera nyanser av rosa. Det ger lite mer liv i dukningen och får det att se mer stylat ut.

  • Pyttsan

    Nej, enligt etiketten ligger servetten på vänster, ofta på brödassietten, som också är på vänster sida. Jag tycker det ser trevligt ut som du dukat, jag skulle bara flytta servetten+programmet till vänstra sidan istället. 

    Du får googla om du är osäker. Etikett är ju inget måste att följa heller, men folk som är vana att äta med servett kanske råkar ta bordsgrannens, men det är väl ingen katastrof.  

  • thean
    Pyttsan skrev 2012-04-06 08:53:25 följande:
    Nej, enligt etiketten ligger servetten på vänster, ofta på brödassietten, som också är på vänster sida. Jag tycker det ser trevligt ut som du dukat, jag skulle bara flytta servetten+programmet till vänstra sidan istället. 

    Du får googla om du är osäker. Etikett är ju inget måste att följa heller, men folk som är vana att äta med servett kanske råkar ta bordsgrannens, men det är väl ingen katastrof.  
    Ja då kanske det blir bra om servetten ligger uppåt snett på vänster sidan.. det blir ju lite trångt hur man än gör!
    aniara skrev 2012-04-06 08:09:34 följande:
    Jag tycker det är snyggt att det är flera nyanser av rosa. Det ger lite mer liv i dukningen och får det att se mer stylat ut.
    Vad bra, man kan ju ha blommor i olika rosa, och vita nyanser i de små vaserna som står längs med borden. DÅ kan man ju låtsas att det är meningen från början att solsbanden var i "fel" nyans =D
Svar på tråden Provdukning, hur ska jag göra med servetten och festhäftet?