• ida12

Bröllop på Åland 2012

I september gifter vi oss på Åland. Vigsel i Eckerö kyrka och fest i Käringsund har vi bestämt oss för efter en massa funderande. Är det någon annan som gifter sig på Åland i år? Just nu funderar jag på:

- Finns det något bra band som skulle kunna spela?
    - Vilken frisör är bäst?
    - Varifrån ska vi köpa blommor?
    - Varifrån ska vi köpa tårtan?
    - Hur fixar vi transport mellan kyrkan och festen?

Kul om det är någon som har ideér och tips angående detta!

• Svar på tråden Bröllop på Åland 2012
  • mikkos

Band:  Soundway är ett bra coverband (du hittar dem på Facebook). Högtryck är ett populärt dansband. Finns flera bra DJ:s också, tex. DJ Hagge, DJ Totte, DJ Jojje.

Frisörer:  kan speciellt rekommendera Saxess hair & make up studio, Hair by Julia, Studio11 hår & make up

Blommor: Cityblommor

Tårta: Choklad konditori eller t.ex. Maries tårtor

Transport: Hammarlands taxi (Gunnar) har en svart Chrysler Windsor från 1953. Annars kanske det går att få tag på någon via klubben Oldtime cruisers. www.oldtimecruisers.net

/mikkos

• ida12

Hej!

Tack så mycket, jättebra tips. Ska till Åland och hälsa på mina föräldrar om några veckor. Ska höra mig för lite om frisyr och blommor då.

/Ida

• Pyttsan

Vi gifter oss också på höstkanten! Glad

Håller med om soudways och högtryck! De är jättebra, tycker jag!

Cityblommor är duktiga, men jag träffade en från Gody blommor på Öppna gårdar i höstas och hon var jätteinspirerande! Så jag tror att jag kommer att ta därifrån.

Kommer att boka hår på Lustans, den ekologiska frisör och skönhetssalongen, om inte svägerskan har tid. Fast flere av mina vänner har använt Hair by Julia för smink och varit jättenöjda, hon är superrar och duktig på att få en att glänsa och vara ursnygg, utan att man ser sminkad ut, det gillar jag!  

Vi ska och titta på lokal idag och en annan den 3mars, sen får vi börja boka upp och slå fast! Ska bli skönt att få spika datum.Glad 

Hoppas fler hittar till tråden! Kul att följas! 

• Pyttsan

Det är ju förresten bröllopsmässa snart, du kan ju försöka komma över då, så får du träffa många av leverantörerna och kan prata med dem och boka! 

• ida12

Kul med fler svar på tråden! Bröllopsmässa är ju perfekt, den ska jag se till att gå på.

Pyttsan - vad spännande, får jag fråga vilka lokaler ni ska titta på?

Vi kommer troligtvis att ha en hel del gäster som inte har bil och behöver därför transportera dem mellan Eckerö kyrka och Käringsund. Vet ni vilket bussbolag som är bra att använda och vad det kan kosta? Vi behöver nog en stor buss.

Nu sitter jag och drömmer om bröllopsklänningar, Tycke att den här var väldigt snygg
    www.davidsbridal.com/Product_Allover-beaded-lace-trumpet-gown-T9612_Bridal-Gowns-Shop-By-Style-Elegant-Luxurious

• Pyttsan

Den klänningen var verkligen helt ljuvligt! Jag älskar spets, men hittade en klänning i chiffong som sitter jättebra, så jag får allt hålla mig till den, nu när den är köpt. Jag undrar om man kunde klä själva kjolen med spets, och behålla överdelen draperad? 

Vi har tittat på Pellas i Lemland och Frideborg i Jomala. Har också hört oss för om Naturbruksskolan, men det verkar knepigt. Tänker ev ringa folkhögskolan också, det vore så himla bra om vi fick utnyttja internatet också. Sen har vi faktiskt några bekanta som blev eld och lågor och väldigt gärna vill att vi har kalaset hos dem, i deras gamla ladugård, så vi ska dit och titta också innan vi bestämmer oss!Glad
  • ida12

Det var ju en jättefin klänning! Har du beställt den eller köpt i butik? Man kan säkert klä kjolen med spets men jag tycker att den är fin som den är.

Pellas kollade vi också på och det var egentligen mitt favoritställe. Min kille tyckte dock att man absolut måste ha bröllopet vid vattnet om man ska vara på Åland. Att få låna en gammal ladugård är ju helt perfekt, tycker att ladugårdar är såå fina för bröllopfester.

