• Anonym (ledsen)

Vad tycker ni om det här..

Jag är verkligen ledsen och vill veta vad ni tycker om följande...

Jag är sambo sedan nästan ett år tillbaka med en underbar kille, vi ska gifta oss i vår.
    Denna julen var första jul i vårt gemensamma hus.
    Vi fick massa julkort, med båda hans och mitt namn på, men det var två stycken som bara hade skrivit hans namn. Och det var hans syskon...Även om vi bor här som familj var bara hans namn på kuveret.
    Jag var ganska ledsen för det, för det kanns som inte blir accepterad ( jag har varit gift tidigare)
    Vi försökte förklara för hans familj varför jag blev så ledsen för det, nämligen i mitt föra äktenskap var det likadant med bara mannens namn men då verkligen för att min ex svärfamilj inte ville har någonting med mig att göra...

Vi är vi ju någon månad vidare i tid och så kommer en kuvert till bara adresserad till sambon...det visar sig en inbjudan till döp till sambos brors dotter....så igen en av hans syskon som , även om de vet om det att jag blir väldig ledsen för det, bara skrivit hans namn..Jag känner inget för att följa med, jag blev ju inte bjuden.
    För min del känns det som de gjorde det med flit.

Är det normalt i Sverige att man bara skriver den enes namn ? jag är inte från Sverige och i mitt hemland är det väldig ohysatt att göra så...

Vad tycker ni om detta ?

• Svar på tråden Vad tycker ni om det här..
  • Sara 120707

Skriver man däremot ut alla namn inuti inbjudan så tycker iaf jag det är lite skitsamma vad det står utanpå kuvertet, så länge det kommer fram.

• Anonym (ledsen)

Hej..

Han ringde och pratade med sin bror efter första kortet ( det var med jul) och då tyckte de att de inte har gjord någonting fel med att  bara skriva hans för och efternamn. 
    Kan läga till att vi fåt mycket jul kort även från kompisar till min ex, och även de hade skrivit min nya killes namn med på kuvert och inte bara min...

• Odium
    Sara 120707 skrev 2012-02-06 14:38:53 följande:
    Skriver man däremot ut alla namn inuti inbjudan så tycker iaf jag det är lite skitsamma vad det står utanpå kuvertet, så länge det kommer fram.
    Håller med, så länge det tydliggörs någonstans i inbjudan vilka som är bjudna.
  • Anonym (ledsen)

Det var bara hans för och efternamn på kuvertet, och inga namn inuti kortet

• Odium

Handlar det om julkort vet jag inte om jag riktigt tycker att det är samma sak, det är väl till hela familjen även om det bara är adresserat till honom. Skulle jag tolka det som.
    Däremot en inbjudan ska ha med alla namn som är bjudna.

• Odium

Men var du bjuden? Eller ville dom inte att du skulle komma? Eller era barn?

• Anonym (ledsen)

Visst är det inte samma sak med en julkort, men med jul har jag förklarat för de varför det kändes så taskigt.
    Och sen gör de samma sak igen, men nu med ett inbjudan till dop, som jag skrev vet jag inte ens om barnen får följa med.

• Odium

Men din sambo hade väl pratat med brodern? Fick han inget svar på om du och barnen var bjudna?

• Anonym (ledsen)

Tror inte jag eller barnen är bjuden, vi är ju inte med någonstans på kuvertet eller inuti kortet.
    Sambon har inte ringt till sin bror angående inbjudan än för de reagerade väldig kal föra gången har ringde, han vill inte ens åka på döppet nu för han tycker också de är oartigt.

• Odium

Ja om ni inte vill åka, så åk inte. Det förklarar din sambo helt enkelt med "Nej, min sambo eller våra barn var inte medbjudna och då ville jag inte."
    Det är ju upp till er att bestämma.

Jag tycker för övrigt att det är oförskämt att inte bjuda med en sambo som det är såpass seriöst med. Jag hade kunnat förstå att man inte bjuder med en nybliven sambo där allt känns nytt och osäkert. Men ni har köpt hus tillsammans, har barn och ska gifta er. Då är det bara oförskämt.

• brideo

Låter som om ni verkligen borde reda ut detta med brodern. Ett julkort är väl inte hela världen, även om det är klantigt men en formell inbjudan utan att du är bjuden är mycket plumpt och dåligt. Eftersom ni dessutom är sambos och förlovade är det ännu sämre. Stå på dig! Du har rätt att bli medbjuden i egenskap av fästmö. Prata med dem och se till att din blivande man verkligen tar dig i försvar och står upp för dig! Pepp pepp!

• drömmer

Vi råkade "missa" att inte skriva alla namn till en av våra barns dopinbjudan. Det slutade med att vi fick en utskällning för att sonen i familjen ifråga då inte var bjuden. Han bodde inte hemma, men vi hade addresserat till fam XXX och där ingick ju även han.. trodde vi. Han var en kusin till min sambo och vi hade inte en tanke på att de skulle uppfatta det på det sättet när allla andra kusiner kom (de bodde hemma ) .

Jag tycker alltså att du ska ringa brodern och fråga istället för att ta för givet att du eller barnen inte får följa med. Vi hade uppskattat det istället för en utskällning eftersom vi faktiskt inte menade ngt illa och vår avsikt var ju att ALLA skulle få komma. För övrigt skriver jag nog inte ut allas namn på dopinbjudan, och heller inte fam om de bara är två men de kommer ändå.

På mitt bröllop kommer jag dock skriva ut de vuxnas namn för att visa att det är de som är bjudna. Barn får också komma, men vi kanske minimerar antalet på det sättet ;).

För övrigt tycker jag dock att har ni nu ändå påpekat att du tar illa upp av att inte stå på kuvertet så kunde de gott skrivit med dig, vi gör aldrig om misstaget till den familjen . Men ring och hör!!

• Anonym (ledsen)

Tack så mycket för alla svar snälla ni !

Jag trodde att det var jag som var lite konstigt kanske...
    Vet inte riktig vad vi ska göra än..när min sambo skulle ringa till de säger de troligen att det är självklart att jag och barnen är bjuden...även att de vet varför jag har svårt för att de bara skriver hans för och efternamn..de skiter i det helt enkelt..  För min del känns det lite att jag kan lika väl skita i de..

Men jag har väldig snälla svärföräldrar som inte skulle tycka det var roligt alls om det blev problem i familjen på grund av detta....

Sambon vill låtsås så att vi inte har fåt kortet, och när de ringer strax innan för att höra om vi kommer säger han att vi inte fåt ett kort och redan har bokat in något annat..

Jag tycker det är svårt...jag har aldrig haft problem med de, men nu känns det som de inte tycker om mig alls..

Och som sagt, skulle vi ringa då säger de att vi är bjuden allihopa...och det känns ju ännu dummare...varför inte skriva det då ? varför envisas..

Svar på tråden Vad tycker ni om det här..