• evigtkär

Fotograferas på vintern, hur blir bröllopsfoton i atelje?

Alla de jag känner har gift sig på våren/sommaren och då blviit fotograferade utomhus.

Hur fungerar det på vintern? Är det atelje som gäller och hur blir resultatet? Är rädd för att fotona ska bli "stela"...

• Svar på tråden Fotograferas på vintern, hur blir bröllopsfoton i atelje?
  • evigtkär
    PimPim83 skrev 2012-02-05 20:49:49 följande:
    Kolla denna bloggen. De tog jättefina bilder utomhus på vintern:
    brollopslycka.blogspot.com/
    Ja verkligen jätte fina bilder! Men usch vad kallt det måste ha varit, jag vill inte vakna dagen efter med förkylning :) Och vi har dessutom med våra barn på 4år och 1år... Väldigt vacker men inte så praktiskt för oss tyvärr. Vi gifter oss i hemlighet så vi kan inte ha med personer som kan ta barnen och hjälpa oss med varma jackor m.m.
  • PimPim83

Nu har jag inte tagit bröllopsbilder i atelje, men däremot gravidbilder. De första korten blev lite småstela, men vår fotograf var jätteproffsig så hon fick oss att känns oss bekväma och sen fick vi väldigt fina och naturliga bilder. Ett tips är att kolla runt bland olika fotografer, ex om de bloggar, och se om de har några foton som de tagit i studio,

• evigtkär
    PimPim83 skrev 2012-02-05 21:18:43 följande:
    Nu har jag inte tagit bröllopsbilder i atelje, men däremot gravidbilder. De första korten blev lite småstela, men vår fotograf var jätteproffsig så hon fick oss att känns oss bekväma och sen fick vi väldigt fina och naturliga bilder. Ett tips är att kolla runt bland olika fotografer, ex om de bloggar, och se om de har några foton som de tagit i studio,
    Tack för tippsen! Både jag och barnen har ju tidigare blivit fotograderade i atleje. Men då är det ju porträtt foton man tar. Nu vill man ju att fotona ska visa hela oss, det ska vara romantiskt och fotona ska återge stämningen. Är lite rädd för att den "stela" miljön i en atelje "dödar" bilderna...
  • Millmam

Jag fotograferade ett par i lördags som var en av de kallaste dagarna här i Jönköping men vi började i ett P-hus, ett gammalt som vi har här mitt i stan, efter det så tog vi några kort ute, fort gick det men sen hade jag tidigare på fm kollat med ett mysigt lunchställe om vi fick ta kort där och det var helt OK..så kolla runt på sådana ställen som tex, en tågstation, cafeér, hotell, p-hus fär då blir det inte de där "stela" ateljebilderna!
    Lycka till :)

• JoL

Hej!
    det beror på vad ni bestämmer med era fotograf,vissa fotografer kan hitta platser innomhus där man kan få väldigt fina bilder. Sen kan man tänka och leta lite själv platser....det kan va allt ifrån slott till hotell. Men det bästa är att ni hitta fotograf som lyssnar på era önskningar och att ni förklarar noggran era ev teama av bröllop så den följer med i bilderna.

• evigtkär

Jag håller med! Jag har kikat runt lite på nätet och hittat många fina vinter bröllopsbilder. Så vi kommer att fotograferas ute i snön. Problemet är hur vi ska göra med barnen bara, de måste ju ha overall och hela kittet. Men förmodligen får de vänta i bilen under tiden. Det rådhus vi ska vigas i är en gammal byggnad så jag hoppas på att hitta lite fina miljöer där också!

• Cometen

Jag har fotat ett brudpar som hade barn med sig som var ungefär i samma ålder som era och jag kan verkligen rekommendera att ha med barnvakt. Det är väldigt svårt att vara avslappnat framför kameran om barnen börjar bråka eller blir otåliga! Mitt brudpar "gav upp" efter 30 minuter så det blev inte så många porträttbilder som det skulle bli...

• JoL

Om fotografen har portabelt ljus källa (blixt) så kan man ta "studio" bilder vart som helt inomhus.leta just efter intressanta bakgrund, stolar....soffor..trappor m.m som kan hjälpa till att fånga atmosfären. Jag som fotograf skulle helst rek. fota bara brudparet i snö...romantiska bilder. Bilder med barn kan tass inomhus.

