• Fia81

    Bordsplacering, Sånghäfte mm

    Har så svårt att bestämma mig så nu behöver jag era råd!!
    Vi ska ha middag efter vigseln men ingen fest. Vi blir ca 60 gäster.
    Tycker ni att vi bör ha ett värdpar, bordsplacering och ett sånghäfte med presentation av gästern ändå

  • Svar på tråden Bordsplacering, Sånghäfte mm
  • Chicita

    Bordsplaceringen är en sån sak som kan göra middagen riktigt bra.
    Att lägga en hel del tankeverksamhet bakom bordsplaceringen kan göra skillnad mellan en lyckad middag och en misslyckad.
    Om man låter alla placera sig som dom vill så blir det nästan alltid så att de olika "grupperna" hamnar med små mellanrum och att i dom här mellanrummen får andra tränga ner sig och kanske dela upp sig väldigt mycket (om du hänger med på vad jag menar)...
    Det innebär att man kan hamna mellan två stora grupper som känner varandra väl och som alltså har mycket att prata om sinsemellan, och ingen pratar med "mig". Medans min partner hamnade på andra sidan rummet mellan två andra grupper liksom...

    Värdpar behöver ni inte, och inte heller sånghäfte mm.
    Däremot kan en toastmaster / toastmadame vara till stor hjälp och en meny är alltid trevligt att ha...

  • Fia81

    Bra tankar!
    Menyn är buffe så det känns lite onödigt med meny eller?
    Får nog bli bordsplacering då kanske

  • Chicita

    Om det är buffé så räcker det ju med små kort vid kantinerna / serveringsfaten som berättar vad det är för något i dom (Potatisgratäng med vitlök, Varmrökt lax, Kycklingfilé med rosmarin) som exempel Glad

    Jag gjorde en bordsplacering väldigt enkelt...
    Alltså inte den som vi sen visade upp, den la vi mer tid på Flört
    Men vi ritade ut bord och satte i den form vi ville ha. Sen skrev vi allas namn på lappar (jag rekommenderar att färgkoda, exempelvis blå för hans släkt och rosa för din, gemensamma vänner kan vara lila exempelvis. Killarna i mörkare färg och tjejerna i ljusare. Enklast är att köpa färgat papper för det syns bäst)
    Sen är det jätteenkelt att flytta runt personerna tills man fått en bra blandning av människor. Och det är så enkelt att se om man råkar gruppera ihop dom lite tokigt så att säga Glad
    När man är nöjd så gör man en snyggare grej som man sätter upp i lokalen

  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-02-19 13:47:20 följande:
    Jag gjorde en bordsplacering väldigt enkelt...
    Alltså inte den som vi sen visade upp, den la vi mer tid på Flört
    Men vi ritade ut bord och satte i den form vi ville ha. Sen skrev vi allas namn på lappar (jag rekommenderar att färgkoda, exempelvis blå för hans släkt och rosa för din, gemensamma vänner kan vara lila exempelvis. Killarna i mörkare färg och tjejerna i ljusare. Enklast är att köpa färgat papper för det syns bäst)
    Sen är det jätteenkelt att flytta runt personerna tills man fått en bra blandning av människor. Och det är så enkelt att se om man råkar gruppera ihop dom lite tokigt så att säga Glad
    När man är nöjd så gör man en snyggare grej som man sätter upp i lokalen
    Detta var ett bra tips! Du är full av idéer och information Chicita Solig
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-02-19 15:12:02 följande:
    Detta var ett bra tips! Du är full av idéer och information Chicita Solig
    hehe.. jag blev tokig på att försöka flytta om folk på sidor (som den här) där man kan göra placeringskartor.

    Vi gjorde det ju extra svårt för oss också eftersom vi lät klädseln (adel, borgare, bönder och vanligt klädda) spela in i bordsplaceringen. Så vi färgkodade allt för att enkelt få en överblick så vi inte råkade sätta någon adel bland bönderna... Och det gjorde allt väldigt mycket enklare när man fysiskt kunde se och bara byta plats genom ett enkelt byte av lappar istället för att dra tillbaka till någon kolumn för att göra rum för någon annan och krångla på så sätt...
  • Jalle
    Fia81 skrev 2012-02-19 13:37:20 följande:
    Bra tankar!
    Menyn är buffe så det känns lite onödigt med meny eller?
    Får nog bli bordsplacering då kanske
    Vi ska också ha buffé men hade tänkt ha meny i festhäftet ändå. Tycker det ser snyggt ut och så kan man skriva med vilken tårta man bjuder på samt vickningen.
  • moonlightgirl
    Chicita skrev 2012-02-19 15:42:19 följande:
    hehe.. jag blev tokig på att försöka flytta om folk på sidor (som den här) där man kan göra placeringskartor.

    Vi gjorde det ju extra svårt för oss också eftersom vi lät klädseln (adel, borgare, bönder och vanligt klädda) spela in i bordsplaceringen. Så vi färgkodade allt för att enkelt få en överblick så vi inte råkade sätta någon adel bland bönderna... Och det gjorde allt väldigt mycket enklare när man fysiskt kunde se och bara byta plats genom ett enkelt byte av lappar istället för att dra tillbaka till någon kolumn för att göra rum för någon annan och krångla på så sätt...
    Bra idé med att köra med färgade papper för att ha koll på hans släkt, min släkt och vänner. Den idén norpar jag, det börjar bli dags för oss då vi gifter oss 2/6 i år.  =)
Svar på tråden Bordsplacering, Sånghäfte mm