• JohannaFotograf

hjälp klädkod på inbjudan?

Hjälp mig komma på vad jag skall skriva för klädkod i inbjudan.

Vi skall inte ha något "lyxigt" bröllop. Vi kommer ha ett bekvämt vintage inspererat bröllop med kallbuffé och hemmagjord tårta. Vi kommer gifta oss utomhus (borgerligt) i en hembygdspark.

Jag kommer ha klänning som går precis under knäna i spets (bild finns bland mina bilder) .

Fästmannen kommer ha en grå kavaj med matchande byxor. Tvivlar på att han tar på sig slips eller fluga.

Vi vill att gästerna inte skall klä upp sig för mycket då vi själva inte gör det men inte sätta press på att såhär måste ni klä er!. förstår ni vad jag menar?

Har hört man kan skriva saker som vårfin men ger inte det osäkerhet bland gästerna?

• Svar på tråden hjälp klädkod på inbjudan?
  • blivandefrugan

Sommarfin låter jättebra! Tur att man skriver som man vill ;) För egen del vill jag komma ifrån det "formella" och "stela" därav hemkonstruerad sk. "klädkod". Passar oss jättebra.

• Aniara4
    knyttan skrev 2012-02-12 00:01:41 följande:
    Fattar inte varför man ska krångla till det där med klädkod så himla mycket??? Det du beskriver är ju exakt klädkoden kavaj!?
    Nej, klädkoden kavaj betyder att männen ska ha kostym (som dock inte måste vara mörk) och det är ju inte vad TS vill.
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2012-02-12 10:31:07 följande:
    Nej, klädkoden kavaj betyder att männen ska ha kostym (som dock inte måste vara mörk) och det är ju inte vad TS vill.
    "Kavaj med matchande byxor" har jag svårt att se att det skulle kunna vara annat en en hårfin skillnad från kostym? Kavaj som klädkod innebär att man inte kommer i jeans, i princip allt annat är ok. Visst, ska man vara superstrikt så ska man ha slips och hel kostym, men jag tror att de flesta idag inte tar kavaj som klädkod så himla millimeterseriöst. Ingen tolkar klädkoder med millimeterpresicion anyway, så då är det väl ändå bättre att har "kavaj, ungefär" än hitta på något helt annat som bara man själv vet vad man menar. Vi ska också ha ett bröllop som låter ungefär som TS beskrivning och våra kläder är också ungefär som hon beskriver. Så vi har satt kavaj i inbjudan. Vill man ha det ännu mer iformellt än så så sätter man helt enkelt ingen klädkod, det finns ingen lag på att man måste ha en så pass formell fest att klädkod behövs (hur svårt ska det vara *suck*)....
    blivandefrugan skrev 2012-02-12 10:06:03 följande:

Sommarfin låter jättebra! Tur att man skriver som man vill ;) För egen del vill jag komma ifrån det "formella" och "stela" därav hemkonstruerad sk. "klädkod". Passar oss jättebra.

Nej man skriver inte som man vill om man har klädkod. Då använder man de klädkoder som redan finns! Vill man ha informell fest, då skippar man klädkoden! Svårare än så är det inte!!
  • Aniara4
    knyttan skrev 2012-02-12 13:20:26 följande:
    "Kavaj med matchande byxor" har jag svårt att se att det skulle kunna vara annat en en hårfin skillnad från kostym? Kavaj som klädkod innebär att man inte kommer i jeans, i princip allt annat är ok. Visst, ska man vara superstrikt så ska man ha slips och hel kostym, men jag tror att de flesta idag inte tar kavaj som klädkod så himla millimeterseriöst. Ingen tolkar klädkoder med millimeterpresicion anyway, så då är det väl ändå bättre att har "kavaj, ungefär" än hitta på något helt annat som bara man själv vet vad man menar.
    Kavaj som klädkod betyder kostym, punkt slut.

Det blir väl ännu mer förvirrande att använda en befintlig klädkod om man inte vill att folk ska klä sig efter den klädkoden? Jag vet inte vilka du känner som inte följer angivna klädkoder, men vi har tydligen inte alls samma erfarenhet av fester. I min värld klär man sig efter den klädkod som anges i inbjudan. Står det "kavaj" och inget mer sätter en man på sig kostym, vare sig han vill eller inte. Och det låter inte som om det är vad TS vill uppnå.
    JohannaFotograf skrev 2012-02-07 11:27:47 följande:

Vi har inte mycket plats att skriva på våra inbjudningar så det skall gärna vara ganska kortfattat.

