• Pagnie

Mixbröllop (persiskt-svensk) någon med tips?

Min blivande är från Iran och jag är från sverige. Är det någon som har tips eller annat om hur man kombinerar dessa två kulturer i ett bröllop. Jag tar gärna emot alla tips som finns. Vad det gäller traditioner, seder ja allt. jag vet inte så mycket om de persiska bröllopen och det gör inte svärmor heller efter att inte ha bott där på väldigt många år.
    Så vad vet ni?

• Svar på tråden Mixbröllop (persiskt-svensk) någon med tips?
  • Zara81

Jag är iranier och ska gifta mig med en svensk kille.

Vi har en del traditioner men den viktigaste är nog självaste vigseln. Man har en speciell uppdukning med olika saker som symboliserar exempelvis kärlek, fertilitet osv.

Sedan finns det något som kallas för knivdansen (kolla på youtube).

• Pagnie
    Zara81 skrev 2012-03-10 18:54:31 följande:
    Jag är iranier och ska gifta mig med en svensk kille.

Vi har en del traditioner men den viktigaste är nog självaste vigseln. Man har en speciell uppdukning med olika saker som symboliserar exempelvis kärlek, fertilitet osv.

Sedan finns det något som kallas för knivdansen (kolla på youtube).
    Ja Aghden vet vi om och likaså knivdansen det kommer vi köra på under vårt bröllop. Finns det några fler traditioner som man kan ha med? finns ju hur många svenska som helst.
  • elli84

Min blivande make är iranier och jag är halvsvensk/halv syrier så det blir en riktig blandning :)
    Vi kommer nog att ha vårt bröllop i en festlokal med libanesisk mat och persisk mat. Någon knivdans samt den där dukningen som står för massor m saker kommer vi nog inte heller ha.

Vart och när ska ni gifta er?

www.elliwoww.blogg.se "En blogg om min väg fram till mitt drömbröllop"

• Zara81

Jag vet inte om andra trationer under självaste festen. Man dansar väldigt mycket och har nog inte långa tal under middagar som man kan ha på ett svenskt bröllop.

Jag/vi gifter oss 16 juni i Stockholm. :) Var och när gifter ni er?

• Pagnie

Okejokej. Ja men det är ju bra då har jag ju lite koll. :D

Vi gifter oss 13 juli 2013 i stockholm.

Svar på tråden Mixbröllop (persiskt-svensk) någon med tips?