Kolla den här länken för ett jättefint bröllop i en gammal lada. jonaspeterson.com/wedding/wedding-dave-alarna

• Pyttsan

Ja, vatten är fint, men det finns ju så få lokaler vid vattnet! I synnerhet i oktober och om man dessutom helst bara vill ha lokal och inte en restaurang, men restaurangpriser. 

Vi bor bredvid vattnet och har en brunch dagen efter i vår trädgård och så tar vi de internationella gästerna på en båtutflykt dagen innan eller ev efter brunchen också. Så de får ju sin dos av havet ändå. :) Men Käringsund är tokfint!

Jag köpte klänningen oprovad, via köp och sälj här på bröllopstorget och blocket(samma annons visade det sig). Åkte bara över till Grisslehamn och hämtade och sen hem och provade. Sitter jättefint, men kommer att behöva ta in den litelite över höfterna. Solig 

• Pyttsan

Jättefina bilder!!! Tack för länken!Solig

• nuså

Åh, vad bra att jag hittade den här tråden! Vi ska gifta oss i juli på Åland.
    Jag är på jakt efter fotograf - är det någon som har något bra tips? 

• Pyttsan

Marcus Sandberg. Ganska dyr, men gillar verkligen hans bilder! Kreativ och gör bra efterarbete!

http://www.aland.net/sandmarcaudio/index.html

Annas design www.annasdesign.ax  tar bra bilder, kanske inte lika kreativ som Marcus, mer klassiska porträttbilder.

Sen finns Tessa Axén http://www.axenphoto.com/ bra bilder, vi har använt henne för andra portträtt för reklam och trycksaker och bilderna hade mycket bra kvalitet och var proffsiga, hon öppnade studio för kanske 1 år sen eller nåt sånt. Våra vänner hade henne som bröllopsfotograf och var väldigt nöjda! 

Den här tjejen fotade några vänners bröllop, vet inte om hon har firma: www.mad.ax  Madelene Holmström. Ung, duktig tjej.

Så finns ju gefoto och kanske han Grant som drev foto Alandia jobbar privat nu, fast butiken stängde?  

mvh 

• Pyttsan

Jag är intresserad av att utbyta tjänster!

De vi fått in offerter av för serveringspersonal tar 30€ eller 25€/h/servitör. Vi är inte intresserade av svartarbete, men för att få ner kostnaden undrar jag om någon skulle vara intresserad av att komma och servera på vårt bröllop. Antingen hela kvällen, eller bara några timmar, mot att jag eller vi givetvis ställer upp på ert bröllop, med servering, transport av bord och stolar, städning, disk, eller vad ni nu kan tänkas behöva.

Jag tycker det vore kul också, så hör gärna av er!Skrattande 

• nuså

Nu var det ett tag sen jag var här inne men jag måste tacka för hjälpen med att hitta fotograf. Det blev att vi träffade och bokade Marcus Sandberg till slut och jag tror att det kommer bli väldigt bra =)

Nu är vi på jakt efter serveringspersonal. Har precs begärt en offtert men om det är så dyrt som Pyttsan skriver så kanske vi får stå över.
    När gifter ni er? Vi kanske kan byta tjänster? Låter ju väldigt ekonomiskt faktiskt!
    Eller är det någon som har tips på billig serveringshjälp? Det kanske finns någon restaurangskola med elever som kan tänkas vilja hjälpa till?

(Lite svårt att planera från Stockholm när man inte har koll på vad som finns på plats... Kan ju inte flänga ut till Mariehamn titt som tätt...) 

• Pyttsan
    nuså skrev 2012-05-09 09:36:18 följande:
    Nu var det ett tag sen jag var här inne men jag måste tacka för hjälpen med att hitta fotograf. Det blev att vi träffade och bokade Marcus Sandberg till slut och jag tror att det kommer bli väldigt bra =)

Nu är vi på jakt efter serveringspersonal. Har precs begärt en offtert men om det är så dyrt som Pyttsan skriver så kanske vi får stå över.
    När gifter ni er? Vi kanske kan byta tjänster? Låter ju väldigt ekonomiskt faktiskt!
    Eller är det någon som har tips på billig serveringshjälp? Det kanske finns någon restaurangskola med elever som kan tänkas vilja hjälpa till?

(Lite svårt att planera från Stockholm när man inte har koll på vad som finns på plats... Kan ju inte flänga ut till Mariehamn titt som tätt...) 
    Jag ringer hotell och restaurangskolan imorgon igen, de var borta idag. Tidigare har man kunnat hyra personal därifrån och betala in till deras klasskonto för avslutningsfest eller klassresa. Men inte på sommaren, dock.
Svar på tråden Bröllop på Åland 2012