Jag vill inte gästerna ska känna att dem tvunget måste ha kostym. shorta och finbyxor är helt okej.

• JohannaFotograf

Tack för alla era tips och synpunkter! Nu är inbjudningarna beställda och väntas om en vecka för lite personlig prägling :)

Jag bestämde att skriva klädkoden på ett separat kort där jag också skrev vägbeskrivning m.m

Det blev såhär: Klädkod: Vårfin eller kavaj beroende på vad du trivs i.

Sen får det bära och brista ;)

• knyttan
    Aniara4 skrev 2012-02-13 10:41:03 följande:
    Kavaj som klädkod betyder kostym, punkt slut.

Det blir väl ännu mer förvirrande att använda en befintlig klädkod om man inte vill att folk ska klä sig efter den klädkoden? Jag vet inte vilka du känner som inte följer angivna klädkoder, men vi har tydligen inte alls samma erfarenhet av fester. I min värld klär man sig efter den klädkod som anges i inbjudan. Står det "kavaj" och inget mer sätter en man på sig kostym, vare sig han vill eller inte. Och det låter inte som om det är vad TS vill uppnå.
    JohannaFotograf skrev 2012-02-07 11:27:47 följande:

Vi har inte mycket plats att skriva på våra inbjudningar så det skall gärna vara ganska kortfattat.

Jag vill inte gästerna ska känna att dem tvunget måste ha kostym. shorta och finbyxor är helt okej.

Min personliga uppfattning är som din,  och min närmsta bekantskapskrets hänger med på det där. Men utanför den, i den värld som jag lever, så vet jag att ytterst få människor ens vet vad klädkod är och innebär. Därav alla dessa hemkokta konstigheter på fester som inte ens behöver eller ens bör ha en klädkod.
  • Fia81

Att inte skriva någon klädkod innebär högtidsdräkt med andra ord långklänning och frack.. Hmm kan ju bli väldigt jobbigt om några kommer i en sommarklänning och några i balklänning. Jag som gäst hade uppskattat att få en liten hint. Man skriver givetvis vad man vill....

• knyttan
    Fia81 skrev 2012-02-14 19:34:01 följande:
    Att inte skriva någon klädkod innebär högtidsdräkt med andra ord långklänning och frack.. Hmm kan ju bli väldigt jobbigt om några kommer i en sommarklänning och några i balklänning. Jag som gäst hade uppskattat att få en liten hint. Man skriver givetvis vad man vill....
    Nej det gör det inte om det är uppenbart att man bjuder in till en informell fest...

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/09/28/enkel-kalaskladsel-4853/
  • knyttan

Jag litar mer på Ribbing. Hon kan åtminstone stava.
    Högdisdräkten är för mig okänd i kläd-sammanhang, så Hr Danielsson får nog reda ut vad som gäller för den.
    För övrigt är DN nog trovärdigare som källa än vad Aftonbladet är, oavsett... Flört

• Ellis
    Är det katastrof om gästerna är olika mycket uppklädda..?

Vårt problem är att det finns vissa nära släktingar som vägrar komma på kalas när någon fyller jämnt om det ens finns en antydan om att man ska ha skjorta istället för T-shirt och som kommer i jeans i alla väder. Och vi har vänner som ser det här som ett ypperligt tillfälle att skaffa sig riktigt fina klänningar (långklänningar tror jag).

Själv ska jag ha lång brukdklänning åt det traditionella hållet antar jag att det är...  med slöja och hela paketet, och sambon vet jag inte vad som gäller i kostym/kavaj väg till en sån klänning men han vill ha fluga eller slipps till iaf. (Jag försökte få  honom att gå med på att ha höghatt då det kanske inte passar att jag själv har det men det ville han tyvärr inte hehe)

