• EmelieKarlsson

dukning

Sitter och letar efter dekorationer för bord för fullt!! Någon som vet något bra ställe att handla smått och gott? Samt någon bra insperations sida? :)

• Svar på tråden dukning
  • FelizLane

Här är en bild på min provdukning...  Ska klippa löparen till hälften. Tallrikarna kommer vara helt vita. Antingen vita blockljus eller kandelabrar.. Vad tror ni?

• EmelieKarlsson

Panduro har för 20 kr metern :). Inte så farligt dyrt beroende på hur mycket man ska ha :D

teddy skrev 2012-03-01 18:59:48 följande:
    Då måste jag få komma me i leken! :)

Först... den där sidan du nämner Daniiel, stylemepretty, va e de för en sida egentligen? E de bara inspiration eller? Har hört mycket om den men vet inte riktigt va jag tycker... :P

Sen pratar ni ju om dekorväv... De e väldigt fint... Var kan man hitta billig sån? Har bara hittat riktigt dyr... :( Eller finns det nåt annat bra alternativ? Jag har tillgång till linnedukar som vi nog tänker använda, men de e inte riktigt vita... de e sådär lite beigevita me lite mönster som många linnedukar visst är har jag insett och jag vet inte hur man kan göra de snyggt? Vad kan man kombinera till de dukarna egentligen? Ska tilläggas att jag vill ha något i ceriserosa... :)
  • Cicci90
    FelizLane skrev 2012-03-01 20:14:28 följande:
    Här är en bild på min provdukning...  Ska klippa löparen till hälften. Tallrikarna kommer vara helt vita. Antingen vita blockljus eller kandelabrar.. Vad tror ni?

Det är inte risk för att kandelabrarna skymmer sikten för gästerna att se varandra? Isåfall hade jag valt blockljus :) Annars tycker jag att din dukning är jättefin :) Kommer bli ännu bättre när du klipper ner löparen lite.
  • teddy
    EmelieKarlsson skrev 2012-03-01 22:51:34 följande:
    Panduro har för 20 kr metern :). Inte så farligt dyrt beroende på hur mycket man ska ha :D
    okej... så panduro ÄR det billigaste då?
  • Lillis82

Jag skall göra såna här fast i modellen mindre och hänga i taket  skall även göra små såna och ha som blomboll i mina vaser på borden så det fyller ut lite..

Betydligt billigare än att köpa fullt av blommor =) 

• EmelieKarlsson
    teddy skrev 2012-03-02 10:48:49 följande:
    okej... så panduro ÄR det billigaste då?
    av det jag hittade ja, men letade i och för sig inte med ljus och lykta, men som sagt, tycker 20 kr metern är helt okej :)
  • teddy
    Lillis82 skrev 2012-03-02 11:10:49 följande:
    Jag skall göra såna här fast i modellen mindre och hänga i taket  skall även göra små såna och ha som blomboll i mina vaser på borden så det fyller ut lite..

Betydligt billigare än att köpa fullt av blommor =) 

Jaa, så fint! :) E de sånna omtalade tyllbollar?
  • Lillis82
    teddy skrev 2012-03-02 15:38:01 följande:
    Jaa, så fint! :) E de sånna omtalade tyllbollar?
    Man kan göra både i tyll och i silkespapper.. de på bilden är i silkespapper.. super smidigt Glad
  • Jalle

Här är min inspirationsbild. Vi ska också ha runda bord, fast vi ska har vitt, mörkblått, gult och orange som färger. Vita linnedukar och en blå skål med vittblockljus ringblommor och på björkplatta i mitten av varje bord. "Servetterna" jag köpt är IKEAs kökshandukar, vita med blå rand.

Lokalen vi hyrt är ganska lik denna, en stor lada. Vi ska ha ljusslingor och stora kinesiska papperslampor i taket.
  • teddy
    Lillis82 skrev 2012-03-03 01:10:14 följande:
    Man kan göra både i tyll och i silkespapper.. de på bilden är i silkespapper.. super smidigt Glad
    Jaha silkespapper! Va bra... de måste ju billigare än tyll hehe! Hur exakt gör du?
  • Lillis82
    teddy skrev 2012-03-03 12:07:45 följande:
    Jaha silkespapper! Va bra... de måste ju billigare än tyll hehe! Hur exakt gör du?
    Jag kollade på den här länken.. såg man exakt hur man gör Glad

Kommer inte ihåg sidan, men om man söker på silkespapepr så kan man köpa lite större partier billigt.. hittade något för 189kr för 480ark. 

">

• teddy
    Lillis82 skrev 2012-03-03 13:30:26 följande:
    Jag kollade på den här länken.. såg man exakt hur man gör Glad

Kommer inte ihåg sidan, men om man söker på silkespapepr så kan man köpa lite större partier billigt.. hittade något för 189kr för 480ark. 

