• Shaii

Bröllop i Kungälv

HEj!
    Finns det fler än jag som bor i Kungälv eller planerar bröllop i Kungälv? Vi har inte bestämt om bröllopen kommer äga rum i Kungälv eller om vi ska gifta oss i Läckö-Kinnekulle-området. Vi ska gifta oss nästa sommar men har redan börja planera lite smått. Det största problemet just nu är att hitta rätt lokal!

Hur långt har ni andra hunnit i planering? Vilken lokal ska ni ha?

Vi har en budget på ca 40 000 för 40-60 personer. Tanken är att antingen göra maten själva alternativ via catering.

Hoppas det finns fler i området så vi kan tipsa varandra :) 

• Svar på tråden Bröllop i Kungälv
  • Shaii
    BlomAnna skrev 2012-02-11 22:27:51 följande:
    Jag har inte varit å bröllop i Bohus fästning men det kan vara bra att tänka på att det inte finns något vatten eller toaletter där. Bajamaja i brudklänning känns kanske inte jätte lockande. Men man kan ju ha vigseln där. Det är ju en väldigt fin inramning.
    På Marstrand finns ju carlstens fästning (tror jag den heter iaf).
    Jo så är det, men jag pratade med en tjej från kommunen på mässan idag och de planerar att fixa det innan nästa sommar. Dock tycker jag att de "bajamajor" som finns på fästningen brukar vara helt ok och det känns lika ok oavsett om jag har brudklänning eller inte :)
  • Shaii
    Styrka skrev 2012-02-11 22:27:57 följande:
    Ja! Så hette det!
    Ok =) Vet du om de hade catering eller egen mat? Jaghar fått för mig att de inte tillåter egen mat och dryck. Jag har mailat dem men tyvärr inte fått svar ännu.
  • Styrka
    Shaii skrev 2012-02-11 23:12:30 följande:
    Ok =) Vet du om de hade catering eller egen mat? Jaghar fått för mig att de inte tillåter egen mat och dryck. Jag har mailat dem men tyvärr inte fått svar ännu.
    Det minns jag däremot inte... du får nog invänta mailsvaret där... lycka till!
  • Shaii

Puffar lite...

Ingen annan som planerar bröllop i Kungälv med omnejd? Jag är i behov av lite inspiration :) 

• Vivvi86

Hej,

Vi gifter oss inte direkt i Kungälv men på Marstrandsön nu i sommar, i Carlstensfästningskyrka.

Det finns hur mycket som helst att välja emellan, vill ni ha kyrkbröllop eller borgerligt?

• Charlie79

Gifter oss i Marstrands kyrka i sommar men det finns ju som sagt oerhört många fina och mysiga kyrkor i Kungälv om det är kyrkbröllop ni ska ha. Personligen så tycker jag att Kungälvs kyrka, vid gamla torget, är jättefin och omgivningarna kring Vandrarhemmet och Bohus fästning är oerhört vackert på våren/sommaren. Är det borgerligt så finns det mängder av ställen, kanske något vid älven?

• Shaii

Det kommer bli en borgerlig vigsel och problemet är inte vigselplats utan snarare festlokal. Vi är ute efter en lokal där vi helst kan ordna med mat och dryck själva. Jag vill gärna att den ligger fint och att man kan hitta en bra vigselplats i närheten. Förhoppningen var att hitta nåt charmigare än de föreningslokaler som finns :)

Var ska ni ha er fest? 

• Vivvi86

Vi kommer att ha festen inne i fästningen.

Tyvärr är det väl så att föreningslokaler är sådana ställen där de oftast tillåter egen mat och dryck :-/
    Jag vet inte hur det är på bygdegårdarna runt om i Kungälv och även seglarklubbar el likn om de är charmigare eller inte.

Annars är det ju om ni hittar en ö eller ett naturområde där ni skulle kunna hålla till?
    Gillar ni skogen så brukar ju scouterna ha mysiga stugor eller känna till platser i skogen...

• Shaii
    Vivvi86 skrev 2012-03-06 14:05:58 följande:
    Vi kommer att ha festen inne i fästningen.

Tyvärr är det väl så att föreningslokaler är sådana ställen där de oftast tillåter egen mat och dryck :-/
    Jag vet inte hur det är på bygdegårdarna runt om i Kungälv och även seglarklubbar el likn om de är charmigare eller inte.

Annars är det ju om ni hittar en ö eller ett naturområde där ni skulle kunna hålla till?
    Gillar ni skogen så brukar ju scouterna ha mysiga stugor eller känna till platser i skogen...
    Vi har funderat på Skräddarön, har inte varit där men det ser mysigt ut.

Får jag vara nyfiken och fråga vad ni får betala för festen i fästningen?
  • Charlie79

Vi har våran i en privat lokal men det kanske finns något gammal båtvarv eller dylikt som ligger kring Marstrand eller i Kungälv som kan användas, har tyvärr lite dålig koll på lokaler där man får ta med eget.

• JacobsAnna

Vi gifter oss lördagen den 16/6 i Lycke kyrka och sedan ska vi ha festen på Skräddarön. Det passar oss utmärkt eftersom både jag och min blivande man har anknytning till området och för att både kyrkan och festlokalen ligger väldigt vackert nära havet, som vi båda älskar. Dessutom finns det ju en massa stugor på Skräddaön där våra gäster har hyrt in sig, så på söndagen efter bröllopet kör vi lite brunch med bufféresterna och de kvarvarande gästerna:) Härligt att få lite mer tid med vänner och familj som rest långt för att fira med oss:) En annan anledning till att Skräddarön funkar bra för oss är att man får ha med sig egen mat och dryck. Skräddarön ligger typ 1,5 km från Lycke kyrka och kanske en mil från Marstrand. Hoppas infon kan vara till någon hjälop.. jag har ganska bra koll på bygden, så det är bara att fråga om det är nåt annat!

Svar på tråden Bröllop i Kungälv