Så även om det kanske ställer till det för en del gäster att inte ha en ordentlig klädkod, så får folk chans att köpa/ha på sig vad de vill om man låter bli klädkod... Klädkod eller ej så kommer folk ändå göra som de vill för de är envisa som attan.. =/
  • ClaraH
    knyttan skrev 2012-02-15 20:34:11 följande:
    Jag litar mer på Ribbing. Hon kan åtminstone stava.
    Högdisdräkten är för mig okänd i kläd-sammanhang, så Hr Danielsson får nog reda ut vad som gäller för den.
    För övrigt är DN nog trovärdigare som källa än vad Aftonbladet är, oavsett... Flört
    De pratar om olika saker. Ribbing om en informell tillställning såsom en födelsedagsinbjudning, medan det som står i Aftonbladet hänvisar till en formell tillställning som ju bröllop är. Om jag fick ett inbjudningskort till ett bröllop utan klädkod skulle jag ringa och fråga om klädkoden. Sen måste man förmoda att man känner brudparet men man kan ju vara bjuden som släkting och man kanske inte umgås så mycket att man känner till deras stil och då är det inte självklart vad en utebliven klädkod innebär.
  • Dejli
    Ellis skrev 2012-02-24 23:37:42 följande:
    Är det katastrof om gästerna är olika mycket uppklädda..?

Vårt problem är att det finns vissa nära släktingar som vägrar komma på kalas när någon fyller jämnt om det ens finns en antydan om att man ska ha skjorta istället för T-shirt och som kommer i jeans i alla väder. Och vi har vänner som ser det här som ett ypperligt tillfälle att skaffa sig riktigt fina klänningar (långklänningar tror jag).

Själv ska jag ha lång brukdklänning åt det traditionella hållet antar jag att det är...  med slöja och hela paketet, och sambon vet jag inte vad som gäller i kostym/kavaj väg till en sån klänning men han vill ha fluga eller slipps till iaf. (Jag försökte få  honom att gå med på att ha höghatt då det kanske inte passar att jag själv har det men det ville han tyvärr inte hehe)

Så även om det kanske ställer till det för en del gäster att inte ha en ordentlig klädkod, så får folk chans att köpa/ha på sig vad de vill om man låter bli klädkod... Klädkod eller ej så kommer folk ändå göra som de vill för de är envisa som attan.. =/
    Nej, knappast en katastrof. Men jag känner mig själv extremt obekväm om jag är alldels för över-/underklädd på en fest. Om man har en klädkod så finns det ändå en nivå där de flesta kan förmodas ligga ikring, och det fåtal som ändå klär sig som de vill är ju då antagligen i minoritet och får känna efter själva om de tycker det känns ok.

Om jag är bjude på ett bröllop så förväntar jag mig en relativt uppklädd tillställning oavsett klädkod eller inte. Kanske känner jag bara brudparet och inte deras övriga vänner, och kan då omöjligt veta om det är standard bland majoriteten av gästerna att komma i bermudashorts på finare tillställningar. Om jag då kom klädd enligt "kavajstandard" hade jag känt mig jättefånig som kom finklädd.

Det har hänt, bl a på en släktings 50-årsfest att vi kommit uppklädda medan övriga gäster klätt sig i nivå fredagsmys. Vi fick en hel del gliringar om att vara snobbar, och då hade jag en fin men enklare klänning och min sambo en snygg skjorta, alltså inte ens kavajnivå...

Det är för gästernas skull man har klädkod, inte för att brudparet ska känna sig extra viktiga.
  • tigerbalsam

Haha då kommer vi få problem. Vi skrev bara "Klä dig så som du vill se ut på ett bröllop". Vi skiter i om folk är olika fint klädda och jag tror att våra gäster med gör det. Vill man vara jättefin så får man vara jättefin, vill man ha jeans så får man ha jeans. Så länge man trivs. Vi satsar på att vara så fina så vi lyser över alla jeans ändå ;)

• Chicita
    Dejli skrev 2012-02-25 12:40:44 följande:
    Nej, knappast en katastrof. Men jag känner mig själv extremt obekväm om jag är alldels för över-/underklädd på en fest. Om man har en klädkod så finns det ändå en nivå där de flesta kan förmodas ligga ikring, och det fåtal som ändå klär sig som de vill är ju då antagligen i minoritet och får känna efter själva om de tycker det känns ok.

Om jag är bjude på ett bröllop så förväntar jag mig en relativt uppklädd tillställning oavsett klädkod eller inte. Kanske känner jag bara brudparet och inte deras övriga vänner, och kan då omöjligt veta om det är standard bland majoriteten av gästerna att komma i bermudashorts på finare tillställningar. Om jag då kom klädd enligt "kavajstandard" hade jag känt mig jättefånig som kom finklädd.

Det har hänt, bl a på en släktings 50-årsfest att vi kommit uppklädda medan övriga gäster klätt sig i nivå fredagsmys. Vi fick en hel del gliringar om att vara snobbar, och då hade jag en fin men enklare klänning och min sambo en snygg skjorta, alltså inte ens kavajnivå...

