• charlo­tta81
    Äldre 9 Feb 12:59
    7889 visningar
    40 svar
    40
    7889

    Hedra min syster!

    Hej. Vi är mitt uppe i bröllopsplaneringen som ska vara i sommar. Skuolle vilja ha tips från er. Min syster gick bort för några år sedan och just vid sådana här högtider blir hon extra efterlängtad. Jag skulle vilja ha lite tips från er hur jag på ett fint sätt kan hedra henne och så att hon kan kännas "närvarande". tack

  • Svar på tråden Hedra min syster!
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 11 Feb 21:12
    #21
    1700tal skrev 2012-02-09 13:03:14 följande:
    Jag har också någon jag vill hedra men personligen vill jag inte göra nån stor sak av det gentemot de andra gästerna. Därför har jag hennes absoluta favoritblomma i min bukett. De som kände henne väl kommer förstå symboliken.
    Det var fint gjort tycker jag.  =)
  • chrpe
    Äldre 12 Feb 00:33
    #22

    Istället för att ha foton på blommorna kan man sy eller skriva på sidenbandet som är runt blommorna personens namn. Jag ska ha luktärt i min brudbukett, det var morfars favorit blomma. På hans begravning beställde vi luktärt från Kina för att pryda hans kista med. Khom Loy ska vi också ha där man kan skriva en fin hälsning på "ballongen". Musiken kan inspireras av den bortgångna personens favoritlåt. Jag gillade idén med att lämna buketten på graven, likaså champagnen över axeln! Besök om du hinner hennes grav innan och visa upp hur vacker du är!

  • Just Me
    Äldre 12 Feb 08:50
    #23

    Vi kommer att skriva i festhäftet något i stil med: 
    "Vi sänder även en tanke till alla dem som borde ha varit här idag - men som inte är det. Var ni än är - idag är ni med oss" Det kommer på den sidan där vi tackar gästerna för att de kommit osv
    Det är bl a min pappa som gick bort när jag var 13 år
    Mer symbolik än så vågar inte jag mig på, är rädd att jag annars kommer böla mig igenom hela dagen.
     

  • charlo­tta81
    Äldre 18 Feb 21:10
    #24

    Skulle gärna vilja formulera något oxå i festhäftet men kanske mer i välkomstexten. Hur skulle jag kunna formulera mig där????

  • Växjöb­rud201­1
    Äldre 19 Feb 17:37
    #25

    Jag hade nog inte vågat mig på en minneshörna, precis som Just me skrev här ovan. Jag skulle nog va rädd att börja gråta då... Däremot ska jag använda min mammas vigselring att göra min egen ring av, på det sättet är hon med mig fast hon dog för ett par år sedan. Likaså funderar jag på att använda något smycke etc. från min mormor som gick bort för en månad sen nu (blir ett halvår ungefär när vi gifter oss). Tyckte det lät fint att lämna brudbuketten på graven, önskar att min mammas grav funnits så nära att jag kunnat göra likadant!

  • Pertin­ax
    Äldre 19 Feb 18:17
    #26

    Tror att vi kanske ska ha en liten minneshörna med bilder på min pappa och min sambos farbror. Och så ska jag nog göra en lite mindre kopia av min bukett och lämna på pappas grav. Gillar även det där om att skriva en rad i festhäftet så att alla vet vilka det är på de där bilderrna.

  • Äldre 19 Feb 19:23
    #27

    Vi gjorde lite som Chicita och hade en liten minnesplats för min mormor. Vi tände ett ljus och hade hennes placeringskort bredvid. Sen lånade jag ett av hennes halsband och bar på bröllopsdagen. Detta fick jag sedan av morfar som tyckte att jag skulle ha det. Det kändes lagom och inte för sorgligt utan mer som en fin närvaro.

  • Äldre 19 Feb 19:31
    #28


    Jag hade två vita nejlikor i min bukett, en för morfar o en för farfar :)
  • Maria Rebecc­a
    Äldre 11 Apr 17:01
    #29

    Min mamma var kostnär, så vi använde hennes staffli att ställa upp tavlan med bordsplaceringen på. De som kände henne visste vad det betydde. :)

  • Äldre 11 Apr 17:15
    #30

    Jag kommer hedra min farmor genom att ha hennes halsband som hon fick som morgongåva på mig. Hon gav det till mig sista gången jag träffade henne innan hon dog och jag lovade henne att jag skulle ha det när jag gifte mig och hon lovade att vara där vid min sida.

    Men jag har även min brudtärna som skulle ha stått där vid min sida på den stora dagen men som dog för några månader sedan. Så vi har kollat med lokalen och vi kommer därmed skicka upp rislyktor som många andra har sagt. Vi kommer ha dom och folk på bröllopet kommer få köpa dom får en summa som dom själv bestämmer. Det kan vara 1 kr eller 100 kr det spelar ingen roll. Och sen kommer dom pengarna att skänkas till cancerforskning då det var så alla mina kära gick bort.

