• Blueberry

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...

Jag har nyligen förlorat en nära vän och har börjat tänka allt mer på hur otroligt kort livet är och att man bör göra det mesta av det och inte bry sig så mycket om vad andra tycker.

Med detta har jag börjat prioritera annorlunda, försöker leva mer och jag har börjat tänka på bröllopet.

Vi planerar ett bröllop för sommaren 2013 i en fantastisk (dyr) lokal nere vid havet med lyxig middag och dyr underhållning. Börjar nu känna att detta egentligen inte är vad jag vill och börjar allt mer inse att jag bara gör detta för alla andra. Min dröm är mer romantik och mindre show.

Drömmen jag har är att överaska min sambo med ett frieri dagen innan vi gifter oss (skulle göra detta tre veckor innan det första tänka bröllopet då som han inte kommer veta är inställt). Sedan gifter vi oss enkelt utomhus med de närmaste runt oss dagen efter.

Vi har redan betalat 10000 :- för festlokalen vi har som vi inte kan få tillbaka. Om vi skulle behålla festlokalen skulle det kosta ytterligare 35000:- för att genomföra det först tänka bröllopet. (+ all underhållning och fotograf med mera).

Det lilla kanske bara kostar 5000:-

Så nu undrar jag, vad skulle ni ha gjort, haft det planerade stora bröllopet eller valt det lilla.

Ställer mig frågorna om sambon skulle uppskatta överraskningen, kan meddela att han inte vill vara med och planera bröllopet, men han vill gifta sig.

Är även orolig för att detta bara är en fas med tanke på vad som hänt men det känns rätt ändå.

Vet att det är en komplicerad fråga och det finns inga riktiga svar men hoppas på lite tankar.

• Svar på tråden Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...
  • Chicita

Har jag förstått det rätt om jag antar att du i så fall kommer att låtsas skicka ut inbjudningar och allt inför det stora bröllopet, precis som man ska göra annars?

Och att du nu vill ställa in allt utan att berätta för din make, och ha ett helt annat bröllop 3 veckor före det ni har planerat?

Hur ska ni få de "inbjudna" att spela med. För chansen är ju rätt stor att han i så fall pratar med sin släkt och vänner som han tror är inbjudna, men som inte är det.
    Jag skulle nog i alla fall bli besviken om jag skulle få en "inbjudan att spela med i ett lurendrejeri" typ och veta att jag måste låtsas att vara glad för inbjudan, men att jag inte får komma på själva bröllopet.

Och hade maken gjort något sånt mot mig så hade jag blivit besviken eftersom att jag även om jag inte ville vara prinsessa på vår dag och jag hatar att vara i centrum - så är det ju ändå ett datum man ser fram emot och har ställt in sig på att det ska vara på ett visst sätt...

Eftersom det är så långt fram så tycker jag istället att du ska prata med maken och säga att det inte känns rätt för dig och fråga honom om han vill ändra planerna med dig och göra något enklare istället. Att försöka få ett så stort lurendrejeri att funka eftersom det måste involvera så många fler än bara ni - nja... Det tycker jag inte känns rätt varken mot honom eller era släktingar och vänner...

• anne på grönkulla

Alltså - försök föreställa dig sälv i hans situation, att bli helt bortkollrad från all relevant kunskap om sitt eget bröllop, att alla runt omkring dig ljuger om det. Skulle du vilja få den överraskningen?

• TheD
    anne på grönkulla skrev 2012-02-25 14:09:24 följande:
    Alltså - försök föreställa dig sälv i hans situation, att bli helt bortkollrad från all relevant kunskap om sitt eget bröllop, att alla runt omkring dig ljuger om det. Skulle du vilja få den överraskningen?
    Gillar inte den här idéen. han har lika stor rätt att planera och diskutera sitt bröllop som du. Det handlar om er två. Jag skulle ha blivit skitförbannad!!!!!
  • MeaJ
    TheD skrev 2012-02-25 17:23:13 följande:
    Gillar inte den här idéen. han har lika stor rätt att planera och diskutera sitt bröllop som du. Det handlar om er två. Jag skulle ha blivit skitförbannad!!!!!
  • Dejli

Om min karl gjort något liknande hade jag ställt in alltihop. Mitt förtroende för honom och vårt förhållande skulle få sig en ordentlig törn.

Om han verkligen ångrat sig och inte ville fullfölja det stora bröllop "vi" planerat (om jag hade varit TS) så hoppas jag innerligt att han tagit upp det med mig och förklarat läget. Jag har själv ingen dröm om ett jättebröllop, men om vi planerat för att vänner och familj ska närvara så hade jag sett fram emot det och även sett fram emot allas reaktioner, fina kläder etc. Att då, utan förberedelse, bli berövad det. Nej, det hade jag inte velat. För risken är ju att man också blir tagen på sängen och inte vågar säga nej när man väl är uppe i det - man har ju ingen tid att tänka efter om det är så snabba ryck som gäller.

• Anneli256

Håller med tidigare talare. Alla sk förberedelser som måste fejkas... o rent av ljugas om.. bådar inte gott för ett framtida förtroende.

Om du nu vill överraska honom... så gör det i så fall långt innan plannerat datum. Bara säg.. nä du älskling.. jag vill inte vänta, vill gifta mig med dig nu. Vi kan väll göra det enkelt med bara våra nära och kära närvarande.. Att ångra sig är helt ok...tycker jag. Men inte att ljuga och luras på det sätt du tänkt oavsett om syftet är det bästa.Glad

Svar på tråden Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...