• Lyckli­gastet­jejen
    Äldre 12 Feb 11:54
    9622 visningar
    39 svar
    39
    9622

    Hur mycket pengar lägger ni på bröllopsfotograf???

    Ska gifta oss i juli 2012 och vill ju såklart föreviga denna dag med en bra fotograf. Helst vill vi ha med fotografen heldag, men känns som kostnaderna lätt springer iväg. Frågan är -hur mycket lägger ni på fotograf hel/halvdag inklusive moms? Och vad får ni för det gällande bilder,uppförstoring,fotobok,digitalt osv...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-12 11:55
    Kan tillägga att vi bor i göteborg och att bröllopet också ska hållas här...

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på bröllopsfotograf???
  • Äldre 9 Jul 15:41
    #22

    Jag betalar 1500:- för han som ska fota oss i en timme en nyårsafton! Samt att jag får en cd med alla bilder redigerade

  • Magnus­Fru
    Äldre 10 Jul 20:03
    #22

    Vi betalde 8500 kr. 2 timmars fotograferande på olika platser.
     Alla bilderna ( 500 st )  högupplösta på CD, 2 album, 3 förstoringar.

  • Magnus­Fru
    Äldre 10 Jul 20:04
    #23

    Ska tillägga att vi är jättenöjda med vår fotograf
    Han skojade med oss hela tiden och bilderna andas verkligen kärlek och lycka

  • Milano
    Äldre 10 Jul 20:59
    #24

    Vi kommer att betala 5800 för en hel dag, med alla bilder högupplösta på cd och får total frihet att göra vad vi vill med dem, samt ett album med 10 bilder som vi själva får välja ut som han redigerar och monterar

  • aviman
    Äldre 10 Jul 21:08
    #25

    Vi kommer betala 4400 för 3 timmars fotograferande, inkl. 45 högupplösta redigerade bilder på CDskiva (eller om det var USBsticka, en hemlig gåva, provfotografering och konsultation.
    Och för 450 kr till får vi ALLA bilder från dagen oredigerade på en USBsticka.

    Tycker det är ett fantastiskt pris med tanke på bra hon är! 


  • Sofiii­z
    Äldre 8 Sep 08:16
    #26

    3500:- för 2h porträtt + vigsel + mingel utanför kyrkan
    Då ingår alla bilder i lågupplöst format, bildspel med musik på nätet.

    Sen får man beställa bilder seperat efteråt när man sett dem,
    och kan då välja högupplöst, tackkort osv.

    De enda vi måste tänka på i efterhand är att enligt avtalet ska vi uppge
    källa om vi publicerar bildern någonstans. Men de är ju inte så jobbigt direkt!
    Sen äger ju fotografen rättigheterna till bildern och kommer nog använda
    de i reklam på sin hemsida för framtida kunder.

  • brudpa­r2013
    Äldre 8 Sep 09:13
    #27

    Tips på fotograf i Göteborg? Gärna lite billigare (10.000 kr är för mycket).

  • Äldre 8 Sep 21:05
    #28

    Brudpar2013 Vi kommer att lägga 4900 kr för 3 timmar och få jätte mkt för det priset har jag förstått, vi ska ha fotograf Malin Norlén och jag tror hon fotar i hela Sverige

  • Äldre 8 Sep 22:49
    #29

    Vi betalar 10 000 för våran fotograf.  Då är det heldags fotografering. Vi får Konsultation, provfotografering inkl 3 bilder, fotografering av förberedelser, vigsel, gratulationer och middagen och lite på dansen. bearbetning, över 150 bilder på cd, 50 högupplösta fullt bearbetade bilder, 3 st förstoringar, tackkort och tackkortskollage.

    Vi valde bort porträttsdelen för vi ville ha en flera "in the moment"- bilder.

  • Pertin­ax
    Äldre 8 Sep 23:43
    #30

    Vi betalade 3000 kr + reseesättning för en heldag. Vi fick ca 170 bilder högupplösta på skiva.

  • kramen
    Äldre 8 Sep 23:46
    #31

    vi ska läggaut ca 3000 kr. Då är det ca 2h fotografering. Vi tycker att det räcker m gästernas bilder av reseten av dagen.

  • aviman
    Äldre 8 Sep 23:47
    #32
    kramen skrev 2012-09-08 23:46:48 följande:
    vi ska läggaut ca 3000 kr. Då är det ca 2h fotografering. Vi tycker att det räcker m gästernas bilder av reseten av dagen.
    Vilken fotograf har ni anlitat, om jag får vara nyfiken i en strut? Solig
  • brudpa­r2013
    Äldre 8 Sep 23:55
    #33
    weddinghelena skrev 2012-09-08 21:05:21 följande:
    Brudpar2013 Vi kommer att lägga 4900 kr för 3 timmar och få jätte mkt för det priset har jag förstått, vi ska ha fotograf Malin Norlén och jag tror hon fotar i hela Sverige
    Tack för tipset! Har skrivit till henne nu, låter som en rimlig summa. 
  • Äldre 10 Sep 21:40
    #34

    5500 för halvdag med konsultation oc testfotografering. OM han säger ja.

    avbokade precis, porträtt, vigsel, mingel och brudskål, för 6000kr..

    tror han blir jättebra, OM han kan! :D

    (fick mig en tänkare gm denna tråd!) 

