• På rosa moln

Ljusbalonger

Vår tanke var först att släppa iväg ljusbalonger av det slag som är populära i Thailand om ni vet vad jag menar (av rispapper) och hade dessutom hittat sådana i form av hjärtan som vi tyckte passade bra på vår stora dag. Tyvärr så läste jag en insändare härromdagen (eller ja, det var ju bra att jag såg den förstås, men synd att det ligger till som insändaren skriver och att jag själv inte hade tänkt på det tidigare menar jag) som gjorde mig uppmärksam på att sådana här balonger kan vara väldigt farliga att använda på grund av de metalltrådar som de är uppbyggda av och om balongerna ramlar ner på ett fält och en skördemaskin kör över dem så finns det en risk att metallbitarna hamnar i höet = naturligtvis inte bra för de stackars djur som senare äter av höet.

Så detta är både en uppmaning till er med liknande tankar att tänka om och välja någonting annat som förgyller er dag och en fråga om någon har något förslag på någonting liknande som är aningen mer djur- och naturvänligt som vi kan välja istället? Vet ni om det kanske finns sådana här balonger utan metall i?

• Svar på tråden Ljusbalonger
  • ECO wedding

Om man köper det från rätt hälla är det väldigt ovanligt att det finns några omiljöfarliga delar. Den hålls ihop av trä, inte ståltråd. Titta på länken nedan exempelvis. www.coolstuff.se/Khom_Loy Khom Loy samarbetar dessutom med viskogen för att minimera eventuellt koldioxisutsläpp.

• På rosa moln

Tack så mycket, det verkar inte vara så svårt att hitta det nej :)

Svar på tråden Ljusbalonger