• Äldre 25 Mar 20:19
    9984 visningar
    13 svar
    13
    9984

    Hjälp. 0,7 carat - hur stor ser den ut på handen?

    Fick ett erbjudande om att köpa en vitguldsring med 0,7 carat brilliantslipad sten till väldigt bra rabatt.
    Men nu undrar jag hur stor en sån sten ser ut. Någon som har en sådan ring och kan visa hur den ser ut på handen?

    Det är ett onlineerbjudande i samband med en resa så jag kan inte prova ringen innan 

  • Svar på tråden Hjälp. 0,7 carat - hur stor ser den ut på handen?
  • Äldre 25 Mar 20:43
    #1

    Hittade info om en briljantslipad diamant på 0,67 ct, kanske kan hjälpa dig lite iaf.
    Har en lapp hemma med olika storlekar men kunde inte få upp bilden här... Dessutom är det ingen bild med en hand som visar proportionerna ändå.

    0,67 ct 
    Diameter:5,5 mm               Höjd:3,30 mm

     

  • Äldre 25 Mar 20:44
    #2
    Diamant carat
  • Äldre 25 Mar 20:49
    #3

    Tack Glad

    Jag letade efter sån här information i dag men jag måste ha tänkt fel när jag googlade för jag fick bara upp massa annat som inte hjälpte alls *hihi*

  • Lillan
    Äldre 25 Mar 23:37
    #4

    Åh vilken bra tabell! Jag undrade över samma sak. Så bilden visar den verkliga storleken på diamaten?

  • Äldre 26 Mar 16:35
    #5
    Lillan skrev 2012-03-25 23:37:43 följande:
    Åh vilken bra tabell! Jag undrade över samma sak. Så bilden visar den verkliga storleken på diamaten?



    Det går ju inte att använda bilden på diamaterna som någon storleksreferens hur de är irl. Det beror ju vilken upplösning och storlek på dataskärmen du har. Storleken på bilden blir ju olika på olika skärman, en jätteskärm visar ju inte samma storlek på om du kollar via en mobiltelefon. ;) Gå till en affär, Guldfynd eller vad som helst och se storleksskillnaderna istället.
  • Äldre 26 Mar 16:51
    #6
    Mysullis skrev 2012-03-26 16:35:31 följande:
    Det går ju inte att använda bilden på diamaterna som någon storleksreferens hur de är irl. Det beror ju vilken upplösning och storlek på dataskärmen du har. Storleken på bilden blir ju olika på olika skärman, en jätteskärm visar ju inte samma storlek på om du kollar via en mobiltelefon. ;) Gå till en affär, Guldfynd eller vad som helst och se storleksskillnaderna istället.
    Det står millimeterreferenser under dom. Så det kan man använda som referens även om skärmen ljuger Flört
    Men det bästa hade varit om jag hade kunnat få se en på någons hand.

    Jag var tvungen att beställa ringen där och då. Det var ett kort erbjudande. Och jag hade inte möjlighet att gå och kolla någonstans.
    Det är ett tack till svärmor som alltid ställer upp. Så för mig hade det inte spelat någon roll om det var en ring på min hand eller en bild på någon annans eftersom den inte behöver passa på just mig Glad 
  • Lillan
    Äldre 27 Mar 00:46
    #7

    Millimetrarna stämmer iaf när jag läser av måtten på min skärm ;)

    Själv står jag i valet över en ring med nio 0,75carats briljanter eller en med nio stycken 1,0carat...

    Skulle vara intressant att se en bild sen när din ring kommer Chicita! :)

  • Äldre 27 Mar 09:36
    #8
    Chicita skrev 2012-03-26 16:51:58 följande:
    Det står millimeterreferenser under dom. Så det kan man använda som referens även om skärmen ljuger Flört
    Men det bästa hade varit om jag hade kunnat få se en på någons hand.

