• Pagnie

Är det någon med motsatt problem?

Jag såg precis en tråd om folk som vill gå ner lite i tid för sitt bröllop och det är väldigt förståeligt. Man vill ju vara fin på sin stora dag. Men då till frågan, är det någon som har samma problem som jag?

Jag har aldrig i princip kunnat gå upp i vikt. Jag gick upp 16 kg när jag drog igång med mina p-piller för lääänge sen. Men jag var fortfarande underviktig.
    Jag gick sedan upp några kg till i vikt när jag började plugga i och med allt fest och så men nu har jag slutat med preventivmedel vilket leder till att jag går ner, samt att jag inte dricker vilket bidrar ännu mer till viktnedgång samt att jag har två st hundar en på 8 månader och en på 9 veckor. Så detta leder ju till att man rör sig massor.

Så nu är det någon med tips på hur man faktiskt kan gå upp i vikt? Jag bör då även påpeka att jag äter faktiskt. Jag har ALLTID ätit jättemycket och har inga problem med något åt det håller. Jag äter fet mat, vanlig mat, godis chips ja allt men inget hjälper.

Jag är 178 cm och väger 57 kg. Och det är inte frivilligt. Jag vill gärna gå upp lite till min stora dag.

• Svar på tråden Är det någon med motsatt problem?
  • Aniara4
    ThereseV skrev 2012-03-13 19:27:28 följande:
    Ja, man ska passa sig från att slänga i sig en massa skit.. Hur smal eller tjock man är visar inte hur kroppen faktiskt mår... slänger  man bara i sig skräpmat, kakor och liknande så kommer ju kroppen må lika dåligt som om man vore tjock..och det är ju inte det man är ute efter.
    Verkligen sant!!!

Det sägs att LCHF är viktnormaliserande, dvs att den som är överviktig går ner och den som är underviktig går upp, och jag har sett flera exempel på pinniga personer som börjat äta LCHF och lagt på sig muskler (utan att förändra träningsmängden). Och det är väl oftast mer muskler man vill ha och inte mer valkar i midjan...
    Men det finns också en risk att man tappar aptiten och får ännu svårare att få i sig tillräckligt med mat, så det är nog individuellt hur det funkar.
  • kaju

Jag tror det viktigaste är att lära sig att acceptera sig själv oavsett hur man ser ut. Jag väger ca 58 kg och är ca 171 cm lång. Jag skulle gärna ha mer höfter och rumpa! Jag har alltid tyckt om att träna, men har sedan jul minskat på löpträningen och istället kört styrketräning hemma med bl a hantlar 3 ggr/vecka. Och ta med sjutton, så har de små bicepsen börjat visa sig.Skrattande Tyvärr så har det också medfört att axelbanden på min brudklänning blivit för korta, alltså måste även dessa muskler där uppe blivit lite större.Hmm... Målet är ändå att känna mig på topp i maj.

Problemet som jag har upplevt är att det är okej att säga till någon att du är sååå smal eller ta du en kaka - det behöver du, men inte f-n  skulle man säga till någon att du är sååå rund - hoppa du över kakan! Jag tar det inte som en komplimang när ngn säger att jag är så smal. Jag är som jag är och har alltid sett ut så här. Jag mår bra av att träna 2-3 ggr/vecka och vill fortsätta göra det. Men som sagt, nu joggar jag en kortkort sväng och kör sen styrka framför TV:n. Det tror jag funkar mig bra! Lycka till alla ni runda eller smala brudar. Vi är fina som vi är, eller hur?! Vi ska ju gifta oss!!! Flört Och några av er har ju redan blivit fruar!

• Aniara4
    kaju skrev 2012-03-13 22:03:13 följande:
    Problemet som jag har upplevt är att det är okej att säga till någon att du är sååå smal eller ta du en kaka - det behöver du, men inte f-n  skulle man säga till någon att du är sååå rund - hoppa du över kakan! Jag tar det inte som en komplimang när ngn säger att jag är så smal.
    Och de som är stora brukar ha motsatt upplevelse... Poängen är ju att det aldrig är ok att kommentera någon annans utseende, särskilt inte att göra det negativt, om de inte uttryckligen har bett om synpunkter eller själva tagit upp ämnet.

Jag var smal tills jag var en bit över 20, sen gick jag av olika skäl upp väldigt mycket i vikt, och jag blev förbluffad över vilka friheter folk tog sig. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få så många gliringar och förolämpningar från fullständiga främlingar i alla möjliga sammanhang. Så jag har inga som helst problem att tro på att väldigt smala personer också får allehanda oönskade kommentarer även om jag själv aldrig skulle få för mig att säga nåt sånt, har hört någon annan säga nåt, eller känner någon som tycker det skulle vara ok.

