• Strawberry

    Vickning?

    Vi gifter oss om två månader och det mesta är klart men något vi är väldigt osäkra på är  det där med vickning, måste man ha det? Hur tänker ni andra?

    Vi har vigsel kl 14.30 och sen brudskål med lite tilltugg, till middagen har vi buffe och sen efterrätt, senare blir det tårta med kaffe. Vi hoppas på att gästerna stannar kvar länge och dansar och har kul. Vi komer att vara strax över 50 personer och det är ganska blandade åldrar på gästerna men inga barn, 13+.  Jag tycker det känns onödigt med vickning men min blivande känner att man kanske "måste ha det". Ingen av oss gillar det som verkar vra typisk att ha, som korv med brod eller jansson, så vad ska man servera då?

  • Svar på tråden Vickning?
  • wiii

    Vi hade inte förberett någon vickning, men vi hade precis som ni ska ha buffe, och den blev det mycket över av efter middagen, så senare på kvällen åkte valda delar av den fram igen :)

  • Strawberry
    wiii skrev 2012-03-10 10:43:48 följande:
    Vi hade inte förberett någon vickning, men vi hade precis som ni ska ha buffe, och den blev det mycket över av efter middagen, så senare på kvällen åkte valda delar av den fram igen :)
    Det är lite så jag tänker, för vi räknar med att det kommer att bli mat över och det borde ju inte vara allt för krångligt att plocka fram rester. Men risken finns ju att allt det goda redan har tagit slut...  
  • Två ska bli tre

    Jag skulle inte satsa på rester.
    Tänk om folk äter massor trots att det är väl tilltaget med mat då är ju risken stor att det inte finns tillräckligt med mat kvar till alla senare på kvällen/natten.

    Korv m bröd är ju smart eftersom det är så lätt att värma på men såg att ingen av er gillade det.

    Varför inte hamburgare med bröd?
    Någon åker dock på grillningen men sen är det ju bara att ställa fram olika tillbehör så kan ju alla bygga sin egen burgare efter tycke och smak.
    Servera enbart dressing, rostad lök, senap och ketchup. Då behöver man ju inte skära upp osv utan bara att ställa fram.
    Kanske inte blir världens godaste hamburgare men gästerna blir nog glada av att få lite i sig av allt dansande :)

  • Ekorren

    Gott bröd som tex baguetter, kanske en grov och en ljus variant, och så två-tre olika röror. Behöver inte värmas, är lätt att ta fram och kan förberedas innan :)

  • Italia08

    Vi kommer att ha vår fest på en plats som fixar allt. Vigseln är 15.30, sedan brudskål (utan tilltugg). Middagen är trerätters med efterföljande tårta och kaffe. Vi funderade på att ha både vickning och snacks efter tårtan men personalen på stället tyckte att det blev för mycket ätande. Inte bara att man kanske inte orkar äta så mycket, men allt ätande gör ju även att det blir avbrott i festen så att säga.
    Så efter tårtan kommer vi att ställa fram snacks - typ frukt, choklad, smågodis. Det tror jag att gästerna och vi klarar oss på.

  • Chicita

    Vi hade ingen direkt vickning, vi satsade på kanelbullar och småkakor och resterna av tårtan (jag vet att det alltid blir över när jag gör tårta Oskyldig)

    "problemet" var bara att vår middag drog ut på tiden eftersom det var så mycket mat. Men maten var liksom en del av upplevelsen och själva festen också. Så det hann bara gå någon timme mellan tårta och kaffe - tills det var dags för nattfikat. Och ingen var hungrig då.

    Jag skulle köra på något som inte behöver någon direkt tillagning.
    Kanske en smörgåsbuffé eller snittar eller liknande. Så att ingen behöver ställa sig och fixa något på natten. Och håll det till något som inte kräver någon extra disk Flört 

  • Guffi

    Vi har ett liknande upplägg, bortsett från efterrätten som vi skippar. Men vi har en väl tilltagen buffé just för att den ska kunna åka fram igen om det är så att gästerna vill ha mer mat i magen :) Vi beräknar lite extra bara för att vara säkra på att det finns.

    Till tårtan/i anslutning till att den serveras så ställer vi fram en godis- och kakbuffé. Så det lär finnas nåt för alla att äta hela kvällen om det är så att någon vill det :)

  • Insanire

    Vi har en catering som stannar tills sista person går hem och de ordnar vickning i form av korv med bröd när folk börjar bli hungriga. vi har inte bestämt någon speciell tid..

Svar på tråden Vickning?