Det är för gästernas skull man har klädkod, inte för att brudparet ska känna sig extra viktiga.
    Vi blev lite hastigt och lustigt inbjudna på ett bröllop där vi inte känner brudparet jättebra men dom ville gärna ha oss med och vi ville gärna fira dom.
    Det var ingen klädkod - jag frågade efter en och fick svaret "vi har ingen klädkod, men kom in något snyggt som passar på bröllop". Så jag köpte en knälång axelbandslös klänning och hade en sjal till det och maken tog den ljusa kostymen. (vi satsade alltså på att klä oss enligt "kavaj").
    När vi kommer till bröllopet så möts vi av brudens mor - som har en plyschoverall på sig... *hmm*

Förutom brudparet och tärnan och marskalken så var det ingen som hade brytt sig om att klä upp sig.
    Så trots att jag innan hade tyckt att jag var så fin i den här klänningen så kände jag mig nu som om jag var på maskerad och jag ville bara hem... Det var riktigt jobbigt. Tänk om vi hade kommit riktigt finklädda med långklänning och hela köret för att vi trott att dom andra skulle klätt upp sig ordentligt. Då hade jag nog vänt i kyrkporten och åkt hem.
    Om vi hade vetat att "något snyggt som passar på ett bröllop" betydde i deras kretsar - joggingoverall och andra träningskläder, jeans och (skitig) T-shirt. Flottigt okammat hår och orakad (alltså inte snygg skäggstubb eller helskägg. Utan just orakad, typ 1 veckas skäggstubb och tussar som växer ur öronen)... Tja då hade vi ju kunnat komma i jeanskjol och blus och maken hade kunnat ha sina vanliga chinos och en snygg tröja/skjorta bara. Då hade vi fortfarande varit mer finklädda än dom flesta, men ändå inte stuckit ut sådant. Nu satt folk och tisslade och tasslade och pekade på oss halva kvällen Obestämd
  • Dejli
    tigerbalsam skrev 2012-02-25 13:14:45 följande:
    Haha då kommer vi få problem. Vi skrev bara "Klä dig så som du vill se ut på ett bröllop". Vi skiter i om folk är olika fint klädda och jag tror att våra gäster med gör det. Vill man vara jättefin så får man vara jättefin, vill man ha jeans så får man ha jeans. Så länge man trivs. Vi satsar på att vara så fina så vi lyser över alla jeans ändå ;)
    Risken är ju att även om man känner sig fin och trivs i sina kläder när man åker hemifrån så skäms man (dvs jag, hur andra känner vet jag inte ) när man kommer på plats om alla andra är på en helt annan nivå - antingen över eller under...
  • knyttan
    ClaraH skrev 2012-02-25 08:30:55 följande:
    De pratar om olika saker. Ribbing om en informell tillställning såsom en födelsedagsinbjudning, medan det som står i Aftonbladet hänvisar till en formell tillställning som ju bröllop är. Om jag fick ett inbjudningskort till ett bröllop utan klädkod skulle jag ringa och fråga om klädkoden. Sen måste man förmoda att man känner brudparet men man kan ju vara bjuden som släkting och man kanske inte umgås så mycket att man känner till deras stil och då är det inte självklart vad en utebliven klädkod innebär.
    Fast om man bjuder in till ett bröllop i stil med: "Hej vi har gängat oss, kom och fira med en grillbuffé i vår trädgård på torsdag, ta med egen dricka"... ja då tycker åtminstone jag att man får vara bra mycket petimäter för att ringa och undra vad det är för klädkod som gäller... Bara för att det är en bröllopsfest så innebär det ju inte automatiskt att det är en formell fest, här på BT så hör man ju om alla möjliga varianter från kaffe och kaka på eftermiddagen (och snäääälla kom inte och påstå att det skulle behövas en klädkod för en sådan tillställning) till slottsmiddag med frack. Tycker att det säger sig själv ganska myket faktiskt. Har man så pass uppstyrt att man har bordsplacering och osa. datum så är det i min värld svårt att förstå hur man kan komma under klädkod kavaj. Som gästerna då är fria att följa eller bryta mot och kommer de "underklädda" så är det deras "problem" - om de nu skulle se det som ett problem ens.
Svar på tråden hjälp klädkod på inbjudan?