• livet är bra fint ändå

Hjälp på frågor till tipspromenad!

Sitter och börjar klura ihop någon form av tipspromenad till gästerna med frågor om oss. Har kommit på självklara frågor typ hur och när vi träffades och lite annan kuriosa men skulle gärna ta emot tips på roliga frågor man kan ha med :) 

• Svar på tråden Hjälp på frågor till tipspromenad!
  • Misswert

Vet inte vilka frågor du kommit på, men här är kanske något tips!

* Vem friade?

* Vem städar mest hemma?

* Vem har längst till jobbet? (beroende på om någon av er jobbar i annan stad, då kanske denna är lite för lätt)

* Vem diskar oftast?

* Vem ligger på höger sida av sängen?

* Vem bestämmer hemma när det kommer till inredning? (alternativt matlagning)

Kommer inte på fler just nu, men det är några i alla fall...

Lycka till!

• bbeauty

Kul! Då får får gästerna veta lite rolig fakta om er också som de kanske inte visste!

Jag har väl kanske inte så jättebra saker, men ska försöka komma på lite här...
    Förresten, vad ska ni har för alternativ att välja på? Typ 1.Mannen 2. Kvinnan 3.Ingen? Det kan vara kul för då kan ni ju hitta på lite frågor, lite som "kuggfrågor".

Tex:

*Vem gjorde bort sig (tex på första dejten eller vid annat tillfälle)
    *Vem älskar den här maträtten medans den andra avskyr det...
    *Vilket datum blev vi tillsammans?
    *Vart åkte vi på vår första resa?
    *Hur friade den som friade?
    * Vem drömmer om... (tja..resa till något speciellt ställe, eller flytta någonstans osv..) Där kan man även ha 3.Båda som svarsalternativ!
    *Vem raggade upp vem?

Haha...ja som sagt jag bara spånar! Hoppas något föll er i smaken! Lycka till! Glad 

• MrsSilfverblad2b

Det kan vara roligt för gästerna om man involverar dem lite i frågorna också. Typ: Vem var med när bruden sa så här till brudgummen?

Ok, har noll fantasi just nu och kommer inte på en enda fråga, men du förstår kanske tanken?

12-05-12
  • Fjärilen

Var träffades ni för första gången?
    Vart var ni på er första dejt?
    Hur långa är ni tillsammans?
    Hur länge har ni varit tillsammans i dagar?
    När träffades ni?
    Hur förlovades ni?
    Vilka länder har ni inte varit i?
    Hur lärde tärna känna brudparet?
    När träffades Marsalken och brudpartet för första gången?
    Vad sa brudparet till varandra första gången de träffades?
    Vem av brudens vänner kar kännt bruden längst?
    Vem av brudgummens släktingar svarade först på inbjudan? (eller någon rolig anekdot)
    Vart var ni på er första semester?
    Osv

• NaturBarn

Vi har tänkt oss att ha 12 frågor på vår tipspromenad.

4 frågor om mig, 4 frågor om man sambo och sedan 4 frågor om oss.

Tex " Vad hette **** första häst?" eller "Vilken månad träffades **** och ****?"

Jag tycker frågorna ska vara lätta men lite kluriga ändå.. tex va det i mars eller april de träffades??

Gästerna ska ha en chans att kunna svara på frågorna.

• Head Over Heels

Det är ju jättekul att ha sånt här på sitt bröllop :) Men vems "uppgift" är det att fixa frågorna?

• mjeanettek

Jag hade frågor som var med tema brøllop. Fex varfør hade man brudbukett - dofter tok bort dålige andar och dålig doft... Osv

• Sara 120707

Vill bara lägga in en liten "heads up" för att typen av frågesport där alla frågor handlar om brudparet lätt kan bli lite "akward" för de som inte står brudparet närmst. Vi var på min sambos kusins bröllop och inte ens han hade nån aning om mer än en fråga. Det här är inte menat som någon kritik bara för att uppmärksamma.

Vi har istället valt att göra tipspromenaden som ett sådant där test man brukar hitta i cosmo, dvs "Vem är du mest lik?" för att det ska bli lite mer lekfullt.

E.g "Vilken hämtmat beställer du helst?"

a) Pizza

b) Sushi

Och på slutet får man kolla vem man är mest lik.