• Sss

evigtkär vi är i samma sits som er! Har barn i samma ålder och funderar att vi är tvugna att skaffa barnvakt för fotograferingen (de blir hemma då), så vi kan tyvärr inte vara 100 hemliga... Tänker som fotografen här skrev att vi kan fokusera bättre och vara helt avslappnade om vi inte behöver hålla ett öga på barnen (som vi desutom inte vill ha "själva" i en atelje med dyr utrustning.) barnen ska inte fotograferas utan vi har tänkt ta bilder bara på oss och sen i sommar tar vi familjefoton utomhus.... Är dock lite tveksam. kommer vi att ångra oss om vi inte har med barnen på bröllopsbilderna...? Tror du att era barn skulle vara nöjda i bilen, en fotografering tar ju ändå ca 1 h...? och skulle ni kunna slappna av och fokusera...? Jag tror tyvärr inte att det är en sån bra idé, jag skulle själv inte göra så.

• Sss

Oj nej, hur kom arga gubben dit??? Den ska inte vara med....

• evigtkär
    Sss skrev 2012-02-12 13:16:59 följande:
    evigtkär vi är i samma sits som er! Har barn i samma ålder och funderar att vi är tvugna att skaffa barnvakt för fotograferingen (de blir hemma då), så vi kan tyvärr inte vara 100 hemliga... Tänker som fotografen här skrev att vi kan fokusera bättre och vara helt avslappnade om vi inte behöver hålla ett öga på barnen (som vi desutom inte vill ha "själva" i en atelje med dyr utrustning.) barnen ska inte fotograferas utan vi har tänkt ta bilder bara på oss och sen i sommar tar vi familjefoton utomhus.... Är dock lite tveksam. kommer vi att ångra oss om vi inte har med barnen på bröllopsbilderna...? Tror du att era barn skulle vara nöjda i bilen, en fotografering tar ju ändå ca 1 h...? och skulle ni kunna slappna av och fokusera...? Jag tror tyvärr inte att det är en sån bra idé, jag skulle själv inte göra så.
    Vi kommer att ha med "barnvakter" då det par som ska vara våra vittnen under vigseln är med under hela dagen. barnen kan utforska närmiljön (liten får åka vagn) under tiden vi tar ute foton. Vi kommer inte fotograferas i en timma utomhus nu när det är så kallt och jag är just nu sjuk. Sedan kommer vi att fotograferas i det rådhus som vigseln äger rum och vid något mer ställe. Så barnen får vara med men kommer endast vara med på något av inomhus bilderna. Men jag vill ha med mig barnen under hela dagen :)
  • Sss

Låter som det löser sig fint för er! Lycka till nu imorgon, läste i andra trådar att det är dax då. Så spännande kan jag tänka mej! Uppdatera oss sen hur famijen och vänner tagit det då de fått veta, det är det som upptar mina tankar mest i mitt eget fall just nu... Vi vill ju göra så här och vara hemliga på tumis (+barnen då) men hur kommer folk att reagera...?

• evigtkär
    Sss skrev 2012-02-17 19:33:21 följande:
    Låter som det löser sig fint för er! Lycka till nu imorgon, läste i andra trådar att det är dax då. Så spännande kan jag tänka mej! Uppdatera oss sen hur famijen och vänner tagit det då de fått veta, det är det som upptar mina tankar mest i mitt eget fall just nu... Vi vill ju göra så här och vara hemliga på tumis (+barnen då) men hur kommer folk att reagera...?

Lovar att uppdatera! Personligen så bryr jag mig inte så mkt om hur familj/släkt reagerar. Det är deras problem. Vi gör det som passar oss bäst. Inte kan vi göra något för att göra dem nöjda :) Men jag är övertygad om att 90% kommer bli glada, sedan kanske några blir besvikna över att de inte fick bevittna det men det kommer de över.

Vi har pratat om att ev. ha en mindre fest senare i vår för närmsta familjen och närmsta vännerna. Helt enkelt med plcokmat bara för att fira.

Svar på tråden Fotograferas på vintern, hur blir bröllopsfoton i atelje?