Förlovad "för många" gånger?
Hej kära människor.
Det här kan bli en lång text.
Det här är tredje gången jag är förlovad. Andra gången jag är förlovad med inriktning mot äktenskap.
Vill gärna berätta om dessa tre gånger.
Till historien hör också att jag har lidit av psykisk sjukdom från ungefär 13 års ålder (pga en massa olika anledningar) fram tills för ett år sedan när jag äntligen tog mig ur träsket och fick RIKTIG hjälp, och jag lever lyckligare än någonsin idag - utan mediciner, ångest, problembeteenden eller terapi. Jag är lycklig och gör mig själv lycklig.
Kille nr1.
Vi träffades över internet när jag mådde som sämst, när jag var 18 år. Han verkade underbar och skrev musik till mig som han ringde och sjöng för mig. Vi träffades ett par gånger innan "kärleken" blev för jobbig att ha på distans. Han flyttade till mig och till en början var allting frid och fröjd.
Efter ett tag började han bli sur när jag umgicks med mina vänner, och på grund av min dåvarande rädsla av att bli lämnad och oälskad så försökte jag göra mtit bästa för att hela tiden göra honom lycklig och hålla honom på bra humör. Han hade inga vänner där jag bodde så jag föreslog att vi skulle flytta ner till hans stad efter min student. Sagt och gjort.
Väl där nere blev jag helt isolerad. Jag fick inte gå ut ur lägenheten. Fick inte skaffa vänner, och inte prata med hans (hans polare kunde ju bli kära i mig och det var såklart helt förbjudet).
Isoleringen gick så långt att jag i slutet av vårt förhållande blev en zombie. Om jag inte gjorde "rätt", eller hade "rationella" reaktioner till sådant som hände så låste han in mig i sovrummet och lät mig heller inte äta.
Han hade dessutom ett spelberoende så all hans lediga tid spenderade han framför datorn, tillsammans med större delen av sin lön.
Vid nyåret som kom tyckte han att vi skulle förlova oss och börja planera för barn, och han lovade att allting skulle bli bättre och han skulle inte spela så mycket. Jag var redan då ganska död inombords så vad som helst lät bättre än att bli inlåst i ett sovrum.
Min mor märkte att något inte stod rätt till och ringde och bokade tid på vårdcentralen dit jag smög ut en dag när han låg och sov efter en hel natt av spelande.
Läkaren där skrev ut piller till mig och jag ringde för att berätta för min pappa om hur dåligt jag mådde. Två dagar senare var han och hans fru nere där jag bodde för att hämta mig. Då hade jag bott i den nya staden i drygt 8 månader.
Därefter följde en lång inläggning på psykiatrisk vårdavdelning för självmordsförsök. Min receptlista var flera sidor lång och diagnoserna haglade över mig.
Kille nr2.
Ett halvår efter jag blivit utskriven träffade jag en kille som var trygg och stabil, älskade bilar och hade ett rotat liv i samma hemstad som mig. Han var några år äldre än mig och han ställde upp för mig från första början och följde med på möten på psyk. och så vidare. När vi varit ihop i ett år så friade han och jag var överlycklig och kunde knappt vänta på att få börja vårt liv tillsammans! Vi pratade om bröllop och började så smått planera för vår dag...
Men så gick det ett tag efter frieriet, han började dricka varje helg - kom hem klockan fyra på morgonen och drog historier om taxibilar som aldrig dykt upp och hur han hamnat i bråk med uteliggare som velat ha hans kläder, etc. När han kom hem och var full väckte han mig för att han ville ha sex, och sa jag nej så strunade han blankt i det och gjorde det han ville ändå. Det hände att han slog mig ibland.
Morgonen efter så hade han såklart glömt bort alltihop och betedde sig om om ingenting hade hänt. Han bönade och bad om förlåtelse varje gång och sa "men älskling, du vet ju att det här inte är jag!".
Jag förlät honom varje gång.
Tills jag började trädgårdrehabilitering för att komma vidare i mitt psykiska tillfrisknande. Kursen handlade om självkänsla och att bygga upp sig själv och jag antar att det fungerade väldigt bra för mig, för redan innan kursen var slut hade jag lämnat honom och tagit mitt pick och pack och bett honom dra åt helvete.
Nu är det snart precis ett år sedan jag lämnade honom. Och det leder oss till kille nr3. HAN, liksom.
Kille nr3.
Det är svårt att skriva någonting som kan göra honom rättvisa. Vi har varit ihop i ett halvår, men ni vet hur det känns när det blir så där RÄTT? Precis så är det med honom. Som om jag väntat hela mitt liv på honom.
Vår relation är inte som någon relation jag har haft med någon annan människa i hela världen.
Kan säkert också bero på att jag var sund och lycklig i själen när jag träffade honom.
Poängen är i alla fall att han friade i februari men jag vågar inte berätta för min familj.
De människor jag redan har berättat för har reagerat med:
- "Seriöst? Du var ju nyss förlovad och skulle gifta dig och hela köret... det känns ju inte så himla seriöst..."
- "Va? Redan? Ok..."
- "Man borde kanske chilla lite med förlovningar..."
Jag har också haft vänner som tyckte det varit jätteroligt, men jag fick reda på idag att de bakom min rygg sagt att "det är alldeles för tidigt, vilken tur att hon inte gifte sig med XX för då hade hon haft en dubbel skiljsmässa på G" osv osv.
Jag känner själv att förlovningarna tappar betydelse när det blir såhär "ofta" - men vad ska jag göra när det känns så här rätt??
JAG vill inte vänta med att gifta mig eller förlova mig för att "man borde chilla". Och vem är ens denne "man" som vi i Sverige pratar om hela tiden? Det är väl "du", "jag", "hon" eller "han"?
Och vad skulle vara den överkomliga gränsen för att förlova sig igen? Finns det en oskriven lag för hur det "ska" vara?
Om jag har träffat en kille som inte slår mig, inte låser in mig, behandlar mig som om jag är den enda kvinnan i världen, konstant visar sin kärlek, köper en diskmaskin till läggan när jag får ont i axlarna av att diska - varför borde jag vänta?
Jag älskar honom som inget annat.
Och jag kan ärligt säga att jag älskade Kille nr2 otroligt mycket också. Om hans post-frieri-beteende inte hade slagit ut hade jag gift mig med honom. Men nu var det inte så, han blev knäpp och behandlade mig dåligt - så jag lämnade honom.
Jag tar inte lättvindigt på förlovningar.
Jag förstår bara inte hur människor omkring mig tänker; speciellt när alla vet om exakt hur dåligt mina ex. har behandlat mig - och i jämförelse; hur bra min blivande faktiskt behandlar mig.
Hur ska jag agera? Hur ska jag reagera? Hur ska jag bemöta kommentaren "Seriöst? Du var ju nyss förlovad och skulle gifta dig och hela köret... det känns ju inte så himla seriöst..." ?
Hjälp...
Bröllop ska ju vara en tid av gläjde och kärlek.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 09:13
Tack snälla för att ni gett inlägget tid och omtanke.
Vi har berättat för min familj som bemötte detta med stor glädje och tyckte det var tråkigt att mina vänner inte kunde se skillnad på vare sig mig eller mitt förhållande med denna man.
Jag har också pratat med dessa vänner för att få en bättre inblick i hur de tänker och varför de inte kunnat prata med mig om detta, utan istället pratat bakom min rygg.
Tack så hjärtligt igen, för era ord och för att ni utmanar mina tankar!!