chabar skrev 2012-02-28 22:28:12 följande:
Jag tycker det är ett väldigt bra försök, speciellt om du inte brukar sminka dig så mycket!
Ett par ips att tänka på aär ju att du antagligen kommer att fotas ganska mycket på dagen D, och då är det smart att:
-se till att din foundation inte innehåller SPF/Solkskyddsfaktor, det kan bli vitt på bild. Eller om den nu har det, prova fota med blixt i lite olika ljus så att du ser hur det ser ut.
-Du kan pröva använda en ögonskugga med lite lite skimmer i för en extra effekt på sminker. Jag skulle rek en ljus nyans som du kan peta på lite lite i ögonvrån, som du redan fått tips om. Eftersom det skimrar lite så ser det ännu ljusare ut, men det ska doseras med viss varsamhet.
- Skippa eyeliner i tårkanalen, eller pröva en hudfärgad. Det öppnar upp ögonen och får dem att se större ut! Så kan du istället markera med en brun skugga på franskanten. Snyggt om man försöker få det att se ut som om det är fransarna som är så täta att det är det som blir mörkt.
-Tycker du har väldigt fina ögon, framförallt ögonfärgen! Pröva att skugga i lite bruna/guldiga nyanser, det framhäver det blå.
Ex: Hudfärgad/neutral skugga som bas alt. en primer
En Nougatfärgad/ljusbrun matt skugga som du fyller i kring globlinjen och ner längst ut på ögonlocket
En mörkbruk skugga som du markerar längs fransraden, främst övre, in lite på den nedre och precis ovanför globlinjen. Det skappar djup och öppnar upp ögat!
Och om du vill så kan du ju pröva att ta en concelaer som drar åt ett rosa håll om du känner att du har mörka ringar under ögonen, istället för att "bara" använda en ljus concealer. Då är en lite rosa/persikofärgad concealer effektivare på att dölja det blå. Återigen - använd inget ljusreflekterande i basen för det blir knas på bilder!
Det är nog mina tips. Och förutom michelle på Youtube så finns Gossmakeupartist - han är min guru.
Eeh, långt inlägg. Men jag råkar vara sminknörd och väldigt glad i smink :D
bilden togs med min mobilkamera hehe. jag har beställt foundation med spf 20 från e.l.f. har även beställt en rouge också. och precis som du säger måste jag ta i med ögonskuggan. har guldiga och bruna toner hemma. får ösa på mer nästa gång =).
det låter konsigt men mina ögon ändrar faktiskt färg, glåblå, blå och gröna har jag sett mina ögon som. mest mest blå. spökögon!
dom hade tyvärr inget ögonbrynskit på e.l.f i den färgen jag ville ha :(. får köpa i svergie istället.