• bridetobe2013

    Jaha. Vad säger man (svärmor) ?

    Bakrund: Vi har varit tillsammans i över 12 år. 2 barn (7 och 3) och hus. Vi väljer att gifta oss i rådhuset med bara våra föräldrar och ett par vänner närvarande....


    När jag gav bröllopsinbjudan till min mamma så blev hon så glad att hon grät, kramade mig och gav mig en stor puss på kinden.


    I går firade vi m2b då han fyllde år. Kom in på samtalsämnet "bröllop". Svärfar sitter och klanakar ner på bröllp och på folk som gifter sig. (dom skiljer sig ju ändå bara....) Sambon och jag tittade lite på varandra bara..


    Sen när folket skingrat sig lite så fick min svärmor inbjudan.........


    Reaktionen var: Nämen jaha. Det trodde jag väl aldrig. Jamen jaha. Så det ska ni göra. jaha ja. Ja, vad säger man? Kortet är ju fint........allt i helt neutral ton...... Hon såg väldigt obekväm ut av hela situationen....


    Till saken hör att min svärmor ofta kan säga klumpiga saker. Fast den här gången fanns det inte ens ett leende.


    Förstår med tanke på sambons föräldrar varför han knappt velat gifta sig... Undra om jag hade velat det med sådana föräldrar.


    Blir så less bara. Men då jag vet att mina föräldrar är överlyckliga så känns det bra endå. Har känt svärmor i 15 år och vet hur hon är. Men ett litet grattis hade ju inte gjort ngt,,,,


     


     


    1/6 2012
  • Svar på tråden Jaha. Vad säger man (svärmor) ?
  • Sebastiána

    Vad tråkigt. Jag hade nog väntat med att ge inbjudan i det läget faktiskt (men det är ju svårt att göra något åt nu) och väntat till nästa tillfälle. Inte kul att dela ut bröllopsinbjudningar när svärfar just dissat allt vad bröllop heter. Man kan undra varför han själv gifte sig. De måsta ha haft ett olyckligt äktenskap eftersom han säger så. Mina föräldrar har tvärtemot sagt att de hoppas att vi blir lika lyckliga som de.

    Svärmor kanske var spak efter det hennes man precis sagt.

  • Lommila1

    det är ju tråkigt att reaktionen var sådär, men släpp det å gå vidare.
    Det lät ju mest som svärmor var chockad och inte riktigt visste hur hon skulle bete sig. Sen är ju inte alla sådan aheller att di kör trumpetfanar stuket över goda nyheter

  • 1700tal

    Vad skulle hända om du sa till henne (utan ilska eller med arg ton) att "jag hade verkligen uppskattat ett 'grattis' och att ni verkade glada för vår skull"? Skulle polletten trilla ner då att hon inte reagerade som sig bör eller förstår hon överhuvudtaget inte vad hon gör/säger?

  • bridetobe2013
    Sebastiána skrev 2012-02-23 08:25:17 följande:
    Vad tråkigt. Jag hade nog väntat med att ge inbjudan i det läget faktiskt (men det är ju svårt att göra något åt nu) och väntat till nästa tillfälle. Inte kul att dela ut bröllopsinbjudningar när svärfar just dissat allt vad bröllop heter. Man kan undra varför han själv gifte sig. De måsta ha haft ett olyckligt äktenskap eftersom han säger så. Mina föräldrar har tvärtemot sagt att de hoppas att vi blir lika lyckliga som de.

    Svärmor kanske var spak efter det hennes man precis sagt.
    Svärfar dissar alltid bröllop/äktenskap., Dom är inte gifta. Jag brukar försöka att inte lyssna men nu blir det lite mer personligt.... Svärmor har 4 barn sen tidigare och 2 med svärfar (varav den älsta fyller 35 i sommar).... Jag har alltid trott att han inte vill gifta sig då dom har lite speciella familjeförhållanden. men men... vi har ju inte hört hans reaktion än....
    1/6 2012
  • bridetobe2013
    1700tal skrev 2012-02-23 08:41:20 följande:
    Vad skulle hända om du sa till henne (utan ilska eller med arg ton) att "jag hade verkligen uppskattat ett 'grattis' och att ni verkade glada för vår skull"? Skulle polletten trilla ner då att hon inte reagerade som sig bör eller förstår hon överhuvudtaget inte vad hon gör/säger?

    Jag påpekade att det inte var ngt tvång att komma men att vi trodde att våra föräldrar ville dela dagen med oss.... Det som stör mig är att hans ena halvsyster som är lika gammal som min mamma antagligen blivit jätte glad om hon fått veta. Skulle tagit henne istället och skippat svärisarna


    Helt ärligt så vedt jag inte... När jag väntade sonen i v 14 så hade vi inget sagt till ngn i sambons släkt att jag var gravid. (ville vänta till efter ul) Då satt min svärmor mittemot mig (och brevid sin dotter) och sa att hon inte vill ha flera barnbarn.... Och då har varken hennes yngsta son eller dotter fått barn än. Var en ren glädje att 1 månad senare berätta att jag var gravid. Än bättre att ge henne 2


    Jag kommer inte gräma mig över det. Men svärmor blir glad över alla sina barn. Utom min sambo... Sonen hon inte vill ha men fick för min svärfars skull som hon en gång sa.


    Jag sa


    1/6 2012
  • 1700tal
    bridetobe2013 skrev 2012-02-23 08:58:36 följande:

    Då satt min svärmor mittemot mig (och brevid sin dotter) och sa att hon inte vill ha flera barnbarn....


    Sonen hon inte vill ha men fick för min svärfars skull som hon en gång sa.


    1/6 2012
    Men herregud! Men hon måste ju ha något allvarligt fel om hon säger såna saker... Och då kanske det är lättare att tänka bortom allt det där? Hantera henne som man gör med barn eller mindre vetande människor, låt det rinna av om det går.
  • Juni 2012

    Vi valde att skicka våra på posten just för att slippa se reaktionerna. Min familj svarade direkt och var så glada, min m2bs familj har delvis inte svarat än

  • brideo
    1700tal skrev 2012-02-23 09:10:06 följande:
    Men herregud! Men hon måste ju ha något allvarligt fel om hon säger såna saker... Och då kanske det är lättare att tänka bortom allt det där? Hantera henne som man gör med barn eller mindre vetande människor, låt det rinna av om det går.
    Word! Hon verkar ju lite vrickad faktiskt. Tur att du kan bestämma hur du själv vill agera och att ni har det bra tillsammans! 
  • bridetobe2013

    Ja vad säger man...... Förutom att svärfar inte är "för äktenskap" så är han en underbar människa som ÄLSKAR sina barnbarn och som hälsar på oss minst 1 ggn /vecka. (då svärmor väljer att stanna hemma)


    Så vi umgås hellre med han. Ska bli kul att höra vad han tycker om det hela...... Svärmor skiter jag i


     


    1/6 2012
Svar på tråden Jaha. Vad säger man (svärmor) ?