  • veteka­tt
    Äldre 11 Sep 08:27
    #35

    12000 kr för 4 h. vi får alla bilder högupplöst. det blir ca 300-400 st. vi bor i stockholm.

  • Fremm
    Äldre 11 Sep 08:45
    #36

    Vanligtvis tar våra fotografer (de är två som arbetar ihop) 9500 kr för 6 h fotografering, då ingår 50 högupplösta bearbetade foton och tackkort...

    Eftersom det är vänner till oss får vi till ett betydligt billigare pris eftersom det oxå då blir bröllopspresenten till oss. Vi valde ändå att lägga till ytterligare så att vi får alla bilder högupplösta på skiva då jag omöjligt kan välja ut bara 50 bilder på oss och därefter skulle bilderna få ett ganska dyrt styckpris, tror inte denna variant ingår i vanliga fall men de gjorde väl så för vår skull..

    När man ser det i pengar så känns det ju som väldigt mkt pengar så klart men samtidigt så vet jag hur otroligt mkt arbete och tid som ligger bakom, inte bara under bröllopsdagen... då mina bröllopsfotografsvänner brukar vara rejält slut efter en session på 6 h, de har skrivit in 8h i vår offert men jag har bestämt sagt till dem att även vara gäster på vårt bröllop och därmed njuta av maten och sällskapet vid bordet, inte stå och fota hela tiden...

    Vi vill ha med förberedelser före (då är den ena med min blivande man och den andre med mig) porträttfotografering före vigseln, vigseln, brudskålen och lite vid middagen... sen vid lite mer viktiga händelser som tal, bröllopstårtan och första valsen... sen räknar jag förstås med att det är många av våra gäster som tar bilder och dem ska vi be att föra över direkt från minneskortet till en dator på festen...

    Det är ett intensivt jobb på bröllopsdagen men alla timmar med efterarbete och redigering är det många som glömmer bort, att bara få helt oredigherade bilder är sällan smickrande för varken fotograf eller brudpar... även om det bara innebär lite lätt redigering av ljus och färger... så att en del lägger bara ett par futtiga tusenlappar låter antingen som om fotografer tar ett rejält underpris (och inte inser sitt eget värde) och/eller är en amatörfotograf som inte gör något mer än bara fotar på själva dagen coh så får man göra vad man vill med dem sen?

    För oss är ringen och fotograferingen det vi vill lägga pengarna på, det är det man har kvar efter bröllopet...

  • Äldre 13 Sep 22:17
    #37

    6 000 kr inkl moms betalade vi för drygt 4 timmars fotografering. Fotografen kom ca 13.30 och var med fram till middagens början kl 18. Vi fick alla bilder högupplösta på skivor och det blev ca 1 000 bilder. Dessutom fick vi 67 st bearbetade bilder. Vi bor i Malmö och anlitade fotograf Lotta Gyllensten. Kan verkliga rekommendera henne då alla bilder blev fantastiskt fina!

  • Äldre 14 Sep 22:03
    #38

    vi har nu budgeterat vår fotograf lite. vi kör bara porträttfotografering. 2000kr. tror inte kort tillkommer.
    men för 3000kr (tror jag) så vi får vi förstoring i ram och några bilder. 

    kommer ha hobbyfotograf med mig hela dagen. och kommer sedan att ha min bror som är fotograf med såklart, han och de andra kommer förmodligen ta en massa massa kort =) 

  • Äldre 14 Sep 23:31
    #39

    Oj tänk vad olika de kostar! man undrar om dyrare också betyder bättre bilder..

    Vi har chansat på en fotograf vi hittat på nätet eftersom vi verklilgen gillade hennes exampelbilder. Hon tar 8500 kr för heldag, från frukost, sminkning, frisör osv, till alla förderedelser, vigsel, mingel, middag, tårta, dans osv, så länge festen håller på. Dessutom ingår porträttfotografering på valfri plats. Vi får sedan 500 högupplösta, bearbetade bilder. Reseersättning över hela Sverige ingår också.

    Jag trodde att det var världens vrakpris men så ser man ju de som betalar betydligt mindre. Så svårt att veta, man håller ju bara tummarna för att det blir så bra som man hoppas!

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på bröllopsfotograf???