">

" target="_blank">

tack, så bra! :)
  • knyttan
    teddy skrev 2012-03-01 18:59:48 följande:
    Då måste jag få komma me i leken! :)

Först... den där sidan du nämner Daniiel, stylemepretty, va e de för en sida egentligen? E de bara inspiration eller? Har hört mycket om den men vet inte riktigt va jag tycker... :P

Sen pratar ni ju om dekorväv... De e väldigt fint... Var kan man hitta billig sån? Har bara hittat riktigt dyr... :( Eller finns det nåt annat bra alternativ? Jag har tillgång till linnedukar som vi nog tänker använda, men de e inte riktigt vita... de e sådär lite beigevita me lite mönster som många linnedukar visst är har jag insett och jag vet inte hur man kan göra de snyggt? Vad kan man kombinera till de dukarna egentligen? Ska tilläggas att jag vill ha något i ceriserosa... :)
    Linnedamast! Glad Det är sååååå vackert! Önskar så att jag kunde få tag på det! Vi ska ha dim/gammelrosa löpare med oblekt papper som placeringskort på naturvita servetter och det skulle vara så fint till riktiga damastdukar, vi har dessutom lite vintage-tema på festen...
    Om du har damastdukar så skulle jag satsa på lite rustik, vintagedukning, riktiga servetter, murgröna, rosor, gamla flaskor mm.
    Men tyvärr så måste jag nog säga att ceriserosa skulle göra sig bättre till kritvitt.... men det beror ju på nyansen så klart...
    här har du en bild på cerise dekorväv på något som kanske är damastdukar...
    www.brollopstorget.se/Annonser/
    men annonsen är från maj 2011 så den finns nog inte kvar..
  • teddy
    knyttan skrev 2012-03-04 00:43:16 följande:
    Linnedamast! Glad Det är sååååå vackert! Önskar så att jag kunde få tag på det! Vi ska ha dim/gammelrosa löpare med oblekt papper som placeringskort på naturvita servetter och det skulle vara så fint till riktiga damastdukar, vi har dessutom lite vintage-tema på festen...
    Om du har damastdukar så skulle jag satsa på lite rustik, vintagedukning, riktiga servetter, murgröna, rosor, gamla flaskor mm.
    Men tyvärr så måste jag nog säga att ceriserosa skulle göra sig bättre till kritvitt.... men det beror ju på nyansen så klart...
    här har du en bild på cerise dekorväv på något som kanske är damastdukar...
    www.brollopstorget.se/Annonser/?details=82537
    men annonsen är från maj 2011 så den finns nog inte kvar..
    Linnedamast?! Heter det så menar du? Visste jag inte hehe...

Vi har ju inte tänkt så mycket vintage då vi som sagt ska ha cerise o silver som färger, men man kan nog säkert få ihop de ändå. Gratis dukar får man ju inte strunta i lixom hehe.... Rosor o murgröna o sånt ska vi ju ha i alla fall... hittade ett snyggt tyg på ikea som de sålde ut billigt, flyn nånting tror jag det hette... inte riktigt cerist, snarare lila-cerist, men det kan nog bli snyggt till!

Förresten... det måste väl gå att färga linneservetter va! 
  • knyttan
    teddy skrev 2012-03-04 16:18:13 följande:
    Linnedamast?! Heter det så menar du? Visste jag inte hehe...

Vi har ju inte tänkt så mycket vintage då vi som sagt ska ha cerise o silver som färger, men man kan nog säkert få ihop de ändå. Gratis dukar får man ju inte strunta i lixom hehe.... Rosor o murgröna o sånt ska vi ju ha i alla fall... hittade ett snyggt tyg på ikea som de sålde ut billigt, flyn nånting tror jag det hette... inte riktigt cerist, snarare lila-cerist, men det kan nog bli snyggt till!

Förresten... det måste väl gå att färga linneservetter va! 
    om du har gamla (antika) linneservetter i damast så skulle jag verkligen uppmana dig till att låta bli!
  • teddy
    knyttan skrev 2012-03-04 17:59:04 följande:
    om du har gamla (antika) linneservetter i damast så skulle jag verkligen uppmana dig till att låta bli!
    Nä nä... de har jag inte hehe! "Vanliga" linneservetter alltså... de borde man väl kunna färga?!
  • knyttan
    teddy skrev 2012-03-04 18:14:45 följande:
    Nä nä... de har jag inte hehe! "Vanliga" linneservetter alltså... de borde man väl kunna färga?!
    Ja, då är det bara att köra igång! Glad Tänkte bara att om det är så att man har fina gamala linnedukar /servetter så kan de vara värda mer än man tror.. men om det är "vanliga" köpta linneservetter så är det bara att köra. Kolla på färgen vad som står för olika tyger. Linne är ju ett naturmaterial så det är nog inga konstigheter.
Svar på tråden dukning