• Tokig

Vad gjorde jag för fel??? (Mail från moderator)

Fick ett mail från moderator idag att ett av mina inlägg hade tagits bort. Men jag förstår inte vad jag gjorde fel. Kan någon av er duktiga BTare förklara. Får man inte lägga ut sin e-post?

Så här stod det i mailet. Nu har jag censurerat lite så att jag inte gör fel igen.

”Ärende: 16525 Ditt inlägg enligt nedan i tråden "XXXX" har plockats bort då det strider mot medlemsvillkoren (§12. Undersökningar, kontakt, research, informationsinsamling m.m.).

Man får inte Bröllopstorgets tjänster för att göra efterlysningar eller undersökningar på annat sätt än vad som tydligt angivits i villkoren eller tjänsten som du utnyttjat.

För mer information om upprätthållningen, hur du överklagar och varför du fått detta beslut, se denna sida:

www.brollopstorget.se/Forum/uppratthallningen...

Här är en kopia på inlägget du skrev:

"[citat från en annan BTare] skrev 2012-XX-XX XX:XX:XX följande:

Var i XXX kommer bröllopet vara? Min XXX är super duktig och ska fota vårat bröllop i XXX :) Beroende på hur lång tid under dagen/kvällen du vill "ha" henne så är priset mellan XXX och XXX. Men hon kan inte den XXX XXX ;)

Jag skrev: Du får gärna maila hennes kontaktuppgifter till mig. Ska gifta mig i XXX.

[min e-postadress]"

Jag citerade alltså bara ett inlägg angående en tjej som hade en fotograf och bad henne maila kontaktuppgifterna till mig. Strider detta mot något? Vill bara veta så att jag gör rätt i framtiden.

• Svar på tråden Vad gjorde jag för fel??? (Mail från moderator)
  • Lommila1

troligen har någon tyckt att detta var marknadsförning av din kompis och därför togs det bort

• Tokig
    Lommila1 skrev 2012-02-29 08:49:49 följande:
    troligen har någon tyckt att detta var marknadsförning av din kompis och därför togs det bort
    Ok, tack. Jag blev så himla förvånad bara. Det stod ju inga namn eller nånting. Och hon uppmanade ju inte mig att kontakta. Det var ju jag som bad henne skicka sin släktings kontaktuppgifter.
  • Lommila1

aj jag missförstod lite, då var det nästan änu knepigare:S

vet inte hur policyn är här på BT om alla inlägg som anmäls automatiskt tas bort... hmm

• Tokig
    Lommila1 skrev 2012-02-29 09:00:03 följande:
    aj jag missförstod lite, då var det nästan änu knepigare:S

vet inte hur policyn är här på BT om alla inlägg som anmäls automatiskt tas bort... hmm
    Ja, jag tycker faktiskt det är jättekonstigt.

Men någon som har stenkoll på policyn kanske ser detta och kan berätta för mig?
    Eller den som anmälde kan ju berätta vad jag gjorde fel. Som sagt jag vill bara veta för framtiden...
  • ThereseV

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte får lägga ut maialdresser i inläggen, men jag kan ha kommit ihåg det fel..?

• Tokig
    ThereseV skrev 2012-02-29 09:09:56 följande:
    Jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte får lägga ut maialdresser i inläggen, men jag kan ha kommit ihåg det fel..?
    Kan någon bekräfta detta?

Det finns ju trådar som nästan uteslutande består av e-postadresser så då har jag missat det totalt.
  • Emmisenn

Mitt inlägg i den tråden har inte tagits bort och jag kan inte heller förstå vad som blev fel(?!) Verkligen konstigt då så många andra skriver i princip likadant som vi gjort.

• Tokig
    Emmisenn skrev 2012-02-29 09:29:56 följande:
    Mitt inlägg i den tråden har inte tagits bort och jag kan inte heller förstå vad som blev fel(?!) Verkligen konstigt då så många andra skriver i princip likadant som vi gjort.
    Eller hur... jag fattar faktiskt ingenting. Allt jag gjorde var ju att be dig maila hennes kontaktuppgifter. Visst är det skumt?

Det kanske är en komplott :)
  • ThereseV

Jag hittade vart jag läst det, inne på reklampolicy.
    "– Man får inte posta e-post adresser i foruminlägg, inte heller övriga kontaktuppgifter som mobil- eller telefonnummer tillåts. " Men jag vet inte om det bara gäller folk med företag eller oss privatpersoner också? 