  • Jane
    Äldre 11 Apr 17:43
    #31

    En sak man brukar göra i min kultur när någon närstående har gått bort och man vet att denne jättegärna skulle ha varit med, är att ha en tom stol vid bordet hon egentligen skulle ha suttit. Alltså en plats där hon "sitter" vid bordet. Tycker det är en fin gest.


  • aurum
    Äldre 11 Apr 17:44
    #32

    Jag förlorade mina "föräldrar" (inte biologiska) för några år sedan. Jag har en vän som har en symaskin som kan brodera. Denna ska jag be henne använda och  på ett av lagren under min klänning brodera in deras namn med blå tråd.
    Ingen mer än jag kommer veta om det (eller ja, min blivande kanske ser det nån gång) men JAG kommer veta att det är där, att de är med mig.

  • FruSSE
    Äldre 11 Apr 18:33
    #33
    Jane skrev 2012-04-11 17:43:22 följande:
    En sak man brukar göra i min kultur när någon närstående har gått bort och man vet att denne jättegärna skulle ha varit med, är att ha en tom stol vid bordet hon egentligen skulle ha suttit. Alltså en plats där hon "sitter" vid bordet. Tycker det är en fin gest.
    Åh va fint!

    Min mormor och jag var bästa vänner. Hon stod mig allra närmast och det känns oerhört svårt att hon inte kommer att kunna vara vid min sida när jag gifter mig i sommar.

    Jag kommer att hedra henne (och morfar som tyvärr också gått bort) genom att bära min mormors vigselring (med morfars namn i) på mitt högra ringfinger. De var gifta i över 50 år, tills döden skiljde dom åt (så det blir också ett sätt att hedra äktenskapet).
    På samma finger kommer jag även att bära min mormors mammas förlovningsring och jag har bett om att få låna min mammas vigselring vid ett tillfälle under dagen med. Sen ska jag be fotografen ta en bild på de tre ringarna samtidigt som jag håller min dotter i handen. Det kommer att symbolisera alla vackra, starka kvinnor i min familj som skänker styrka över generationer :)
  • brud 201208
    Äldre 11 Apr 19:41
    #34

    Jag ska gifta mig på farmors födelsedag och bära hennes vigselring.Hade så gärna haft henne där men det blev inte så.

  • Retrob­ohem
    Äldre 14 Apr 00:31
    #35

    Jag läste om en tjej som sydde in sin döda mammas vigelring i broderierna på klänningen.


  • Tezzis­en
    Äldre 14 Apr 07:41
    #36

    Jag skulle inte heller välja minneshörna eftersom det hade blivit sorg för mig och jag vill att våran bröllopsdag ska vara glad... När vi känner oss nöjda på bröllopsfesten åker vi till pappas grav och lämnar min bukett där...

  • CJIGBG
    Äldre 14 Apr 12:34
    #37

    Jag hade önskemål om att göra något för att hedra min mormor som inte är med oss. Först funderade vi på någon dikt eller så eftersom min mormor läste mycket poesi, sedan slog det mig att vissa även har skrivit psalmer, så en av våra psalmer vi ska ha under vigselcermonin är skriven av en av min mormors favoritpoeter, Bo Setterlind.
    Blev väldigt glad när jag hittade denna :) 

  • JennyM­aria
    Äldre 15 Apr 21:14
    #38

    Funderar på att ha en vas med rosor en för var och en av våra nära som inte kan vara med på vår dag, kanske oxå gör placeringskort med deras namn på och ställer vid vasen. vasen placerar jag där vi ska sitta.

  • Dianna
    Äldre 13 May 19:33
    #39

    Mina morföräldrar betydde väldigt väldigt mycket för mig och vi hade ett speciellt band. Det är många år sen min Morfar dog och mormor dog för 1.5 år sen. Just nu inför bröllopet saknar jag dem extra eftersom det är enda dem skulle ha varit med på! Jag har valt lila tema- min mormors älsklingsfärg och nejlikor i brudbuketten som var min morfars favoritblomma! Ingen mer än jag som Vet om tankarna bakom det hela och det känns samtidigt bra! Jag funderade också på att ha med en text i festhäftet som någon skrev- en tanke till dem som inte finns med oss, men det gillade inte sambon och nu håller jag med honom om. Det är vår dag och dem som inte finns med oss idag finns ändå där i våra tankar- så tänkte vi men alla gör som dem vill och vad som är bäst för dem. Gillade idéen med att lämna brudbuketten till graven eller ha tex deras favorit blomma eller annat.

  • queene­mma
    Äldre 13 May 20:12
    #40

    Jag har mist min mamma. Jag har funderat på hur vi ska göra för att minnas henne.. Jag funderar på att spela någon låt till minne av henne när vi går ut ur kyrkan men vet inte om det går att fixa men bör gå.. Ska även åka till graven och lägga våra blommor där. 

Svar på tråden Hedra min syster!