• hemajo13

Snälla, ge mig bra tips på att få bort sötsuget!!!

=) Precis som rubriken lyder har jag problem med att bli av med sötsuget! Någon som har bra tips på hur man blir av med det??
    Värst är det på kvällarna...ge mig tips=) Antar att det är fler än jag som tampas med detta i bröllopstider! =) 

• Svar på tråden Snälla, ge mig bra tips på att få bort sötsuget!!!
  • Bröllop201206

Jag med tampas med detta problem...

• caruba

för mig så hjälper det bäst att dra ner på kolhydraterna vilket i sig själv är svårt.

• annapanna01

Jag började äta lchf diet för 3 veckor sen och med det försvann sötsuget eftersom mitt blodsocker ligger helt jämnt. Håller med caruba, bara ta bort kolhydraterna :)

Lycka till!

• Marylojs

Instämmer, väck med kolhydraterna så försvinner det av sig själv efter ett tag!

• Pebbles

Borsta tänderna skulle jag göra. Om det bara är sötsug och att du inte är hungrig så tycker jag det funkar.

Loves it!
  • ewamarie

Vad äter du under dagen? En stor anledning till att man blir sugen på kvällen är faktiskt för att man ätit för lite, eller för dålig, mat under dagen. Om man inte äter regelbundet eller om man äter för lite så sjunker blodsockret framåt kvällen och så blir man sugen!

Att säga att man skall plocka bort kolhydraterna tycker jag är en sanning med modifikation... Att minska ner på kolhydraterna ABSOLUT men inte att utesluta dom helt (vilket också är svårt).

Ett enkelt sätt att tänka på när det gäller kolhydrater är att "vända" på maträtterna...
    Ät
    Köttfärsås med spagetti

Ät INTE
    spagetti med köttfärsås 

Ät
    Kötbullar och makaroner

Ät INTE
    Makaroner och köttullar

OSV... 

Altså minska ner på kolhydraterna, ta mer av proteinet och massor av det fiberrika i salladen, paprika, vitkol, morötter osv.

Ät regelbundet var tredje-fjärde timma

6.30 Frukost, fiberrik och nyttig och rejäl

9.30 Mellis ett ägg tex

12.00 Lunch LAGAD MAT 

15.00 Mellis Frukt eller Knäckemacka eller Ägg

18.00 Middag LAGAD mat men en liten portion

Om man äter ungefär såhär så håller blodsockret sig på en ganska så jämn nivå = man slipper det värsta suget!

Lycka till!!

• Shaii

Jag började också med LCHF och det gick av sig själv. Men bara för att man plockar bort kolhydrater ur kosten så är det inte lätt för det. Oavsett om du planerar att strunta i kolhydrater helt eller bara skippa det söta så handlar det om vilja. Den första tiden med LCHF-kost kan vara jättejobbig och det kräver att man vet vad man vill. Sockerberoende är jättesvårt att bli av med och det gäller att man ger sig fan på att man klarar av det och står på sig.

Bestäm dig bara och se till att få stöd från folk runt dig så ska du se att det går bra :) 

• Lilique

Precis som någon annan sa, borsta tänderna! Det funkar väldigt bra.
    Innan så brukade jag, så fort jag blev sugen på godis eller annat, äta en frukt. Lite halvdrygt i början, för det var ju inte alls vad jag blev sugen på. Men sen efter ett tag så blev jag bara sugen på frukt istället och godiset verkade inte lika inbjudande. Kanske funkar det för dig med.

• Sara85

Ett glas citronvatten eller frusna bär funkar för mig :) Eller som andra sagt, borsta tänderna :)

• Guffi

Ät gärna något proteinrikt på kvällen om du blir sugen. Proteinet är det som ger dig känslan av att vara mätt :) Plus att kroppen behöver proteinet under natten för att reparera och bygga upp kroppen efter dagens slit:) Undvik kolhydrater så sent då du inte gör av med dem utan de lagras i kroppen istället. Frukt i all ära men håll dig till det på dagtid istället.

Lite förslag på kvällsmål:
    Ägg och keso med några räkor/kräftstjärtar

Makrill

Ägg och sill

Omelett

och som någon skrev ovan, ha koll på vad och hur du äter under dagen. Kanske är det för lite eller i fel proportioner. Hur mycket vatten dricker du? Det är kanske törst du känner med tolkar det som sötsug?

Lycka till!

• Naive

Håller med Guffi - ÄT MER PROTEIN! Sötsug är ofta ett tecken på för lite seratonin i hjärnan, och för att kunna bilda mer seratonin behöver kroppen mer protein. Om du samtidigt drar ner på kolhydraterna så är det även mycket möjligt att du går ner lite i vikt (om det är ditt mål). 

Annars fungerar en tesked kokosfett som skuthjälp vid sötsug!  

• Mandelmassa

Drick mycket vatten, många gånger är kroppen törstig men man misstolkar det som hunger. Borsta tänderna som många har skrivit är också bra, eller ring en vän!Glad

• millomillo

För mig hjälper det med mellanmål. Har också extremt sötsug på kvällarna men har istället då börjat med t.ex nötter, frukt och grönsaker :)

• Cosy

Tuggumi funkar för mig

Om man blir slagen av akut sockersug och inte vet vart man ska ta vägen börja tugga tuggumi eller ta en alternativ att knappra på något som inte innehåller socker... Detta är ju inte förebyggande men det hjälper just för stunden... 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Dejli

Jag brukar ha frysta jordgubbar eller hallon i frysen som jag tinar och äter med en skvätt mjölk eller grädde... tycker det känns mer som "godis" än ett äpple eller liknande, lite lyxigare... det behöver inte vara mycket bär, typ en näve bara. Brukar lindra bra... och om det beror på att jag är hungrig så tar jag bären först för att dämpa suget, och sen tar jag en grov smörgås eller lite mat innan det hinner slå till igen.

• Annan brud

Chrometabletter! Finns på Hälsokostbutikerna!

• aurum
    Annan brud skrev 2012-04-07 17:02:30 följande:
    Chrometabletter! Finns på Hälsokostbutikerna!
    Precis det jag skulle säga!
    O så se till att dricka ordentligt med vatten och äta rätt under dagen. Finns inget som sätter igång sötsuget mer än för lite mat och/eller vatten gör.
    Många gånger när man blir lite sugen är man i själva verket törstig...
  • Insanire

Jag har provat chromtabletter, funkade inte alls för mig. Nu äter jag glycosanol, funkar toppen!! Två tabletter före varje måltid, har ätit i 7 dagar och mitt sötsug är minimalt. Fantastiskt!

• Ajje82

Krom tabletter hjälpte mig, finns på hälsokosten

Svar på tråden Snälla, ge mig bra tips på att få bort sötsuget!!!