• Fru 0728

Orgel eller piano

Hej!
    Jag har funderat lite på det här med orgeln som spelar in och utgångsmusiken i kyrkan. Måste det vara orgel, kan inte kantorn spela piano istället? Eller måste det vara på ett visst sätt?
    Tycker orgel påminner så mkt om begravning och är väldigt tungt.

• Svar på tråden Orgel eller piano
  • MajaStina
    Fru 0728 skrev 2012-03-07 20:15:07 följande:
    Hej!
    Jag har funderat lite på det här med orgeln som spelar in och utgångsmusiken i kyrkan. Måste det vara orgel, kan inte kantorn spela piano istället? Eller måste det vara på ett visst sätt?
    Tycker orgel påminner så mkt om begravning och är väldigt tungt.

Du kan välja precis vad du vill! Måste absolut inte vara orgelmusik när ni går in eller ut. Bara ni är överens med prällen så kan ni ta vad som helst. Vi tänkte be kantorn spela nåt eller så kör vi en låt på CD. Är inte riktigt klara med det där än... Själv skulle jag vilja ha nån musik vi båda gillar. Lite lugnare inmarschlåt och mer fart när vi går ut. Får se vad det slutar med!!

Lycka till!!

• Aniara4

Det bör inte vara några som helst problem för kyrkomusikern/kantorn att spela piano istället för orgel om ni vill det. Själv tycker jag om orgel, jag tycker det är mäktigt och högtidligt, men jag har förstås också gått mycket i kyrkan vid andra tillfällen än begravning (första advent t.ex, det brukar vara maffig musik då!), så jag var glad att musikern var duktig på orgel.

CD brukar sällan bli bra i kyrkor, akustiken är inte anpassad för det, och det är inte ens säkert att de har en musikanläggning. Och så är det väl lite synd att inte utnyttja möjligheten att ha proffsiga musiker som spelar vad vi vill live, alldeles gratis, bara för oss!

• Fru 0728

Tack för era svar, då ska vi be kantorn spela både orgel och piano så får vi bestämma vad vi tycker låter bäst:)

Svar på tråden Orgel eller piano