• ThereseV

Det låter ju ologiskt eftersom det, som Tokig säger, finns trådar med i princip bara e-postadresser? Men dom kanske gör skillnad på när folk vill få ett festhäfte skickat och när det handlar om en tjänst som någon tjänar på? =S 

• Chicita

Jag tror att det är så att inlägget du citerade var gränsfall till reklam.
    Och att du sen bad personen att kontakta dig via mailadress gjorde att det såg ut som att du ville göra affärer (svart?) med denna fotograf. Alltså du sökte kontakt i förtjänstsyfte så att säga...
    Och det strider mot villkoren (som dom citerat).

Oavsett om det är ok att lägga ut mailadresser eller inte så ska jag rekommendera er att inte göra det. Att sprida sin mailadress öppet är som att be om spam.
    Skicka hellre ett privat mess och säg "här är min mailadress kan du be XX kontakta mig" (eller vad det nu gäller).

Och vad gäller att anmälda inlägg alltid plockas bort så är svaret Nej.
    Jag har anmält sånt som är uppenbar reklam (tycker jag). En person som grävde upp trådar som varit döda i 4-6 år och "rekommenderade en jäääättebra underklädessida på nätet".
    Men även om den här personen inte deltog i andra diskussioner utan bara gjorde inlägg med länkar till denna underklädessida (tror jag anmälde 15 stycken) så räknades det ändå som "oberoende tips" och inget gjordes åt detta...

Och innan någon undrar så var det inte jag som anmälde TS inlägg Flört

• Emmisenn

Skönt vi löst problemet iaf, jag har svarat dig ;)

• Tokig
    Chicita skrev 2012-02-29 09:40:30 följande:
    Jag tror att det är så att inlägget du citerade var gränsfall till reklam.
    Och att du sen bad personen att kontakta dig via mailadress gjorde att det såg ut som att du ville göra affärer (svart?) med denna fotograf. Alltså du sökte kontakt i förtjänstsyfte så att säga...
    Och det strider mot villkoren (som dom citerat).

Oavsett om det är ok att lägga ut mailadresser eller inte så ska jag rekommendera er att inte göra det. Att sprida sin mailadress öppet är som att be om spam.
    Skicka hellre ett privat mess och säg "här är min mailadress kan du be XX kontakta mig" (eller vad det nu gäller).

Och vad gäller att anmälda inlägg alltid plockas bort så är svaret Nej.
    Jag har anmält sånt som är uppenbar reklam (tycker jag). En person som grävde upp trådar som varit döda i 4-6 år och "rekommenderade en jäääättebra underklädessida på nätet".
    Men även om den här personen inte deltog i andra diskussioner utan bara gjorde inlägg med länkar till denna underklädessida (tror jag anmälde 15 stycken) så räknades det ändå som "oberoende tips" och inget gjordes åt detta...

Och innan någon undrar så var det inte jag som anmälde TS inlägg Flört
    Tack snälla för svaret :) Då förstår jag lite bättre!

Jag har i och för sig en e-postadress som jag enbart använder för "sånt här" men det var en klok idé att använda meddelandefunktionen istället.
  • litenkaka

Du får inte göra reklam eller "nappa" på tjänster via forumet och då inlägget du svarade på tydligt strider mot reglerna så plockas även ditt bort. Så personen som tipsade gjorde fel, du som nappade gjorde fel. Ett tips är att sköta sådant via Inboxen

• Tokig
    litenkaka skrev 2012-02-29 10:26:18 följande:
    Du får inte göra reklam eller "nappa" på tjänster via forumet och då inlägget du svarade på tydligt strider mot reglerna så plockas även ditt bort. Så personen som tipsade gjorde fel, du som nappade gjorde fel. Ett tips är att sköta sådant via Inboxen
    Tack tack!!! Skönt att veta. Då ska jag försöka hålla mig till reglerna i fortsättningen :)
  • passionsblomman

Ett tillägg i saken:

att trådar ligger kvar med innehåll de inte borde få ha, är ite ett tecken på annat än att ingen anmält dem (än). Forumet bygger helt och hållet på att medlemmarna själva (vi alltså) anmäler sådant vi tror /tycker är felaktigt och bryter mot reglerna. Det verkar inte finnas någon som helst övrig koll ifrån BT´s sida.

Alltså, om du ser sådana trådar, så anmäl dem! I exemplet med massor av @adresser, så är dt ju minst lika mycket för medelmmarnas egen skull, eftersom det verkligen inte är bra att dela ut sina kontaktuppgifter på det sätet.

Jag anmäler ofta trådar och inlägg. ag ser det inte som något taskigt, utan som att jag faktiskt gör oss alla en tjänst, genom att försöka hålla forumet fritt från sådant som inte hör hemma här, så vi kan fortsätta ha trevligt.

Slutligen: om du får mail från redaktionen, så kan du mycket väl vända det och fråga dem. Jag har haft flera diskussioner under åren, och det är inte alls alltid som den som modererat tråden, uppfattat helheten.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vad gjorde jag för fel??? (Mail från moderator)