• Insulin

Hindersprövning för utvandrad svensk, bor på Malta, bröllop i Tjeckien.

Hejsan, efter otaliga e-postmeddelande till skatteverket samt ambassader så har jag bara fött högst otydliga svar.

Jag kommer att gifta mig med min tjeckiska flickvän i sommar, saken är den att jag utvandrade ifrån Sverige för X antal år sedan. Jag bodde då i Tjeckien och nu har vi flyttat vidare till Malta.

Skatteverket hävdar att vi båda behöver komma till Sverige för att göra hindersprövning, vilket för mig låter väldigt osannolikt.

Min fråga är ifall jag ska göra hindersprövningen i Sverige eftersom jag är svensk medborgare, i Tjeckien därför att det var dit jag utvandrade till, eller i Malta då det är där vi båda bor nu?

Väldigt tacksam för svar då detta ockuperar min hjärna ganska mycket för tillfället.

Tack och hej,

• Svar på tråden Hindersprövning för utvandrad svensk, bor på Malta, bröllop i Tjeckien.
  • ema

Enligt skatteverkets hemsida:

Ingen av er är folkbokförd men minst en är medborgare i Sverige

Om ingen av er är folkbokförd i Sverige men minst en av er är medborgare i Sverige måste ni båda besöka ett skatte- eller servicekontor i samband med att ni lämnar in ansökan om hindersprövning. På kontoret ska ni båda styrka era identiteter med pass. För medborgare i ett EES-land eller Schweiz gäller även nationellt ID-kort.

Ni måste även lämna in var sitt intyg där era civilstånd framgår. För dig som är svensk medborgare ska intyget komma från en myndighet i det land där du numera bor, alltså inte från en svensk myndighet. Du som inte är svensk medborgare ska i första hand ha ett intyg som är utfärdat av en behörig myndighet i det land där du nu bor och i andra hand av behörig myndighet i det land du är medborgare i. Intygen får vara högst fyra månader gamla.

Om ni inte redan har var sitt intyg kan ni kontakta behörig myndighet i det land ni nu bor för närmare upplysningar. Du som inte är svensk medborgare kan även kontakta en behörig myndighet i det land du är medborgare i eller din närmaste ambassad.

Så det verkar som att ni måste åka till Sverige för att få ett "svenskt äktenskap". Eller så kanske ni kan kolla med den Tjeckiska motsvarigheten till skatteverket, om hon är medborgare där.  De kanske har lättare regler eller att det är lättare att åka dit. 

• Insulin

ema; Tack för svaret, det var främst den informationen som fick mig att fundera lite. ifall man skulle bo i Australien så kan de väl inte kräva att man åker till Sverige för att skaffa detta intyg. det känns lite som om det är därför vi har ambassader, sedan fick jag även ett e-postmeddelande ifrån just skatteverket som motsäger vad de har på sin hemsida. Därav anlednignen till varför jag är "lite" oroligObestämd. Enligt det e-postmeddelandet så skulle det räcka med att jag har ett papper ifrån Malta som bevisar att jag inte är gift här.

• 2011

Jag gifte mig i USA med en Amerikansk medborgare. Det krävdes ingen hindersprövning alls för det.  

• Pyttsan

Men ni behöver väl inte till Sverige, en ambassad eller konsulat borde väl kunna skriva ut intyget?

• lepaus

Hindersprövningen i Sverige gör man väl just för att få gifta sig i Sverige? 

Jag tror att det bästa är att kolla upp med rätt myndighet i Tjeckien vilka papper/intyg de behöver för att ni ska få gifta er där, och sedan ta det därifrån för att få tag på rätt papper. Allt pappersarbete och fix känns lite som ett garnnystan som ska nystas upp hehe :)

Jag (från Sverige) och fästmannen (från Nordirland) bor på Isle of Man, och ska gifta oss i Sverige. Vi behöver intyg härifrån Isle of Man att vi inte är gifta här, som vi sen måste ha med när vi ska till skattekontoret i Sverige för att ansöka om hindersprövningen. Om jag har förstått Skatteverket rätt (har mailat och frågat) så behöver fästmannen inget intyg från Nordirland att han inte är/var gift där innan han flyttade till Isle of Man. 

Lycka till! 

• Insulin

Tack för alla svaren, jag kontaktade UD-KSS som ska hjälpa oss med detta till en kostnad av 180 kronor. Så det verkar lösa sig. Skrattande
    Än en gång tack till alla som engagerade sig.

• anne på grönkulla

Vad bra att det fixade sig! 

I allmänhet: i princip kan ett lands myndigheter bara skriva ut papper på vad som finns registrerat i det landet. Så en svensk hinderprövning kan visa att ni inte är gifta enlgit vad som registrerats hos svenska myndigheter. Maltesiska myndighetern kan intyga samma sak om sina register etc. Alltså kan just såna fall där flera länders myndigheter blir invovlerade bli extra krångliga. Man tycker att länder inom EU ska kunna lösa det sinsemellan, men folkbokföringar är nationella och inte gemensamma i EU, så då kan det ändå behövas. Och i de fall där  man behöver göra det på en ambassad behöver man oftast själv förse dem med underlaget som de ska skriva ett intyg på.

Svar på tråden Hindersprövning för utvandrad svensk, bor på Malta, bröllop i Tjeckien.