• xMariax

    Medeltid/fantasy bröllop?

    Hej!

    Jag och min sambo är smått besatta av medeltid och fantasy, så det är en ganska självklar sak för oss att ha det som tema på vårt kommande bröllop. Vi vill gärna gifta oss inom några år åtminstone, men kommer studera på högskola fram tills 2016-2017. Vi kommer alltså inte hur mycket pengar som helst att lägga på bröllopet..
    Vi vill ha ett medelstort bröllop med släkten och nära vänner och kommer väl sammanlagt bli runt 50-60 pers..

    Så nu till min fråga; Ni som haft liknande bröllop, vad har det kostat er allt som allt på ett ungefär?

  • Svar på tråden Medeltid/fantasy bröllop?
  • Chicita

    Vi hade räknat med att lägga ca 35000:- på allt. Men sen sålde vi vår lägenhet för lite mer än vi räknat med och lite andra sådana saker + att vi fick tag i en superbra cateringfirma som har allt man behöver för dukning och sånt (så man verkligen får till stämningen) så i slutänden landade vi på ca 100000:-
    Vi hade 64 gäster.

    Det som vi la pengarna på:
    Maten, dukningen och femkamp - AUG
    Gycklarna och eldshow - TRiX (vilka andra kunde man välja liksom Flört)
    Musik i pauser under middagen - Själ (vi försökte få Patrask, men dom var inte hemma allihopa då)

    Jag sydde mina och makens kläder efter modifierade mönster från Sofias Ateljé.
    Sydde även till ena fotografen, till serveringspersonalen, till båda näbbarna, till pappas sambo och till en kompis, hennes make och deras son, samt till brorsan som ville vara munk Flört

    Jag fick låna en del dekorationer av Oniq härifrån BT, och mer gjorde vi själva.
    Jag gjorde draperier för att göra lokalen mer "medeltida".
    Svärmor sydde långservetter i linne och stolstäckare (typ "löpare" som vi draperade över stolarna)...

    Gästerna fick valet att komma som Adel, borgare, bönder eller vanligt klädda. Det fick dom ange i OSA så vi kunde planera bordsplaceringen utefter det Glad
    Vi fick jättemycket beröm. Både från AUG, TRiX och Själ för dekoration och genomförande. Och även från gästerna...
    Att lägga pengar på maten och underhållningen ångrar vi inte. Det hade nämligen kunnat bli väldigt "fel" om vi inte hade lyckats med detta. Det var verkligen höjdpunkterna på bröllopet Glad

Svar på tråden Medeltid/fantasy bröllop?