Min dröm om barn verkar allt mer fjärran
Jag fyller 28 i år, sen jag var ca 21 har jag av och till haft en stor önskan att skaffa barn, den verkar komma med något års mellanrum. Tidigare har det inte varit ett alternativ, men nu i sommar gifter jag och min m2b oss, sedan kommer vi att bo utomlands i ett år, och efter detta så skulle jag vilja skaffa barn (dvs. sommaren 2013) Om det vill sig väl skulle vi alltså få vårt första barn det år jag fyller 30. Det här är givetvis inte en rigorös planering, utan mer ett sätt för mig att försöka ha ett realistiskt perspektiv på ungefär när det skulle kunna hända. Chansen är stor att jag har endometrios, eftersom det finns i släkten, och jag har många typiska symptom, så jag vill inte försöka bli gravid allt för sent, ifall det skulle vara svårt för mig.
MEN. Under det senaste året har min m2b mått väldigt dåligt över sitt arbete, eller snarare över sig själv. Han har mycket prestationsångest och liknande som han tar ut på sig själv. Han äter medicin och går i terapi för detta. Och har blivit mycket bättre. Trodde jag.
Igår tappade han dock bort sin förlovningsring, och på en enda sekund var det som att han var tillbaka till där han var för ett år sedan... Han anklagar sig själv för allt. "Det är hans fel, han klarar inte av någonting, han är helt värdelös, kan lika gärna dö" osv osv. Det spelar ingen roll vad jag säger, han hamnar i någon slags loop som går runt och runt. (Trots att ringen hittades igen)
Vi har kämpat med det här så länge, och jag trodde verkligen att han var på väg att bli bättre, men tydligen inte. Det känns så jobbigt. Jag har själv mått dåligt och ätit antidepressiva så jag vet hur det är, och jag förstår honom. Samtidigt så känner jag mig så besviken på något sätt, jag har precs slutat med min medicin och känner för första gången på länge att jag har något att se fram emot och kan planera mitt liv. Jag vill verkligen gå vidare, men det känns som att vi inte kommer kunna göra det längre... Min m2b har för mycket problem just nu.
Hur hanterar man den besvikelsen? Jag är givetvis inte besviken på honom, utan på omständigheterna, dvs att när jag väl mår bra, då börjar han må dåligt... Och att vi nu antagligen kommer att få skaffa barn senare än vad jag skulle vilja... Jag vet inte rktigt hur jag ska hantera dessa känslor. Jag har itne berättat något för honom, för jag vill itne att han ska må ännu sämre och jag tror inte att han har lust att prata om barn just nu med tanke på hur han mår...
Kanske ville jag mest skriva av mig.. Men är det någon som känner igen sig eller har något tips, råd eller stöd att ge?