• Anonym (undrande)

Bjuda till festen men inte till middagen?

Om tråden ligger fel får någon vänlig själ gärna flytta den.

Nån som vet vad etiketten säger om att bjuda till festen men inte till middagen? Är det ok?  

Vi kommer att ha 80-90 gäster till middagen men sen har vi ytterligare ca 10-20 personer till som vi gärna skulle bjuda, men tyvärr känner vi att vi inte har råd att bjuda alla på middagen. Är det ok att bjuda dem på festen men inte på middagen? Och hur formulerar man i så fall en sån inbjudan för att folk inte ska ta illa upp?

• Svar på tråden Bjuda till festen men inte till middagen?
  • Chicita

För att börja med det första du skrev - ja den ligger fel. Men det kan du ordna själv genom att anmäla din tråd och förklara att den hamnade fel och be att dom flyttar den.
    Det här hör inte riktigt till känsliga rummet (om du läser reglerna för det så ser du det nog Glad)

Men annars då...
    Visst kan man bjuda in till bara festen.
    Jag skulle nog ta det muntligt (tillsammans med en inbjudan som man lämnar i handen).
    För det är så mycket lättare att säga till någon: "Som du/ni kanske vet så ska vi gifta oss, och vi skulle väldigt gärna vilja bjuda in er, men vi har tyvärr inte möjlighet att bjuda alla på middagen. Skulle ni vilja komma ändå lite senare på kvällen och vara med på själva festen? "
    - än vad det är att skicka en inbjudan med samma information.

Jag skulle bjudit in till själva vigseln och sen formulerat det att "middagen äter vi med de närmaste, men ni är varmt välkomna att fira resten av kvällen med oss"
    (Eller byt ut "de närmaste mot något annat passande - släkten kanske?)

• Anonym (undrande)

Tack för svar, har anmält inlägget.

Det var en bra ide att ge inbjudan personligen. Känns lättare att ta det face to face än i skrivet format. =)

• Chicita

Troligtvis blir dom glada för inbjudan hur som helst.
    Jag hade jobbarkompisar som frågade om dom inte kunde få servera på bröllopet bara för att dom ville vara med på ett hörn och förstod att vi inte kunde bjuda alla...
    Så prata med dom du Glad

• Freksta

oj trodde det var jag som skrivit denna så var tvungen att kolla mina trådar, såg sen att denna var skapad den 13de  Skrattande

Vi hadde också runt 90 gäster men har fått ner den till 80 nu, fick så dåligt samvete när jag startade mina trådar och vissa tyckte det lät dumt så jag har valt att alla får komma. Vi ska ha grillbuffe och göra det mesta själv så tror vi klarar det Skrattande 

Men förstår hur svårt ni måste tycka det är, själv har jag varit på 2 bröllop där deras bekanta kommit till festen och varit väldigt glad att de fått komma, ingen som tagit illa upp alls.  

Lycka till och det lät bra det chicita skrev Glad

• Hella

Vi har endast hälften på middag och runt 20 tiden kommer resten av gästerna på fest. Klagar folk på upplägget så får dom väl välja att inte komma i såna fall, deras förlust känner jag!

• idaa

Har själv varit på bröllop där middagen varit med släkt och närmsta vänner och sedan fest för fler inbjudna! Där skicka de ut en inbjudan till middagen och en till festen... ansåg inte att de var fel! Var bara glad att jag blev bjuden :)

Gör som ni känner! Det är trots allt ert bröllop och den dag som ni ska minnas! 

• Tveket

Jag håller på att formulera en efterfests inbjudan men vet inte vart jag ska börja. Nån som har några tips, råd och ideér? Hur formulerar man sig bäst? Hur jag än vrider och vänder på orden så blir det inte bra... =(

• Hella

Så här såg vår inbjudan ut till festgästerna och självklart uppgifter om när, var och osa

Vi hoppas att du vill vara

med och fira att vi har gift oss

Helén Ekman

Och

Michael Bartoft

Under dagen kommer vår vigsel att äga rum i stadshuset i all enkelhet men vi önskar att du vill fira med oss på kvällen

Vi kommer att bjuda på dryck och tilltugg under festen

• mjeanettek

I Norge så är det vanligt att man inviterar till kaffet. Mao invitasjonen ser ut så här:

Kjære .....

Vi gifter oss den xxxxxx i xxxkirke.
    I den forbindelse håper vi veldig gjerne du/dere vil komme på kaffe og fest på kvelden som beregnes til kl 20.

Vi gleder oss veldig til den store dagen og håper alle kjente og kjære vil dele den med oss etc

SU xxx

Svar på tråden Bjuda till festen men inte till middagen?