• Sebastiána

Han stjäl min vind. Vad ska jag göra?

Jag har fått en manlig kollega. Trevligt tyckte jag först eftersom det är en arbetsplats med många kvinnor. Tyvärr märker jag mer och mer hur han får all uppmärksamhet. Han och vår chef äter lunch ihop (manlig chef). Han lite kompis med chefens chef.

Jag och kollegan har klart urskiljda ansvarsområden, men högste chefen går alltid till min kollega om saker, även sådant som ligger inom mitt ansvarsområde. Högste chefen är ny och första gången detta hände skickade jag därför ett klargörande mail för att informera om våra olika ansvarsområden. Detta hjälpte alltså inte.

Nu har jag suttit och slitit med en kommunikationsplan. Vi har inte haft någon innan och jag tyckte att det var dags. Jag vet hur man gör en. Jag har gjort sådana på andra arbetsplatser och jag har dessutom en gediken kommunikationsutbildning till skillnad från min kollega. Jag drog alltså största, ja nästan hela lasset. Det gjorde inget, men nu märker jag att han verkar få äran även av denna.

Vad säger jag om högste chefen, under en informell fikapaus med alla kollegor, tex, nu berömmer min kollega för detta? Ska jag bara låta det passera? Och vad ska jag göra framöver?

Jag tror inte att min kollega "stjäl min vind" med vilje. Det största problemet är att högste chefen gillar honom och därför favoriserar honom.

• Svar på tråden Han stjäl min vind. Vad ska jag göra?
  • Aniara4

Kan du prata med din kollega på något sätt och låta honom förstå att även om du gillar honom som person (oavsett om du verkligen gör det eller inte) så är det lite jobbigt för dig när chefen vänder sig till honom för dina arbetsuppgifter och inte verkar se ditt arbete, och be om uppbackning från honom? Så att när han får förfrågningar inom ditt ansvarsområde säger HAN till att det får de fråga dig om, och om han får credit för ditt arbete så påpekar han att det faktiskt var du som gjorde det mesta?

Det beror förstås på hur han är som person och vilken relation ni har, men är ni någorlunda nära kanske du skulle kunna få honom med på din sida?

• Aniara4

Annars kanske det är något att ta upp på ett utvecklingssamtal med chefen. Men det blir förstås en delikat balansgång att belysa hur du upplever chefernas beteende utan att bli gnällig eller rättshaverist.

• Nudax

Åh, jag blir bara grymt irriterad då jag hör det!!!! Tycker tipset ovan du fick var bra. Men om det, och andra försök, skulle visa sig inte göra nytta tycker jag helt klart att du ska koppla in facket - om du är med i ett sådant, sånt här är INTE okej!

• Sebastiána

...och nu hör jag genom väggen att han bokar in ett möte med en person för att diskutera saker som ligger på mitt arbetsområde. Jag borde med andra ord vara med på mötet - han har egentligen inte med det att göra alls. Vad gör man då? Jag kan ju knappast klampa in och säga "Jag hörde att du just bokade in ett möte om X. Det är ju mitt arbetsområde så jag vill gärna vara med på det mötet!"

Aaaaahhhh!

• Chicita

Jag tycker att du ska ifrågasätta varför han både gör dina arbetsuppgifter och får credit för de uppgifter som du har gjort. Alltså boka ett möte med chefen. 
    Var tydlig i att du inte missunnar honom något, men att du undrar varför det är på det här sättet. Om dom är missnöjda med ditt arbete på något sätt och därför vill att han ska ta över? Om han har mer kompetens som du inte känner till och det är därför dom låter honom göra ditt jobb eller vad anledningen är...
    Var inte anklagande, men frågande.

Jag sa precis upp mig från mitt jobb - utan att ha något annat. Bara för att jag blev helt överkörd under flera år.
    I princip har jag hållit stället flytande under tiden som mina fastanställda kollegor varit mammalediga, och jag har inte fått någon cred alls för jobbet jag gör. 
    Droppen var när jag fick skäll för att jag framförde klagomål (från en hotellgäst) på en kollega till chefen.
    Då kom det fram att jag ansågs vara en uppviglare och avundsjuk och bara förstörde för mina kollegor.
    ??
    Jahapp, det är tacken man får när man ställer upp dygnet runt, när folk ringer mig och ber om hjälp för att dom inte vågar störa den som är ansvarig på dess lediga dag osv. När mina kollegor går till mig för dom vågar inte framföra saker till cheferna. Dom har åsikter men vågar inte stå för dom utan backar undan och muttrar bakom ryggen på både kollegor och chefer istället...

Det är bra att veta vart man står. Varför dom ger någon förmåner. För ibland är det bara för att chefen inte förstår att man känner sig illa behandlad - dom tänkte ju bara avlasta en för att man jobbar så hårt (eller nåt)... 

• aniara
    Sebastiána skrev 2012-03-16 09:59:06 följande:
    ...och nu hör jag genom väggen att han bokar in ett möte med en person för att diskutera saker som ligger på mitt arbetsområde. Jag borde med andra ord vara med på mötet - han har egentligen inte med det att göra alls. Vad gör man då? Jag kan ju knappast klampa in och säga "Jag hörde att du just bokade in ett möte om X. Det är ju mitt arbetsområde så jag vill gärna vara med på det mötet!"

Aaaaahhhh!
    Det kan du visst göra. Det är precis så du ska säga (du behöver inte säga att du hört genom väggen, men att du fått höra saker, ungefär som att ryktet går). Ta plats, visa vad du kan och att du hänger med på vad som händer på arbetsplatsen.

Jag håller annars inte riktigt med de första råden. Om du går till chefen eller din kollega med den attityden så kommer du bara ses som gnällig och girig. Kollegorna kommer inse efterhand vem det är som gör jobbet. Jag förstår det som att det har hänt en gång. Till nästa projekt får ni göra en rättvisare arbetsfördelning, alternativt att ni jobbar i avskilda projekt. Skulle samma sak upprepas tycker jag att du börjar med att ta kollegan avskilt och sakligt talar om att du önskar att han inte tar åt sig äran för saker han inte har gjort, och att det är för hela företagets skull. Visa på en konkret situation, tala om vad han sa, hur du upplevde det, och vad du hade önskat att han hade gjort istället. Detta för att han verkligen ska förstå vad du pratar om och kunna sätta sig in i situationen och ta åt sig av vad du försöker få fram.

Att chefen väljer att favorisera din kollega kan du nog tyvärr inte göra så mycket åt, mer än att bara vara så bra du möjligtvis kan på det du gör och fortsätta vara tydlig med vad du kan och vad du har för ansvar.
Svar på tråden Han stjäl min vind. Vad ska jag göra?