• Misswert

Bokning av biljetter innan namnbyte?

Detta har bara indirekt med bröllop att göra, men jag ställer frågan ändå.

Idag fick jag veta att den gruppen jag jobbar med på min arbetsplats troligtvis kommer åka till USA på studieresa till hösten. Biljetterna kommer att beställas så snart vi har fått alla klartecken från företaget vi vill besöka, och då kommer vi till mitt problem. Jag gifter mig i sommar och kommer då att byta namn, jag veta att biljetterna måste beställas i mitt nya namn, men min chef pratade om passnummer. Men jag har ju inget pass i mitt nya namn, tror inte att jag skulle kunna beställa något nu heller. Att biljetterna beställs redan nu, ungefär ett halvår i förväg är ju för att hålla kostnaden nere. Är det någon som har koll på detta? Måste man redan vid bokning ange passnummer, eller räcker det att göra det när man ansöker om visum?

Dessutom hade jag inte tänkt säga något till mina arbetskamrater innan bröllopet utan de skulle få upptäcka det själva i efterhand. Men i och med detta så kommer det komma fram.....

Men skit i det, bara chansen att komma till USA utan att betala särskillt mycket själv.... Har aldrig varit så långt bort, det skall bli väldigt roligt. Håller alla tummar och tår för att allt går vägen....

• Svar på tråden Bokning av biljetter innan namnbyte?
  • Jeez

Det allra viktigaste är att det står samma namn på biljetten som på aktuellt pass. Man kan åka på sitt gamla namn en bra tid efter vigseln (ni kan också vänta med att byta namn till efter resan). Innan du kan skaffa nytt pass måste vigseln vara registrerad och det i sig kan ta några veckor efter själva vigseln (vigselförrättaren ska skicka in, den ska läsas in hos skatteverket) och sen kommer pass-ansökan och tiden det tar för denna innan allt är klart.

Men det är också så när man beställer biljetter genom resebyrå att de inte brukar skriva ut biljetterna förrän ca en månad innan avresa. Mot en summa pengar brukar det också gå att ändra om något ändrats (tex någon slutar eller har inte haft rätt stavning i namnet...). SÅ: prata med resebyrån om NÄR de behöver namnen och fundera om det är tillräckligt länge efter bröllopet så att alla papper hinner bli klara.

• Misswert

Jag gifter mig den 9 juni, och resan är inte planerad innan till i oktober. Så skatteverket har ju tid på sig. Samt att jag har tid på mig att skaffa nytt pass, det är lite mer än 4 månader mellan.

Tror att det blir en annan tjej i gruppen som kommer boka biljetterna, hon reser mycket och har vanan inne på sådana saker. Få ta en diskution med den som skall beställa när det blir aktuellt.

Men tack för ditt svar Jeez....

• karrott

hej hej!

bara namen är rätt så är det inga problem. passnummer behöver du inte förrän några dagar innan du åker eller när du fixar visumet, senast 72 timmar innan avresa så det är lugnt för din del! :) 

• Misswert
    karrott skrev 2012-04-01 11:27:07 följande:
    hej hej!

bara namen är rätt så är det inga problem. passnummer behöver du inte förrän några dagar innan du åker eller när du fixar visumet, senast 72 timmar innan avresa så det är lugnt för din del! :)

Skönt att veta!

Försökte läsa mig till det hela, men fattade inte riktigt vad de menade. Det stod vaäldigt konstigt.

Svar på tråden Bokning av biljetter innan namnbyte?