De som kommenterar att någon är smal tror förmodligen oftast att de säger nåt snällt (om de inte har komplex för sin egen vikt, känner sig hotade och försöker trycka ner den som är smalare), men man borde tänka ett varv till och inse att det kanske inte tas som en komplimang och man kanske ska ge fan i att kommentera andras kroppar överhuvudtaget. (Ett framfräst "flytta på dig tjockis!" är dock förmodligen menat precis så taskigt som det låter.)
  • passionsblomman

TS, bara för att checka av den punkten: Har du varit och fått blodprover tagna så du vet dina värden? Du kan ju dels som Chicita säger, ha kanonvärden, fast du är smalare än du vill vara, men det finns ju också andra scenarion, som att du kanske har obalans i ämnesomsättningen. Jag fick ifjol sköldkörtelinflammation, vilket ledde till alldeles för hög ämnesomsättning och därmed viktnedgång. (först, sedan blev den istället för låg och motsatt effekt på vågen) Om du har sk överproduktion, så är det väldigt svårt att lägga på sig vikt, medan man vid underprodukton har lika svårt att tappa vikt-nästan oavsett kost faktiskt.

Så har du inte kollat dina olika värden-gör det! Då vet du i varje fall att allt se bra ut.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

Men så liten kan du ju ändå inte vara. 178cm 57 kg ja inte är du överviktig men för smalt vette 17 om det är... men har du muskler eller "fett" det du har på kroppen? Oj vilken hemsk fråga!!! Hoppas du förstår haha...shit...

• passionsblomman
    TheD skrev 2012-03-13 22:40:59 följande:
    Men så liten kan du ju ändå inte vara. 178cm 57 kg ja inte är du överviktig men för smalt vette 17 om det är... men har du muskler eller "fett" det du har på kroppen? Oj vilken hemsk fråga!!! Hoppas du förstår haha...shit...
    Fast går man efter BMI-skalan, så hamnar hon ju på undervikt, eftersom under 19 i BMI är undervikt, och hon får siffran 18 om man räknar på det. En gång i tiden rasade jag ner på den siffran, och då kände jag själv att det var väldigt lite kvar av mig-och folk som står mig nära blev väldigt oroliga. Så jag förstår det där med att vilja gå upp ett par kilo.
  • Amanda547

jag vill oxå gå upp i vikt.. Nu fyller min dotter 1 år om två veckor och hon har ammat hela tiden, dock nattammar jag henne nu bara men det har tagit mycket på kroppen.. 
    Jag har alltid varit smal, blev rätt pikad som liten av alla, vare sig vänner släktingar och föräldrar.. Även idag så pikar folk på mig och jag vet att jag är smal, jag har alltid varit smal och jag vill gå upp i vikt men det går inte.. Jag gick upp 5 kg när jag var gravid, alltså bara vatten bebis typ..
    Jag är 170 cm lång och pendlar lite på 54-57 kg.. Skulle gärna ligga kring 60-65 kg om nu bara kunde..
    Jag utbildade mig till kostrådgivare inom träning och hälsa när jag var 19 år och jag försöker leva efter vad jag lärt mig och det är följande om någon annan är intresserad:

minst 3 lagade mål mat per dag
    ät med 3 timmars mellanrum
    är långsamma kolhydrater istället för snabba
    fokusera inte på feta saker som grädde osv utan fokusera på kolhydraterna.
    se till att få i dig fler kolhydrater per dag än vad du gör av med
    Väl vegitabiliska fetter framför animaliska fetter då animaliska fetter kan ge större risk för hjärt och kärl kramper och blodproppar
    Ät mycket nötter, avocado
    Styrketräna
    Tugga inte tuggumi då det lurar magen att det skall komma mat och magsyra börjar produceras.
    Rök och snusa inte samt undvik alkohol i mängder

Men kom ihåg att nyckeln till skönhet är att acceptera sig själv och älska den människa man är.. 

• Pagnie
    passionsblomman skrev 2012-03-13 22:27:41 följande:

TS, bara för att checka av den punkten: Har du varit och fått blodprover tagna så du vet dina värden? Du kan ju dels som Chicita säger, ha kanonvärden, fast du är smalare än du vill vara, men det finns ju också andra scenarion, som att du kanske har obalans i ämnesomsättningen. Jag fick ifjol sköldkörtelinflammation, vilket ledde till alldeles för hög ämnesomsättning och därmed viktnedgång. (först, sedan blev den istället för låg och motsatt effekt på vågen) Om du har sk överproduktion, så är det väldigt svårt att lägga på sig vikt, medan man vid underprodukton har lika svårt att tappa vikt-nästan oavsett kost faktiskt.

Så har du inte kollat dina olika värden-gör det! Då vet du i varje fall att allt se bra ut.

Jo jag vet om de där med att man kan kolla värdena men det är inget jag gjort ännu. Men jag tycker ju inte att det borde vara omöjligt för mig att gå upp i och med att jag går upp av p-piller och alkohol. haha
  • Pagnie
    TheD skrev 2012-03-13 22:40:59 följande:
    Som passionsblomma sa. Det är underviktigt på BMI skalan och det är ett jobbigt problem. Man ser ju själv hur fel det ser ut. Även om många andra kan tycka att det är ett jätte fjolligt problem att oroa sig över. Men jag tror att jag tänker på det minst lika mycket som någon som är för tjock tänker på sin vikt.
  • brideo

Gör en läkarundersökning (som någon nämnde ovan) + boka tid med en dietist. Du behöver hjälp med att lägga om din kost om du vill gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Lycka till!

• AnnL

Min mamma har kraftig undervikt och hon har gått upp med hjälp av herbalife som hon har som komplement till vanlig mat. Funkar toppen för henne :)

Svar på tråden Är det någon med motsatt problem?