Han stjäl min vind. Vad ska jag göra?
Jag har fått en manlig kollega. Trevligt tyckte jag först eftersom det är en arbetsplats med många kvinnor. Tyvärr märker jag mer och mer hur han får all uppmärksamhet. Han och vår chef äter lunch ihop (manlig chef). Han lite kompis med chefens chef.
Jag och kollegan har klart urskiljda ansvarsområden, men högste chefen går alltid till min kollega om saker, även sådant som ligger inom mitt ansvarsområde. Högste chefen är ny och första gången detta hände skickade jag därför ett klargörande mail för att informera om våra olika ansvarsområden. Detta hjälpte alltså inte.
Nu har jag suttit och slitit med en kommunikationsplan. Vi har inte haft någon innan och jag tyckte att det var dags. Jag vet hur man gör en. Jag har gjort sådana på andra arbetsplatser och jag har dessutom en gediken kommunikationsutbildning till skillnad från min kollega. Jag drog alltså största, ja nästan hela lasset. Det gjorde inget, men nu märker jag att han verkar få äran även av denna.
Vad säger jag om högste chefen, under en informell fikapaus med alla kollegor, tex, nu berömmer min kollega för detta? Ska jag bara låta det passera? Och vad ska jag göra framöver?
Jag tror inte att min kollega "stjäl min vind" med vilje. Det största problemet är att högste chefen gillar honom och därför favoriserar honom.