• LillaEllan

    Solosång och psalmer?

    Måste man ha med en psalm i vigselprogrammet? Har för mig att det är så, och räcker det iså fall med en?

    Hur många solosånger kan man ha med? jag kan inte välja mellan tre olika, blie tre för mycket?

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Solosång och psalmer?
  • Soldemor

    På något vis är det bra om psalmerna är med - psalmer för du måste ha minst två st om det är en vigsel enligt svenska kyrkans ordning.
    De finns de som trycker texten i agendan, eller så skriver man bara ut numret och kanske titeln på psalmen. Men då måste gästerna ha psalmbok också. Samma sak är det med Herrens bön (Vår Fader/Fader vår). Man kan ha texten i agendan för att inte gästerna skall ha psalmbok att hålla reda på också. Att ha allt tryckt i agendan brukar också uppskattas mycket av vaktmästaren, för det är drygt att samla in många psalmböcker.

    Tre solosånger går jättebra, försök att placera dem mellan sekvenser av mycket talat ord så blir det en bra variation.

  • teddy

    prata med prästen (eller kantorn), ni kommer säkert kunna göra som ni vill, det är ju er dag! :)

  • Aniara4
    teddy skrev 2012-02-24 23:44:36 följande:
    prata med prästen (eller kantorn), ni kommer säkert kunna göra som ni vill, det är ju er dag! :)
    Du är ironisk va? *hoppas*
  • Sörön10

    Minst två psalmer måste man ha med på vigselgudstjänsten. Det finns tre "platser" i gudstjänsten och en av dem brukar ofta bytas ut mot solosång. Sen kan man lägga till fler solosånger. 

    Jag tycker inte tre sånger är för mycket! Ska sjunga tre på en vigsel nästa helg!  

    Men prata med prästen så får du veta exakt hur gudstjänstordningen ser ut.

    Lycka till! 


  • LillaEllan

    TAck snälla! vad glad jag blir då slipper jag vingas välja mellan dessa tre :)

    hmm har nån några tips på psalmer? vi ska gifta oss i kyrkan men är urkass på psalmer och kan inte en enda :) 

  • augustesen

    Om du googlar psalmer/vigselpsalmer kommer det upp olika förslag. Du kan också gå in på Kyrkomusik.se och lyssna igenom lite där.

    Jag tycker dock inte om någon av vigselpsalmerna så vi kommer ha klassiska sommarpsalmer 199 "Den blomstertid nu kommer" samt 201 "En vänlig grönskas rika dräkt".

  • LillaEllan

    det är ju dock någon jag kan och det kanske man ska ta, bara för att välja nån :)

  • teddy

    vilka psalmer och sånger och hur många kan man ju såklart diskutera!

  • MeaJ
    augustesen skrev 2012-02-25 15:48:41 följande:
    Jag tycker dock inte om någon av vigselpsalmerna så vi kommer ha klassiska sommarpsalmer 199 "Den blomstertid nu kommer" samt 201 "En vänlig grönskas rika dräkt".
    Gifter man sig på vintern är dom psalmerna inte är så passande Flört
  • Syrinx
    teddy skrev 2012-02-25 21:52:24 följande:
    vilka psalmer och sånger och hur många kan man ju såklart diskutera!
    Ja, du kan diskutera vilka psalmer. Men gifter man sig i kyrkan måste man ha med minst två psalmer, enligt Svenska Kyrkans vigselordning. Så där finns inget utrymme för diskussion.
    LillaEllan skrev 2012-02-25 15:43:12 följande:
    hmm har nån några tips på psalmer? vi ska gifta oss i kyrkan men är urkass på psalmer och kan inte en enda :) 
    Jag återkommer med tips när jag har psalmboken i närheten! 
     
  • LillaEllan

    Tack för hjälpen alla! jag ska lyssna igenom lite psalmer ska bli kul. och vi gifter ju oss på sommarn så ovan nämnda fungare fint för oss.)

Svar på tråden Solosång och psalmer?