• Marylojs

Hindersprövning och anmälan om namn?

Vi har kommit överens om att vi ska båda ha mitt efternamn som gifta. När och hur anmäler man det till skatteverket, och räcker det eller är det några fler myndigheter man behöver underrätta om hans ändrade efternamn? 

Gör man det i samband med hindersprövningen på något vis? 

• Svar på tråden Hindersprövning och anmälan om namn?
  • Pyttsan
    Tveket skrev 2012-03-13 17:11:37 följande:
    Kanske en dum fråga, men kan man byta namn före vigseln? Jag kommer ta sambons efternamn som mellannamn. Saken är den att mitt pass har gått ut så jag kommer fixa nytt pass innan vigseln eftersom vi åker på smekmånad direkt efter. Känns dumt att behöva betala för 2 pass inom loppet av ett par månader...
    Du bokar resan på ditt gamla namn och reser med ditt pass. Mycket, mycket viktigt att bokningen och passet stämmer överens. Sen är det bara att resa. Ändra passet när du kommer hem istället.
  • Chicita
    Pyttsan skrev 2012-03-13 18:32:58 följande:
    Du bokar resan på ditt gamla namn och reser med ditt pass. Mycket, mycket viktigt att bokningen och passet stämmer överens. Sen är det bara att resa. Ändra passet när du kommer hem istället.
    Men hennes gamla pass hade ju gått ut... Så hon måste ju ändå skaffa ett nytt pass annars kommer hon ingenstans Flört
    Så jag tycker att det kan vara värt att kolla upp det där med tillfälligt pass eventuellt
  • Tveket

Ja det stämmer att gamla passet gått ut. Insåg det i somras när vi skulle på semester och jag kollade passet en kvart innan vi skulle åka. Det blev till att fixa temporärt pass i panikfart. =P Ska kolla vilket som blir billigast och smidigast, har för mig att det temporära passet kostade strax över tusenlappen.

• Chicita
    Tveket skrev 2012-03-13 19:41:54 följande:
    Ja det stämmer att gamla passet gått ut. Insåg det i somras när vi skulle på semester och jag kollade passet en kvart innan vi skulle åka. Det blev till att fixa temporärt pass i panikfart. =P Ska kolla vilket som blir billigast och smidigast, har för mig att det temporära passet kostade strax över tusenlappen.
    Oj är det så dyrt... 
    Då är det nog billigare att skaffa nytt pass nu i ditt gamla namn och ett nytt senare.

På resebyrån sa dom till mig att du kan åka i ditt gamla namn så länge som passet gäller, bara du bokar resan i ditt gamla namn. Men jag vet inte om jag skulle våga mig på det mer än precis efter bröllopet Obestämd 
  • Pyttsan

Ups, läste visst slarvigt.Skäms Då får du nog välja mellan tillfälligt pass eller att resa på ditt gamla namn några år framöver om du inte vill betala för 2pass. Jag skulle antagligen resa på i mitt gamla namn, förutom om jag ska till något besvärligare land, som t.ex. USA. 

• Aniara4
    Chicita skrev 2012-03-13 19:46:01 följande:
    På resebyrån sa dom till mig att du kan åka i ditt gamla namn så länge som passet gäller, bara du bokar resan i ditt gamla namn. Men jag vet inte om jag skulle våga mig på det mer än precis efter bröllopet Obestämd 
    Jag skulle nog också tveka att åka på gamla passet mer än ett par månader efter bröllopet, men säger de att det ska gå så ska det väl gå... Kanske beror på vart man åker också, vissa länder är ju kinkigare än andra.

Men har du (Tveket) planer på att resa igen snart efter bröllopsresan? Om du inte är ute och reser så ofta kanske det känns mindre surt att beställa nytt pass igen om det har gått något år eller så.
  • Tveket

Har nu pratat med Skatteverket och tydligen får man inte lägga till ett mellannamn annat än ens föräldrars eller ens makes efternamn. Passade också på att fråga hur det länge man kunde använda passet med det gamla namnet på och det kunde man göra tills det går ut. Den enda är att namnen måste överensstämma på bokningen och passet.

• niriel
    Chicita skrev 2012-03-13 19:46:01 följande:
    Oj är det så dyrt... 
    Då är det nog billigare att skaffa nytt pass nu i ditt gamla namn och ett nytt senare.

Min sambo bytte efternamn när hela deras familj gjorde det (Ohlsson numera istället för Olsson) och bytte inte pass förrän det gamla gick ut. Vi har klarat oss väldigt bra på det "gamla" passet, funkade t.ex. utmärkt att åka till USA med det, och de tillhör väl de mer kinkiga delarna av världen kan jag tänka mig. Så det är ingen som helst fara att resa på sitt gamla efternamn, så länge alla resehandlingar (pass, biljetter, bokningar..) stämmer överens.
  • brideo

Sorry om jag någon redan har svarat på detta men...vi gifter oss 30 juni och åker på bröllopsresa den 2 juli. Jag ska ta min m2bs efternamn. NÄR gör jag det? Vill helst slippa göra det innan vigseln? Kan jag göra det när vi kommer hem från bröllopsresan och resa på mitt nuvarande pass? När börjar namnbytet att gälla om jag skickar in blanketten samtidigt med begäran om hindersprövning? 

Tack för svar! Svårt det här.... 

• Chicita
    brideo skrev 2012-03-14 20:30:08 följande:
    Sorry om jag någon redan har svarat på detta men...vi gifter oss 30 juni och åker på bröllopsresa den 2 juli. Jag ska ta min m2bs efternamn. NÄR gör jag det? Vill helst slippa göra det innan vigseln? Kan jag göra det när vi kommer hem från bröllopsresan och resa på mitt nuvarande pass? När börjar namnbytet att gälla om jag skickar in blanketten samtidigt med begäran om hindersprövning? 

Tack för svar! Svårt det här.... 
    Tror du har svar på alla dom frågorna om du kollar längre upp i tråden Glad
    Du bokar resan i ditt gamla namn och åker på ditt gamla pass.
    Det tar ett par veckor från att prästen skickat in bevis på vigsel och det kan även ta någon vecka eller två innan prästen skickar in beviset (beroende på om dom postar flera bevis samtidigt eller om dom kör vecka för vecka eller hurdana rutiner dom har på det stället) 
Svar på tråden Hindersprövning och anmälan om namn?