Okej, so…here we go… Kommer bli en lång lista känner jag. Hoppas det kan vara till hjälp för dig i alla fall! =)
Hobbycraft: www.hobbycraft.co.uk/ Där hittar du, ja allt som har med hobby och gör det själv pyssel. Du kan kolla på deras hemsida för att se ungefärligt sortiment. Denna typ av butik hittar du inte centralt (nära shopping gatorna alltså), de är stora och du får kolla i förväg var du hittar den närmsta.
Atlantis: www.atlantisart.co.uk/ Där hittar du papper och målar grejer etc. (hittar du inte pappret du söker så hittar du det inte typ..) Ligger mellan Aldgate East och White Chapel ungefär tror jag.
Graphic Centre: www.londongraphics.co.uk/ Gå till deras flagship store i så fall, den ligger vid Covent Garden. Här hittar du..ja, kolla på hemsidan! =)
Riktigt billiga kläder och även smycken hittar du på Primark, men räkna inte med kvalitet. (Och tänk en stund på de stackare som sitter och tillverkar deras billiga plagg…). Kolla vilket material de är gjort av, vissa saker är faktiskt helt ok! Ska du gå dit så försök undvika den butiken på Oxford Street, det är helt enkelt för mycket folk där, o det brukar krylla av svenskar (som inte verkar förstå att de inte är de enda svenskarna i världen där, folk delar hej vilt med sig av privata saker man inte vill höra!?) Den är förvisso väldigt stor, men räkna i så fall med att spendera flera timmar där…och långa köer för provrummen.
Typiska områden för shopping är väl framför allt runt Oxford Street och en klassisk visit till Portobello Market i Notting Hill på en lördag hör väl till. Annars tycker jag att Kensington High Street är väldigt bra, (föredrar absolut den före Oxford Street.) Där finns även TKMaxx (www.tkmaxx.com/) som är en outlet butik med märkeskläder.
Åkte aldrig till Oxford Street om jag inte va tvungen. Alldeles för mycket folk och framför allt turister! Har man lite större budget så är ju helt klart Harrods något man bör besöka för shopping, eller bara afternoon tea! (Laduée finns dessutom där! =) )
När det gäller smycken, ja det beror ju helt klar på vilken nivå vi pratar om. Men kanske börja på Old Bond Street och fortsätt till New Bond Street (vi pratar ganska up market här, men det är rätt kul att gå runt där ändå! =)) Pratar vi om diamanter så är det Hatton Gardens som gäller. Annars finns det ju de vanliga smyckeskjedjorna och de hittar du ju lite överallt. Kommer inte på någon specifik just nu, men det kommer du helt klart springa på vare sig du letar efter dem eller ej.
Vill du hitta lite mer egendesignade och speciella och billigare smycken mera (som jag förstod det som) så åk till Brick Lane området. Old Spitalfieldes Market (Liverpool Street Station) och närmre Brick Lane finns Petticoat Lane Market, dagen för detta är söndagar (9am - 2pm) Annars är ju Camden alltid trevligt att besöka, finns ju med mycket marknads stånd men även en del butiker nu mera.
Är det dåligt väder så skulle jag rekommendera Westfield (den vid Shepherds Bush), stort shopping center med det mesta man kan önska sig.
Vet inte hur mycket du varit i London, ursäkta om jag nämnt saker som är för basic..!!
Och for guds skull, glöm inte de magiska orden! Please, Thank You, May I, Excuse Me och sist med inte minst, Sorry! Svenskar uppfattas ofta som ganska otrevliga av engelsmän om de inte förstår vanligt engelsk hyfs!
Ska ni dit vid påsk eller som alla andra svenskar? =) Kommer själv spendera ett par dagar där då…får nästan säga tyvärr för det är alltid såå mycket turister där då…! =)