• askungen

sent ute?

hej hej, jag friade till min sambo i början på janurai och har diskuterat fram och tillbax när bröllopet ska ske, antingen i sommar elelr närsta sommar. vill helst gifta mig i sommar men de känns som att det är dömt till att bli misslyckat då det endast är bara 3månader kvar till sommaren. någon mer som jag som inte planerar flera år i förväg men lyckats ändå?

eller är det helt enkelt bäst att vänta till nästa år?

tacksam för svar :)

• Svar på tråden sent ute?
  • Odium

Det enda jag kan tänka mig skulle bli problem är väl kyrka och/eller lokal.. De brukar ju vara bokade något år i förväg.
    Förutsatt att du inte vill ha ett hejdundrandes spektakel där allt ska matcha allt in i minsta detalj osv.. för isf lägger du upp alla bollar rätt för ett nervöst sammanbrott Flört

• askungen

Det känns som att många tjejer funderat över sitt bröllop länge, själv så trodde jag aldrig att jag skulle få gifta mig.. jag vill ha ett lite mindre bröllop med god mat med mina närmaste o sen kanske en liten fest efteråt. Jag vet inte riktigt va jag är rädd för. Allt går ju om man bara vill. tror jag är rädd för att gesterna ska tycka ;(

• Pertinax

Vi började planera mellan jul och nyår och gifter oss i mitten av augusti. Tycker fortfarande att vi har gott om tid. Största problemet för oss blir att få ihop ekenomin, men vi försöker tänka budget och hr börjat handla på oss grejer direkt för att sprida ut kostnaderna så mycket som möjligt.

• Juni 2012

Det beror ju helt på vilken sorts bröllop ni vill ha
    Kyrkligt eller borgeligt? Ska ni ha speciella kläder? Bjuda in gäster? Ha fest? Bjuda på mat och vara i lokal?

En borgelig vigsel utan fest går ju att boka på några veckors varsel. Solig

• askungen

Vi har samma strategi, försöker fynda saker lite här o där :)

• askungen

Vi vill ha en privat vigsel eller va det nu heter ute någonstans vid havet o efter det ära en god middag tillsammans med våra familjer o våra närmaste vänner o sen evt en fest för övriga vänner. De ska vara vackert, romantiskt o enkelt :)

• Misswert

Jag friade i oktober förra året och vi gifter oss i början av juni. Det första jag tror ni behöver göra är att kolla med kyrka/vigselförättare för att få fram förslag på datum. Jag har gjort just som du och Pertinax, köpt på mig lite eftersom jag har hittat till bra priser.

Lycka till! Ni klarar det säkert!

• Pertinax

Gör som misswert föreslår och kolla upp präst/borgerlig vigselförrättare så fort som möjligt. Om ni hittar någon som ställer upp på det ni vill göra det datum ni vill så är det bara att köra! Det är gooott om tid :)

• annapanna88

Jag tror absolut inte att det är någon fara med tid om ni inte ska ha något "storslaget".
    Börja som sagt med vigselförrättare om ni vill ha borgerlig vigsel. Om ni bara ska äta middag med de närmaste efteråt går det ju att boka bord på restaurang. Fest för vänner kan man ju ha senare om man vill och ha nåt enklare, typ grillfest.
    Om du vill ha en klassisk brudklänning så gå till en affär där man får med sig klänningen direkt om de har en storlek som passar så slipper du beställa, alternativt köp en fin, vit klänning i vanlig affär inför studenten.
    Det går ju som sagt att fixa en borgerlig vigsel med bara några veckors planering så kör på!

• askungen

Ååååå va skönt med lite posetiv respons, känner mig jätte glad o hopp full. Då siktar vi på ett bröllop i sommar. Tack tack för alla inlägg :)

• sanmal

Jag blev friad till nu på alla hjärtans dag (i år) o vi har satt datumet till 21/7 nu i år. det har inte varit några större problem att boka lokal eller kyrka även om det kanske är liiite kort om tid :)

vårt bröllop blir nog lite "halvstort" men jag är bombsäker på att vi fixar det ändå trots att et är ca 4 månader till dagen D! :D

Lycka till! :)

• Lipan

Jag friade till min sambo på nyårsdagen i år och vi ska ha bröllopet i juli och det känns som att vi är hyfsat klara med planeringen. Ringar och kläder är inköpta, lokal, fotograf och frisör är bokade och save the date-korten är utskickade. Större delen av planeringen till mat, bakverk och dekorationer är gjorda och vi kommer att ha ca 75 gäster så det blir inget pyttelitet bröllop heller.

Jag förstår inte varför man inte skulle hinna planera det på några månader? Det är kanske då om man ska ha en speciell lokal eller vigselplats, men annars tycker jag att det ändå känns som att vi hunnit klara av det mesta redan nu efter två månader. Glad

• ThereseV

Som många säger så är det främst lokaler som kan bli uppbokade, så om man alltid har velat vara på ett speciellt ställe så kan det bli problem, annars är väl det störta problemet pengar. Allt ska ju betalas under en mycket kortare tid än om man sprider ut det på över ett år/flera år. Har man pengar så skulle man nog kunna fixa ett helt fatastikt bröllop på bara några veckor. 

• MrsH

Min bror och hans sambo planerade sitt på 2 månader och de gick galant!!!

• askungen

Va skönt att höra, jag hoppas att lokalen vi ska titta på i morgon känns rätt annars kan de bli lite krångligt, har svårt att hitta en vigselring som passar min smak o ännu svårare att hitta bröllopsklänning men skam den som ger sig. De löser sig säkert tillslut. :)

• ThereseV

Om du vet vad du vill ha för ring så kan du ju gå in till en guldsmed och låta dom göra den åt dig:) 

Svar på tråden sent ute?