• Pia01

Traditionell bordsplacering?

Hej alla bröllopsplanerare/redan gifta!

Jag har ett problem, eller snarare en undran. Min blivande man har inga föräldrar kvar i livet. Vid ett sk. honnörsbord ska ju min pappa sitta bredvid mig och blivande mans mamma bredvid min pappa, och likadant fast tvärtom på brudgummens sida. Nu går ju inte det och jag undrar hur vi ska tänka. Om vi ska sitta så, kan hans ena bror som även är hans bästa vän och marskalk ta "svärfars" plats? Och vem tar svärmors plats? Broderns fru? De står varandra väldigt nära och har varit lite av uppfostarare/förebilder åt honom.

Vi har även snuddat vid tanken att inte ha bordsplacering. Någon som haft så? Funderar på om det blir väldigt uppdelat, att man bara sitter med de man känner.

Jag vet inte. Men det måste ju finnas fler än jag som inte har svärföräldrar/föräldrar i livet. Hur har ni gjort?

Tack på förhand för tips och tankar. Trevlig helg på er!

• Svar på tråden Traditionell bordsplacering?
  • miiam

Hej,
    Jag har nästan samma problem, min blivande mans far är avliden och på grund av personliga skäl kommer inte min far närvara vid vårat bröllop. Har därför själv funderat över att vi (jag och min man) sitter själva vid ett så kallat honörsbord. Så kan man duka de andra borden framför det. Annars kommer vi nog sätta våra mammor på varsin sida, min svärmor vid mig och min mor vid min man.

Annars tycker jag att din tanke med brodern och hans fru är toppen. Det är ju vi som gifter oss som får bestämma. Det är ju vår fest, men förstår att man vill ha råd.

Ang bordsplacering eller ej. Jag har varit på ett bröllop där det var dukat med flera bord, det var inte dukat som ett E eller U. Och då fick gästerna veta vilket bord de skulle sitta vid, men man fick själv bestämma var runt bordet.

Hoppas du fick lite tips och ideér och att ni får en fantastisk dag :)

• Pia01

Tack! Fick absolut idéer :) Kom på att jag varit på ett bröllop där det var fyrkantiga bord med åtta personer vid varje. Där hade de skrivit frågor om personerna vid bordet för att få igång samtal om det behövdes. Te.x. någon vid det här bordet har sprungit marathon, någon har bott i Colombia osv. Och så skulle man gissa och det var hur kul som helst och ledde till jätte intressanta samtal!

Som du säger, det är vår dag och vi gör som vi vill. Men det är intressant att höra hur andra gjort. Vi har långt kvar till den stora dagen. Har bara precis börjat planera :)

• Pyttsan

Jag tycker det är trevligt med bordsplacering när jag går på bröllop, så jag röstar för att du inte ska skippa det helt! Däremot kan du skippa att ha honnörsbord. Ni kan sitta med era närmaste vänner, eventuella tärnor och marskalkar, syskon eller i ett eget bord om ni vill. 

Min pappa är död, så jag tror vi kommer att sitta med våra syskon och deras respektive. De känner inte varandra speciellt bra, så det kan bli lite kul. Sen placerar vi föräldrarna i ett bord med släktingar och familjebekanta.

Fast vi har inte tänkt klart än, så det kommer säker att ändra. 

Svar på tråden Traditionell bordsplacering?