• Estelle

Initialer på brudklänningen?

Tycker ni att det är en bra idé?

Tänkte "I&K" på ett band nere på klänningen...

Eller göra ett mönster av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 21:57
    Bry er inte om klänningen, har egentligen inget med saken att göra.
  • Svar på tråden Initialer på brudklänningen?
  • Estelle

Problemet ligger i pengarna, vi har råd men jag är inte den typen som vill slösa.

• Chicita

Jag skulle ha avstått ifrån det.
    För mig känns det lite som "ifall ni undrar så JA det är jag som är bruden".

Eller "tillhör XX" (som man gjorde på dagis med namnlappar).

Det kan säkert bli jättefint om det görs på rätt sätt och verkligen vävs in i mönstret på något sätt om det är på ovanstående klänning. Men det kan bli helt fel också. Och det är ju inget man bara petar bort. Utan då är det troligtvis en ny klänning som gäller

• Pyttsan

Jag hade inte heller vågar göra det, men om jag hade gjort det, hade jag antagligen valt att ha det på släpet och inte i framkant på klänningen. Och i så fall mycket subtilt, antingen invävt och liksom gömt i broderiet, om du ska ha svart broderi som på klänningen ovan, eller så hade jag valt att göra initialerna i samma färg som klänningen. 

Hur menar du egentligen att du skulle göra med ett band? Liksom ett kantband i fållen eller?

• chrpe

Jag hade inte gjort det själv, men om du tror att det kan bli fint så ska du väl köra på det. Kanske diskret på ett band om du har det runt midjan eller varför inte bara göra ett eget minne av det, där du broderar in det i underkjolen eller på insidan av klänningen vid hjärtat?

• Pyttsan

Det är inte så lätt att få ett band att se snyggt ut då fållen inte är rak. 

Om jag trodde att det gick hyfsat att ta bort det om du ångrar dig, då hade jag sagt: kör på! Men tyvärr tror jag att broderierna lämnar märken i tyget som inte går att få bort. Har själv förstört en satinklänning då jag fäst en brosch i tyget och där jag nålat fast ordensband. Rynkar på näsan 

Band i fållen kan man säkert ta bort och göra en ny fåll, då får du ev ha lägre klackar eller mindre underkjol, om man måste ta 1-3cm på längden. Men det tror jag i så fall är lättare att fixa, däremot ser jag itne riktigt framför mig hur man skulle göra det snyggt, tyvärr.

Sorry att vi ratar din idé! Kanske du hittar på nåt annat, i varje fall! Brodera i fodret annars! 

• Estelle
    Pyttsan skrev 2012-02-27 22:09:52 följande:
    Det är inte så lätt att få ett band att se snyggt ut då fållen inte är rak.

Om jag trodde att det gick hyfsat att ta bort det om du ångrar dig, då hade jag sagt: kör på! Men tyvärr tror jag att broderierna lämnar märken i tyget som inte går att få bort. Har själv förstört en satinklänning då jag fäst en brosch i tyget och där jag nålat fast ordensband. Rynkar på näsan

Band i fållen kan man säkert ta bort och göra en ny fåll, då får du ev ha lägre klackar eller mindre underkjol, om man måste ta 1-3cm på längden. Men det tror jag i så fall är lättare att fixa, däremot ser jag itne riktigt framför mig hur man skulle göra det snyggt, tyvärr.

Sorry att vi ratar din idé! Kanske du hittar på nåt annat, i varje fall! Brodera i fodret annars!
    Nej, det är ingen fara :)
  • Syllis 2012

Spara dom pengarna tycker jag om du inte har råd.Du blir fin i din klänning ändå utan den detaljen Glad

• Estelle
    Syllis 2012 skrev 2012-02-28 10:02:59 följande:
    Spara dom pengarna tycker jag om du inte har råd.Du blir fin i din klänning ändå utan den detaljen Glad

Tack! :)

Tack alla ni för era tips! :)

• Willow

Jag skulle satsa pa att gora det innuti klanningen i blatt med initialer och brollopsdatum. Som pa denna bilden t.ex.

• Estelle
    Willow skrev 2012-02-28 12:30:03 följande:

Jag skulle satsa pa att gora det innuti klanningen i blatt med initialer och brollopsdatum. Som pa denna bilden t.ex.

Snyggt, men min mening var ju att det skulle synas.
  • Willow
    Estelle skrev 2012-02-28 12:34:23 följande:
    Snyggt, men min mening var ju att det skulle synas.
    Aha, ok... Jag tankte det kunde ju vara ett alternativ ifall det var mer sa att du ville ha med initialerna aven om du inte ville riskera att 'forstora' klanningen utanpa ifall du skulle bli missnojd. 
  • Dejli

Nja.. jag hade kunnat tänka mig att det kanske skulle funka om man liksom gör en del av en blomma till snirkliga bokstäver som liksom flyter ihop med broderiet (som ju är ganska snirkligt som det är, så det "döljer" broderiet bra) eller något liknande. Eller att man broderar med ganska små bokstäver i svart på svart på midjebandet.

Men då är ju liksom grejen att det inte syns direkt, utan kanske att man nästan måste veta att det finns där, och på dig låter det ju som att du vill att det ska vara tydligt läsbart. Nej, jag förstår faktiskt inte syftet riktigt... det är inte en idé jag personligen gillar eller tycker låter snygg. Men om du har en idé som du tror på så får du väl väga för och nackdelar och fundera över vilka alternativ du har om du inte gillar det du ser sen.

• Estelle
    Dejli skrev 2012-02-28 15:32:37 följande:
    Nja.. jag hade kunnat tänka mig att det kanske skulle funka om man liksom gör en del av en blomma till snirkliga bokstäver som liksom flyter ihop med broderiet (som ju är ganska snirkligt som det är, så det "döljer" broderiet bra) eller något liknande. Eller att man broderar med ganska små bokstäver i svart på svart på midjebandet.

Men då är ju liksom grejen att det inte syns direkt, utan kanske att man nästan måste veta att det finns där, och på dig låter det ju som att du vill att det ska vara tydligt läsbart. Nej, jag förstår faktiskt inte syftet riktigt... det är inte en idé jag personligen gillar eller tycker låter snygg. Men om du har en idé som du tror på så får du väl väga för och nackdelar och fundera över vilka alternativ du har om du inte gillar det du ser sen.
    Tack för tipset iaf! :)
  • Fidde

var hittade du den klänningen en kompis som vill gifta sig i den?=)

• Chicita
    Fidde skrev 2015-02-10 19:48:56 följande:

var hittade du den klänningen en kompis som vill gifta sig i den?=)

Personen som startade tråden finns inte kvar på BT (namnet är svar och inte klickbart)

Prova att göra en bildsökning på google efter bilden istället :) 

Svar på tråden Initialer på brudklänningen?