    Jag var tvungen att beställa ringen där och då. Det var ett kort erbjudande. Och jag hade inte möjlighet att gå och kolla någonstans.
    Det är ett tack till svärmor som alltid ställer upp. Så för mig hade det inte spelat någon roll om det var en ring på min hand eller en bild på någon annans eftersom den inte behöver passa på just mig Glad 
    Nappade du på erbjudandet då? Nyfiken på att se hur den ser ut Glad Tycker det är super fint med lite större stenar, tyvärr kan jag inte använda det själv då jag fastnar & slår i överallt Tungan ute
    Lillan skrev 2012-03-27 00:46:30 följande:
    Millimetrarna stämmer iaf när jag läser av måtten på min skärm ;)

    Själv står jag i valet över en ring med nio 0,75carats briljanter eller en med nio stycken 1,0carat...
    Ja tabellen stämmer hos mig också Glad WOW! 9 stora stenar, står de upp från skenan eller är de nersänkta? Var har du hittat dem?
  • Charli­e79
    Äldre 27 Mar 09:57
    #9

    Mm anvisningen verkar stämma ganska bra, i alla fall tillräckligt för att för att få en uppfattning. Sedan är det väldigt beroende av hur fattning och skena är för helheltsintrycket av hur stor stenen/ringen upplevs på handen, nedsänkta, upphöjda etc.

  • Äldre 27 Mar 10:57
    #10
    Lillan skrev 2012-03-27 00:46:30 följande:
    Själv står jag i valet över en ring med nio 0,75carats briljanter eller en med nio stycken 1,0carat...
    Oj... den ringen måste kosta en miljon eller nåt Förvånad
    Men varför inte. Om man har råd Skrattande
    Nikkita skrev 2012-03-27 09:36:08 följande:
    Nappade du på erbjudandet då? Nyfiken på att se hur den ser ut Glad Tycker det är super fint med lite större stenar, tyvärr kan jag inte använda det själv då jag fastnar & slår i överallt Tungan ute
    Jepp jag nappade. Jag kan inte heller ha såna ringar. Men svärmor (som ska få ringen) har flera liknande, men där stenen försvunnit eller pärlan om det är en pärlring... Obs då har det inte varit äkta diamant i dom stenarna som försvunnit så ni inte tror att hon är oaktsam Flört
    När jag läser beskrivningen efter order så står det 0,07 och inte 0,7. Jag tyckte nog att priset var för bra för att vara sant Tungan ute
    Men det här var ändå ett bra pris. Kollade upp en liknande ring på guldfynd och den skulle kostat mer än dubbelt så mycket som vi betalar. Ska ändå ta en skärmdump på erbjudandet där det saknades en nolla och skicka in till supporten och se om man kan få ett extra bra pris när dom lurades så dant...
    Jag bryr mig egentligen inte så mycket om att den verkar vara betydligt mindre. Jag hade nog brytt mig mer om det var en ring till mig. Men nu är det "bara" ett tack för att hon alltid ställer upp. Och jag kan tänka mig att hon hade blivit lite besvärad om hon hade fått en så stor sten *hihi*

    Vi får med den på hemvägen när vi åker tillbaka från vår bröllopsresa 2.0  Flört och det är ca en månad kvar innan vi åker...
  • Lillan
    Äldre 27 Mar 13:57
    #11

    Nej mycket billigare än en miljon ;)

    Den påminner lite om den här...


  • Äldre 26 Mar 12:50
    #12

    Hej !

    När det gäller Diamanter med Brillianjtslipning ( rund sten ) så kan man nog inte tala så mycket om Hur stor den är ...
    Det rör sig i regel om endast några mm.
    Här kan man verkligen tala om att storleken Inte har någon betydelse..utan det är kvalite på stenen som är viktigast.

    Du kan ha en väninna som har en diamant på 0,25 carat och din är på 0,70 carat så kan din vänninas diamant vara mycket bättre och dyrare på grund av kvalite.

    Alltså;

    Avslutningsvis,

    Kvalite styr alltid, Inte storleken, Såvida man inte har för avsikt att skruyta med detta ? )

    mvh

    Jürgen Silling

    www.jsguld.se

  • Äldre 27 Mar 13:08
    #13

    Hur den upplevs på handen beror ju mest på hur stora händer/ stora fingrar du har... alltid bäst att prova

Svar på tråden Hjälp. 0,7 carat - hur stor ser den ut på handen?