• Äldre 10 Mar 22:57
    38718 visningar
    4 svar
    4
    38718

    Flytta till skövde

    Jag och sambon har funderingar att flytta. Skövde är ett ställe som kom på tal.
    Vi har en bild, men vill nu veta huruvida den är korrekt eller idealiserad. 

    Så nu till alla Skövde-bor, bombadera oss med information.

    Saker vi vill veta är tex.
    * Vilka stadsdelar finns, för och nackdelar med dessa?
    * Skolor, vilka är bra och mindre bra?
    * Jobb i allmänhet, lätt eller svårt att få?
    * Nöje, vad kan man göra i stan?
    * Kollektivtrafik, hur lätt tar man sig runt?
    * Shopping, vilka butiker finns? Mat/Kläder/Elektronik/Scrapbooking/...
    * Annat

  • Svar på tråden Flytta till skövde
  • chrpe
    Äldre 11 Mar 10:34
    #1

    Jag pluggade i Skövde i två år. Jag tyckte Skövde var mysigt, men jag visste ju samtidigt att jag skulle flytta därifrån också. Nöjen, nja mest vacker natur och skog vilket jag gillar. Men om du tänker restauranger, bowling, bio så ja det finns men det är också det enda. Tyckte jag. Vad jämför du med? Jag jämför ju med Malmö, så man går ju in med olika förutsättningar. Bra tågförbindelser och likaså buss.

  • ichbol­l
    Äldre 11 Mar 11:25
    #2
    misslane skrev 2012-03-10 22:57:53 följande:
    Jag och sambon har funderingar att flytta. Skövde är ett ställe som kom på tal.
    Vi har en bild, men vill nu veta huruvida den är korrekt eller idealiserad. 

    Så nu till alla Skövde-bor, bombadera oss med information.

    Saker vi vill veta är tex.
    * Vilka stadsdelar finns, för och nackdelar med dessa?
    * Skolor, vilka är bra och mindre bra?
    * Jobb i allmänhet, lätt eller svårt att få?
    * Nöje, vad kan man göra i stan?
    * Kollektivtrafik, hur lätt tar man sig runt?
    * Shopping, vilka butiker finns? Mat/Kläder/Elektronik/Scrapbooking/...
    * Annat
    Jag funderarpå vart ni bor nu?? Vad e det ni gemför med??

    Jag är uppvuxen häromkring men bodde i gbg i 6 år innan jag flyttade tillbaka "hemåt" Jag hade mycket att klaga på till en början men allt har väl en inkörningsperiod....
    Till att börja med så tyckte jag inte alls att lokaltrafiken fungerade men det får jag allt släppa nu... stadsbussarna går varje kvart men det finns ett stort minus där dom går inte vardagsnätter....

    Det allra mesta finns faktiskt i shoppingväg dock inte scrapbooking som du nämde fanns men såvitt jag vet så har den lagt ner...

    Stadsdelar.... Vasastan, Norrmalm, Havstena, Hentorp, Ryd, södermalm... ja dete några...med Skövde så e det väl som de allra flesta städer... svårare att få tag i bostad centralt men kan man tänka sej att bo utanför centrum så brukardet kunna lösa sej... Jag har alltid tidigar velat bo så centralt som möjligt men har idag satt mej en bit utanför dock har jag bra busskommunikationer där jag bor så det tar mej 5 min med buss till stan...
    För och nackdelar..... vet inte riktigt vad ni anser vara för och nackdelar men det kan väl vara som tidigare nämt att stan kan vara svårt attfå tag på bostad i o sen har Skövde ett underskott på bostäder (vilket det jobbas på) så det mesta måste man nog köpa (min erfarenhet).
    Ryd e det stället dit det går flest bussar.... fina naturområden  dock ligger det en bit utanför stan...  Tror det är det området som är invandrartätast (och menar absolut inget illa med det)
    Norrmalm ligger mellan centrum och köpcentrat stax utanför.... även högskolan ligger på norrmalm men på den delen av norrmalm som är närmast centrum....
    Finns villor i nästan alla stadsdelarna men de större villaområderna som går bra nu är väl Hentorp, Skulltorp o sen givetvis på bergssluttningen..... Finns säkert hundra saker till om områden men kan inte komma på mer på rak arm.....

    Skolor och barnomsorg har jag dålig koll på då jag ej har barn sj än....

    Jag har inte haft problem att få jobb men kan ju bara prata för mej sj....

    Nöjen: jaa du det går inte att jämföra med någon större stad, där e Skövde inte i närheten men det finns restauranger, bio, bowling, bad...osv.... Utelivet är igång på helgerna o tänkte skriva attdet e bättre på sommarhalvåret men vet inte riktigt då det är många Skövdebor som sticker härifrån på sommaren.... dock är väl de flesta tebax till matfestivalen varje år :)

    Hoppas attdet kan ha vart till någon hjälp.... Jag trivs iaf bra och ser mej sj stanna kvar här... :) 
  • Wed 16 Sep 2020 18:30
    #3
    I Sverige finns. När du flyttar, är det viktigaste att plocka upp en bra bärare, hade vi https://www.xn--flyttstdningistockholm-64b.nu/  - det fanns många bräckliga saker och möbler som vi var oroliga för. Valet av transportföretaget behandlades ansvarsfullt och förlorade inte.
    Bilen är ren, flyttfirman är snygg. De flesta av föremålen var dessutom förpackade i film och lådor (det här är en separat tjänst). Efter demontering av möblerna gick alla element perfekt in i hissen, så du behövde inte bära dem runt golven.
    När det gäller tid tog hela flytten lite mindre än 4 timmar, detta tar hänsyn till demontering och montering av vissa möbler.
  • Wed 16 Sep 2020 18:33
    #4
    Goodyni skrev 2020-09-16 18:30:25 följande:
    I Sverige finns. När du flyttar, är det viktigaste att plocka upp en bra bärare, hade vi https://www.xn--flyttstdningistockholm-64b.nu/  - det fanns många bräckliga saker och möbler som vi var oroliga för. Valet av transportföretaget behandlades ansvarsfullt och förlorade inte.
    Bilen är ren, flyttfirman är snygg. De flesta av föremålen var dessutom förpackade i film och lådor (det här är en separat tjänst). Efter demontering av möblerna gick alla element perfekt in i hissen, så du behövde inte bära dem runt golven.
    När det gäller tid tog hela flytten lite mindre än 4 timmar, detta tar hänsyn till demontering och montering av vissa möbler.
    2012 år:)
Svar på tråden Flytta till skövde