• Sara 120707
    mjeanettek skrev 2012-03-29 09:18:25 följande:
    Jag hade frågor som var med tema brøllop. Fex varfør hade man brudbukett - dofter tok bort dålige andar och dålig doft... Osv
  • Chicita

Jag håller med Sara 120707
    Frågor om brudparet funkar mest när alla känner brudparet väl. Annars kan det kännas bara konstigt och krystat och man inser mer hur mycket man inte känner till om dom än hur mycket man vet om dom.
    Inte ens min närmaste familj och närmaste vänner håller reda på när jag och maken träffades liksom även om dom kanske skulle kunna pricka rätt genom att ta bort dom minst troliga alternativen...

Men att ha frågor om exempelvis favoritmat där ett alternativ är brudens favorit och ett är brudgummens och det tredje alternativet är bara taget ur luften kan vara en bra idé.
    Då kan man "rätta" tipspromenaden genom att göra någon variant på sko-leken som "rättelse" sen om man vill också. Alltså brudparet svarar på samma frågor. Men dom har tre skyltar 1 X 2 var som dom får hålla upp för att svara på vad som är rätt för dom

• Fjärilen

När jag fyllde jämnt, så hade jag fest för nära vänner och släkt. Och då hade jag gjort en tipspromenad om olika saker i mitt liv, men även en del frågor om vänner och släkt var med i frågorna. Kan ju säga att de var väldigt uppskattade, och skapade naturliga diskutioner. Som tur var så hade min söta prins flest rätt :)

• På rosa moln

Vi tänkte oss två olika typer av tipspromenader. Först en mellan vigseln och middagen där vi ställer en fråga om varje gäst och hennes/hans relation till bruden/brudgummen (med undantag för de som enbart är medbjudna som respektive och som vi inte känner så väl). Ex: "Vart brukade Anders och bruden skolka bort svensklektionerna i nian någonstans?" eller vad man nu har ett roligt minne ifrån. Den tipspromenaden tänkte vi sedan gå igenom under middagen då varje gäst själv får besvara den fråga som handlar om dem själva.

Sedan tänkte vi ha en tipspromenad som bensträckare mellan middagen och tårtan då vi ställer frågor om hur vi träffades och så (som tanken är att min bror eller någon ska komma på så att frågorna blir en överraskning för oss) och som vi sedan kan svara på i form av skoleken eller liknande.

• mjeanettek

Några ex från vår möhippa... Fira bröllop förr och nu" av Lars Bondeson och Cecilia von Melen och dokument från Kjell Dellert

-Var kommer traditionen med att ha ringen på ringfingret:Romarna trodde at den 4 fingern var direkt kopplad till"kärleks venen" till hjärtat
    -Varför bär brudgummen bruden över tröskeln:Romarna ville bevisa att bruden inte var glad att lämna sittbarndomshem.
    -På 1700t förekom det att brudgummen ikläddesig hatt med :
    dekorerad med band och rosetter i olika färger.
    -Vad är morgongåvan ett arv efter:Från början var den ett tack från brudgummen för brudens oskuld Var inte frivillig, utan lagstadgad, ochavskaffades ur svensk rätt 1920
    -Var i Sverige var det vanligt med nattfrierier:
    mellersta och norra sverige
    -När fick barn födda utanför äktenskapet arv after sin far:
    Före 1915 och efter 1970 fick barn födda utanföräktenskapet ärva
    -När avskaffades de obligatoriska lysningen:
    År 1969/1973
    -När kom partnerskap lagen ?  
    1 januari 1995 (1994:1117)
    -Brudkrona är:
    Den visar brudens renhet och dygd och är en symbol för hela bröllopet.
    -Vad gjorde man på 1600t-1800t möhippor:
    Under dessa tillställningar skulle bruden ofta bada, vilket inteskedde så ofta förr i tiden.
    -Vad betyder ordet "sven" i svensexa:Det var slut på tiden som oskuldsfull man, som just ordet sven antyder
    -Vad betyder ordet "sexa"?En sexa var helt enkelt en middagsbjudning. Att det kallades sexa kom från börjanav att middagar förväntades börja klockan sex.
    -När blev traditionen med att växla ringar utbredd i Norden:1300t, som ett bevis på ett avtal
    -Vad var det vanligt att göra efter bröllopsfesten i Norge:Plantera 2 små träd på varje sida om dörren till husetför att säkra barn

Svar på tråden Hjälp på frågor till tipspromenad!